رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تولید لوازم خانگی از ٣ میلیون دستگاه گذشت

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هشت ماهه امسال از ۲۷ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۸ کالا افزایش یافته و تولید انواع لوازم خانگی با افزایش ۹ درصدی به بیش از سه میلیون دستگاه رسیده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در هشت ماهه امسال تولید کامیون، کامیونت و کشنده بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و با ۷۵.۵ درصد افزایش به ۶۱۷۷ دستگاه رسیده است. همچنین در این مدت تولید چهار کالا بیش از ۲۰ (تا ۵۰ درصد)، سه کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۱۰ کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۹ کالا نیز کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

در این میان دو کالای دیگری که بیشترین افزایش تولید را داشتند شامل روغن ساخته شده نباتی با ۴۰.۸ و ماشین لباسشویی با ۲۶.۸ درصد افزایش هستند.

تولید روغن نباتی در در هشت ماهه امسال به بیش از یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن رسیده است. تولید روغن در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانه های تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

افزایش ۹ درصدی تولید لوازم خانگی

همچنین در هشت ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از سه میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۴.۹ درصدی مواجه بوده و تولید آن از حدود ۸۰۲ هزار دستگاه در هشت ماهه سال گذشته به نزدیک ۷۶۳ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۲۶.۸ و ۷.۸ درصد افزایش به ترتیب به نزدیک ۹۱۶ هزار و یک میلیون و ۴۴۶ هزار دستگاه رسیده است.

اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد.

گفتنی است که سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرد، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به چرم، اتوبوس، مینی بوس، ون، کمباین، انواع سواری، انواع کاغذ، پتروشیمی و روغن موتور به ترتیب با ۲۴.۳، ۱۶.۲، ۱۷.۲، ۴.۲، ۱.۹، ۳ و ۴ درصد افزایش اشاره کرد.

تولید ۹ کالا کاهش یافت

از بین ۲۷ کالای منتخب صنعتی تولید ۹ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۶۳.۴ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۳۴.۱ و الکتروموتور با ۱۷.۲ درصد کاهش بوده است.

کمترین کاهش تولید نیز مربوط به لاستیک خودرو است که تولید آن با ۲.۹ درصد کاهش به ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تن در هشت ماهه امسال رسیده است.

وانت، پودر شوینده، فیبر و نخ سیستم پنبه‌ای نیز از جمله دیگر کالاهایی است که تولیدشان در این مدت کاهش یافته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.