رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

«هفتادو» به گالری پژوهشی شهریاران می‌آید

«هفتادو» عنوان پروژه‌ای برای مطالعۀ هنرمندان ویژوال متولد دهۀ ۷۰ در ایران است. اولین نمایش این پروژه به آثار «آذرخش سمیعی» اختصاص دارد و از جمعه ۲۴ دی ماه به‌مدت یک هفته در گالری پژوهشی شهریاران در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به‌ گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی این گالری، «داوود آجرلو» به نمایندگی از تیم کیوریتور پروژۀ «هفتادو» می‌گوید: این پروژه مجموعه‌ای از نمایش‌ها را در گالری پژوهشی شهریاران و مراکز وابسته به آن در طول یک سال برگزار کرده و در نهایت نتایج آن را به شکل یک کتاب و یک فیلم عرضه می کند. ایده بررسی هنر متولدان دهه ۷۰ در طول پژوهش های قبلی درباره هنر معاصر ایران شکل گرفته و باور داریم تمایز آثار و روند تولید هنر در متولدان این دهه به گونه ای است که می تواند واقعیت های پنهانی را چه درباره خود این نسل و درباره هنر مدرن ایران آشکار کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر، اعداد و کمیت های ریاضی همواره شخص من را ترغیب می کرد تا به فلسفه ریاضیات به ویژه در جهانی که تمام ارزش های آن کمی شده، بیشتر بپردازم. بر همین اساس، نسلبندیِ دهه ای با اعدادی که فقط مرزهایی مبهم اند و با گذشت زمان خیلی زود فراموش می شوند، برای من بهانه جذابی بوده است. این عددها با تعویض قرن که ما هم در آستانه آن هستیم، محو می شوند؛ مگر این که حاوی رخداد بی بدیلی یا حقیقت غیر قابل انکاری باشند.

نسل ۷۰ که بیشتر یک بهانه است برای کشف واقعیت هایی دیگر، نسلی آمیخته با فناوری و علماند که ریاضیات سرآمد آنها است. کمتر هنرمندی از این دهه می بینیم که واکنشی به علم در آثارش نداشته باشد. آن ها برخلاف گذشتگان خود در ایران درگیریِ کمتری با قراردادهای عرفی دارند و درگیری بیشتری با قراردادهای علمی. چنانکه نسل های ایرانیِ پس از ۷۰ نیز دیگر چنین تجربه رنسانسی و درگیرانه ای نخواهند داشت.

آجرلو ادامه داد: ما در این پروژه، بازیِ اعداد و ابعاد یا به عبارتی ریاضیات به عنوان یک بازیِ زبانی را بهانه ای برای بررسیِ هندسه هنرمندان متولد دهه ۷۰ ایران قرار داده ایم تا احتمالاً بتوانیم به واقعیت های دیگری دست پیدا کنیم. هنرمندانی که از قضا خود نیز بازیگوشیِ هنرمندانه بیشتری در آثارشان دارند و به شکل های مختلفی کمیت ها را به بازی می گیرند.

او افزود: شهریاران بیش از این که یک گالری باشد یک پژوهشکده هنر است که در کنار پژوهش در هنر، امکانات مختلفی از جمله نمایش آثار، آموزش و نشر را نیز احضار کرده تا بتواند به پژوهش های خود انسجام و غنای بیشتری ببخشد. در همین راستا نیز هیئت علمی و گروه کیوریتور این مجموعه، پروژۀ هنرمندان دهۀ ۷۰ را با نمایش مجموعۀ «کروموزوم ۷» از آثار آذرخش سمیعی آغاز کرده و به زودی گام های دیگر این پروژه را نیز اعلام خواهد کرد تا در آینده نزدیک شاهد انتشار نتایج این پروژه در قالب کتاب و فیلم هم باشیم.

نمایش «هفتادو» از ۱۷ دی ماه به مدت یک هفته در گالری پژوهشی شهریاران میزبان علاقه مندان خواهد بود.

این گالری در خیابان قائم مقام، نرسیده به خیابان بهشتی، خیابان دهم، پلاک ٢۴، طبقه۴، واحد ۱۵ واقع شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.