رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سوپ اپرا چیست و معروف ترین سوپ اپراهای تاریخ کدامند؟

سوپ اپرا چیست؟ سوپ اپرا به عنوان سبکی در سریال های تلویزیونی شناخته می شود. در این مطلب به شرح سوپ اپرا و معرفی معروف ترین سریالهای این ژانر خواهیم پرداخت.

اینتیتر – سحر زمانی؛ بارها پیش آمده است است که فیلمی را ببیند یا کتابی را بخوانید و بعدا در خصوص آنها بگویید کارگردان و نویسنده در فیلم و کتاب آب بسته اند. اصطلاح آب بستن در چیزی، زمانی استفاده می شود که موضوعی بیهوده کشدار می شود و هدف خاصی را دنبال نمیکند. جالب است بدانید که آب بستن خودش نوعی ژانر در سریال سازی محسوب می شود و به این سبک از سریالها سوپ اپرا گفته می شود.

بیشتر بخوانید:

سوپ اپرا چیست؟

سوپ اپرا به معنای نمایش صابونی و آبکی است. در واقع به سریال های آبکی و طولانی مدت، سوپ اپرا گفته می شود. این سبک از سریالها سالها ساخته و پخش می شوند و حتی ممکن است عمر آنها به نیم قرن نیز برسد. سوپ اپراها معمولا در زانر درام ساخته می شوند و سالهای سال مخاطبان را با خود همراه می کنند.

سوپ اپرا چگونه به جود آمد؟

سوپ اپر در سال های دهه ۱۹۳۰ زمانی که استفاده از رادیو فراگیر شده بود، پدید آمد. در آن زمان نمایش های رادیویی طولانی مدت و بی هدفی پخش می شد و اصطلاح نمایش آبکی برایشان به کار می رفت. دو دهه بعد، تلویزیون ها روی کار آمدند و بخشی از برنامه های خودشان را به سریالهای درام آبکی اختصاص دادند. رویاهای نقاشی شده اولین برنامه ای است که در ژانر سوپ اپرا شناخته می شود. این برنامه برای اولین بار در رادیو WGN شیکاگو در بیستم اکتبر سال ۱۹۳۰ پخش شد.

ویژگی های سریال سوپ اپرا چیست؟

سریال های سوپ اپرایی معمولا تاکید زیادی بر زندگی خانوادگی، روابط شخصی، درگیری‌ های عاطفی و اخلاقی دارند. بیشتر سریال‌ های این سبک زندگی گروهی از شخصیت‌ ها را دنبال می‌ کنند که در یک مکان خاص زندگی یا کار می‌کنند. برخی از آنها نیز بر روی یک خانواده بزرگ تمرکز می‌ کنند و به روایت داستانهایی که در میان آنها جریان دارد، می پردازند.

خطوط داستانی این سریالها فعالیت های روزمره و روابط شخصی شخصیت های قصه را دنبال می کند. این سبک از سریالها در آمریکا قدمتی طولانی دارند. اخیرا نیز سبک هایی از این دست را در پلتفرمهای ایرانی مشاهده کرده ایم.

معروف ترین سوپ اپراهای تاریخ

در ادامه چهار سوپ اپرا را معرفی خواهیم کرد که سالیان سال از آغازشان می گذرد و پخش آنها همچنان ادامه دارد.

جسور و زیبا (The Bold and the Beautiful)

جسور و زیبا به عنوان یکی از پربیننده ترین سوپ اپراهای تاریخ به شمار می رود. جسور و زیبا یک سریال تلویزیونی آمریکایی است که توسط ویلیام جی بل و لی فیلیپ بل برای CBS ساخته و در بیست و سوم مارس سال ۱۹۸۷ برای اولین بار منتشر شد و همچنان در حال پخش است.

روزهای زندگی ما (Days of Our Lives)

روزهای زندگی ما یک سریال تلویزیونی آمریکایی است که از شبکه NBC پخش می‌ شود. این سریال یکی از طولانی‌ ترین برنامه‌ های تلویزیونی با فیلمنامه ای بسیار بلند در جهان است که از هشتم نوامبر سال ۱۹۶۵ سال تقریبا هر روز هفته پخش می‌ شود.

بیمارستان عمومی (General Hospital)

بیمارستان عمومی در رکوردهای جهانی گینس به‌ عنوان طولانی‌ ترین سریال آمریکایی در تولید ثبت شده است. بیمارستان عمومی برای اولین بار در یکم آوریل سال ۱۹۶۳ در شبکه تلویزیونی ABC پخش شد و همچنان ادامه دارد.

جوان و خستگی ناپذیر (The Young and the Restless)

جوان و خستگی ناپذیر از دیگر سوپ اپراهای تمام نشدنی تاریخ است که توسط ویلیام جی بل و لی فیلیپ بل برای CBS ساخته شده است. این سریال برای اولین بار در بیست و ششم مارس سال ۱۹۷۳ پخش شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.