رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روزهای پرتحرک و تعیین‌کننده در وین

این روزها وین پایتخت اتریش میزبان مذاکراتی است که کشورها را به تعیین آینده‌شان نزدیک می‌کند و در همین زمینه دیدارها دو جانبه و چندجانبه بسیاری برای دستیابی به این توافق ها میان ایران، کشورهای ۱+۴ و آمریکا برگزار می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، مذاکرات وین که با محوریت لغو تحریم ها در پایتخت اتریش برگزار می شود، روز جمعه نیز با برگزاری دیدارهایی میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای ایران و ۱+۴ دنبال شد.

بیشتر بخوانید:

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان بعد از ظهر جمعه با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در هتل کوبورگ وین دیدار کرد. رئیس هیئت مذاکره کننده ایران پس از دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیدار کرد. وی همچنین با نمایندگان سه کشور اروپایی گفت‌وگو کرد.

همزمان با این دیدارها، جلساتی در سطح کارشناسی در خصوص موضوعات مختلف، بر رفع تحریم ها در جریان بود.

صبح روز گذشته نیز نمایندگان گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در غیاب ایران، برای ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات با یکدیگر ملاقات کردند.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتی با اعلام این خبر گفت: همکاران غربی همانطور که الان این کار را انجام می دهند بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تاکید دارند. روسیه در این حس فوریت شریک و با ضرب‌العجل های مصنوعی مخالف است.

این در حالی است که ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه با تاکید بر تداوم به کارگیری ضرب الاجل برای فشار بر ایران در میز مذاکره، افزود: مذاکرات وین باید تسریع شود و مذاکرات نمی‌تواند به این آرامی ادامه یابند.

وزیر خارجه آلمان و آمریکا در نشست خبری مشترک ای ادعاهای خود درباره مذاکرات وین را تکرار کردند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با به کارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ادعا کرد: ما در زمان حساس و تعیین کننده‌ای هستیم؛ می‌توانیم نتیجه موفق برسانیم و به نگرانی های اصلی همه طرف ها رسیدگی کنیم اما زمان رو به اتمام است.

این در حالی است که مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه از درخواست های منطقی جمهوری اسلامی ایران طی این دوره از مذاکرات حمایت و تعیین ضرب الاجل های مصنوعی توسط طرف‌های غربی را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در اظهار نظر دیگری در ژنو سوئیس پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران افزود که وزیر امور خارجه روسیه و من این فرصت را داشتیم درباره ایران گفت و گو کنیم، نمونه‌ای از این که چگونه آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر در مورد مسائل امنیتی مورد نگرانی مشترک همکاری کنند.

آنتونی بلینکن اظهار داشت: هنوز پنجره ای برای بازگشت به برجام وجود دارد.

بلینکن ادامه داد: گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام به لحظه تعیین کننده‌ای رسیده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲ به مناسبت گذشت یکسال از دوره ریاست جمهوری خود بیان کرد: پیشرفت هایی در حال به دست آمدن است.

بایدن در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما در مورد مذاکرات هسته ای ایران چیست و آیا فکر می کنید این مذاکرات پیشرفت خواهد داشت یا زمان آن رسیده است که مذاکرات را رها کنید؟ افزود که اکنون زمان دست کشیدن و رها کردن نیست، پیشرفت هایی در حال انجام است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که گروه ۱+۵ متحد و یک صدا هستند ، اما باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مواضع چین و روسیه در جریان مذاکرات گفت: نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد امروز توافقات مهمتری را دنبال می‌کنیم تا در اوین در زمانی کوتاه به یک توافق خود دست پیدا کنیم؛ در این موضوع نقش چین در کنار روسیه بسیار مهم است.

مذاکره کننده ارشد چین در آخرین اظهار نظر خود تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با ارائه ایده‌های تازه و جامع نقش بسیار سازنده‌ای را در گفت‌ وگوها ایفا می‌کند.

وی گفت که چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد حمایت می‌کند. دیپلمات چین خاطر نشان کرد که این کشور به حمایت از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ادامه می‌دهد.

دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده کشورمان با ارائه متون کارشناسی و ایده‌های عملی به گفت‌گوها وارد شدند. اما طرف‌های غربی فاقد استراتژی مشخص و ایده‌های تازه بودند و در ابتدا تنها تلاش کردند با تعیین ضرب‌العجل های ساختگی، در مسیر مذاکرات مانع تراشی کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مجلس دومای روسیه، وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست، گفت: فلسفه ما روشن است ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‌آییم. آنهایی که شعار می‌دهند آمریکا برگشته است، هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند.

رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی دهیم. جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به توافق جدی است اگر طرف‌های مقابل بر رفع واقعی و موثر تحریم‌ها جدی باشند.

این روزها مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که نیاز به تصمیم گیری‌های سخت سیاسی برای طرف های غربی دارد. ضروری است که طرف های غربی با برداشتن گام‌های مثبت، حسن نیت خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

بر اساس تجربیات گذشته، آمریکا و سه کشور اروپایی می‌دانند که بازی مقصر نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران و اعلام اینکه زمان در حال پایان است، در مذاکرات کارساز نبوده و باید با اقدامات عملی خود، برای دستیابی به توافق گام بردارند.

جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توافقی پایدار و قابل اتکا است؛ توافقی که ثابت کند ایالات متحده به مانند قبل، توافقنامه ها و قطعنامه های بین المللی را به سخره نگرفته و هیچ دولتی در آمریکا، از این توافقات خارج نخواهد شد.

پیشرفت در متون مرتبط با موضوع هسته ای نشان دهنده میزان جدیت ایران در دوره های جدید مذاکرات پس از آغاز دولت سیزدهم بوده و حالا زمان آن رسیده که غرب جدیت خود را در موضوعات تحریمی نشان دهد.

مذاکرات وین این روزها در حالی پیگیری می‌شود که ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیر رسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم ها، اطمینان از رفع موثر تحریم ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی ارائه کردند و تیم‌ها در حال بررسی این متون هستند.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها از ششم دی ماه در وین آغاز شده است هیات های مذاکره کننده و کشورهای ۱+۴ سرگرم بحث درباره از سرگیری اجرای توافقات سال ۹۴ با تمرکز بر راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و تضمین هستند. به اذعان تیم های مذاکره‌کننده، این گفت وگوها پیشرفت‌هایی هر چند کم و کند داشته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.