توافق گام به گام یا موقت به اقتصاد کشور آسیب می زند

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر لزوم نگاه واقع بینانه به مذاکرات گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی مذاکرات برای اقتصاد ایران، نباید مواردی از جمله توافق موقت یا اجرای گام به گام را داشته باشیم که این موضوع به صورت جدی تا به حال از سوی طرف ایرانی رد شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا،‌ مسعود براتی با اشاره به روند مذاکرات وین گفت: در حال حاضر اخباری که از مذاکرات شنیده می‌شود مبتنی بر پیشرفت مذاکرات است. هرچند که همه اخبار تقریباً بیان می‌کنند که این پیشرفت کم و کند است که البته طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

وی در تبیین چرایی علت کند بودن مذاکرات وین گفت: مذاکرات فعلی بعد از اتفاقات متعددی آغاز شده است هر کدام از این اتفاقات به یک گره ای تبدیل شده اند و باز کردن این گره ها نیازمند زمان است.بنابراین این زمان طبیعی است و باید برای مذاکرات در نظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: البته شاهد هستیم که طرف غربی با محوریت آمریکا تلاش می‌کند که به نوعی زمان را محدود نشان دهد و تلاش کند که ضرب‌الاجلی را مشخص کند تا به زعم خود سریع‌تر بتواند به توافق دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری مذاکرات شاهد هستیم که از مفهوم گریز هسته‌ای به دفعات استفاده می‌شود و بیان می‌شود که ایران تنها چند هفته تا به پایان رسیدن گریز هسته‌ای خود زمان دارد اما این حرف کاملا از نظر علمی و کارشناسی غلط است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: زیرا گریز هسته‌ای به زمانی اطلاق می‌شود که از موقع تصمیم‌گیری تا تست اولین بمب اتم فاصله دارد. این ادعا در حالی به کرات از سوی غربیها مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران بارها بیان کرده است که در دکترین دفاعی خود، بحث بمب هسته‌ای را مشروع نمی‌داند.

براتی تاکید کرد: این فضاسازی برای این است که یک شتاب‌زدگی را بر مذاکرات تحمیل کنند که نتیجه آن، پذیرش خواسته‌های طرف غربی در مذاکرات باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی مذاکرات برای اقتصاد ایران، نباید مواردی از جمله توافق موقت یا اجرای گام به گام را داشته باشیم که البته این موضوع به صورت جدی تا به حال از سوی طرف ایرانی رد شده است.

وی اظهار داشت: از مذاکرات این طور برداشت می‌شود که مذاکراتی سخت و کارشناسی در حال انجام است و به نظر می‌رسد نباید در کوتاه‌مدت انتظار رسیدن به یک توافق کامل و نهایی را داشته باشیم و در این مسیر هم باید مراقب شتاب‌زدگی باشیم. ما در گذشته از محل تعجیل و شتاب‌زدگی تیم مذاکره‌کننده آسیب دیدیم و مشاهده کردیم که یک سری نواقص در مدت مذاکرات نهایی و امضا شده وجود داشت و برای همین این موضوع نباید دوباره تکرار شود.

براتی در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم که فضای جامعه هم باید به صورت کاملا واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کند و در کوتاه‌مدت انتظار اتفاق ویژه‌ای را نداشته باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.