رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چطور احساسات ناخوشایند را کنترل کنیم؟

گاهی احساسات منفی به گونه ای بر ما غلبه می کنند که بر کنترل و کیفیت زندگیمان تاثیر بسیاری می گذارند. در این مطلب بیان خواهیم کرد که چطور احساسات ناخوشایند را کنترل کنیم؟ با ما همراه باشید.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی،‌ اختلال در تنظیم احساسات مفهومی است که اخیرا در مقاله جدید مجله علمی Canadian Psychology به آن پرداخته شده است. محققان این پژوهش بیان میکنند که بهتر است مفهوم اختلال در تنظیم احساسات را به عنوان تکرار الگوهای احساسی غیر مفید درک کنیم. آنها معتقدند که اختلال در تنظیم احساسات در قلب بسیاری از اختلالات روانی جای دارد.

بیشتر بخوانید:

آرلا آگاکو، روانشناس و استاد دانشگاه مک مستر در کانادا که نویسنده اصلی این پژوهش نیز است،‌ می گوید: بی نظمی هیجان ساختاری است که اخیرا در زمینه سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفته است و ما علاقه مند بودیم بیاموزیم که اختلال در تنظیم احساسات واقعا چیست تا بتوانیم آن را بهتر مورد بررسی قرار دهیم.

برای انجام این پژوهش، محققان به مروری بر پژوهش های گذشته در مورد موضوع اختلال در تنظیم هیجان پرداختند و به طور خاص چگونگی تعریف و اندازه‌گیری بی‌ نظمی هیجان در مطالعات قبلی را بررسی کردند. آنها تحقیقات گذشته در مورد اختلال در تنظیم احساسات را در حول پنج موضوع گسترده به عناوین فعال سازی مغز، فیزیولوژی، شناخت، رفتار و تجربه فردی یافتند.

آگاکو در خصوص ایتن پژوهش بیان میکند: ما می‌ توانیم از همپوشانی بین تمام نظریه‌ های مختلف که سعی در تعریف احساسات و اختلال در تنظیم احساسات دارند، به یک نتیجه گیری کلی برسیم. به عنوان مثال، در مورد ترس، آمیگدال ما فعال می شود (فعال شدن مغز)، ما متوجه تغییرات زیادی در بدن خود می شویم مانند افزایش ضربان قلب (فیزیولوژی)، ممکن است متوجه افکار مرتبط با خطر (شناخت)، شویم. میل به فرار (رفتار) داشته باشیم و همچنین ممکن است راه‌های مختلفی برای توصیف این تجربه (تجربی) داشته باشیم.

درک چگونگی احساس و پردازش احساسات می تواند به محققان و پزشکان در تشخیص و درمان مشکلات عاطفی کمک کند.

آگاکو می گوید: اختلال در تنظیم احساسات ممکن است خود را به طرق مختلف نشان دهد. به عنوان مثال، یک احساس ممکن است زمانی فعال شود که مورد نیاز نباشد یا احساس دیگری زمانی که به آن نیاز است فعال نشود. همچینین این امکان وجود دارد که شدت هیجان یا خیلی زیاد یا خیلی کم تر از چیزی باشد که در آن لحظه به آن نیاز است. و این موضوع ممکن است برای همه اتفاق می افتد زیرا مغز و بدن ما کامل نیست.

به گفته محققان، بی نظمی هیجانی زمانی مشکل ساز می شود که باعث ناراحتی قابل توجهی شود یا شروع به تداخل در توانایی فرد برای رسیدگی به مسئولیت های روزانه خود کند.

آگاکو می‌گوید: «اگر بی نظمی هیجانی فقط چند بار اتفاق بیفتد، مشکلات زیادی برای ما ایجاد نمی‌ کند. اما اگر زیاد آن را تجربه می کنیم، ممکن است نیاز به کمک داشته باشیم تا بتوانیم استراتژی‌ های بیشتری در مورد مدیریت احساسات را بیاموزیم.

نویسندگان این پژوهش نکاتی را برای افرادی که تلاش می کنند احساساتشان را کنترل کنند، ارائه می دهند. این نکات به شرح زیر است:

چطور احساسات ناخوشایند را کنترل کنیم؟

۱. برای احساساتتان وفت بگذارید. ترجیحا در یک محیط راحت و زمانی که بتوانید چند دقیقه را بدون وقفه به آنها اختصاص دهید.

۲. دقت کنید که دقیقا چه احساسی در بدن خود دارد و این احساس را در کجا حس می کنید.

۳. برای احساستان نام گذاری کنید.

۴. به این فکر کنید که آیا این احساس با موقعیتی که اتفاق افتاده، جور در می آید یا اینکه از جای دیگری آمده است.

۵. اگر این احساس موجه است، از خود بپرسید که به شما چه می گوید؟ آیا این احساس حمایت می شود؟ آیا راهی برای رهایی از آن موقعیت پیدا می کنید؟ آیا باید از شخصی عذرخواهی کنید؟ آیا باید شفقت به خود را تمرین کنید؟ و …

۶. اگر این احساس موجه نیست، از خود بپرسید آیا راه دیگری برای فکر کردن به اتفاقی که باعث ایجاد این احساس در شما شده است وجود دارد.

آگاکو می‌گوید: «اگر پس از این مراحل هنوز با احساساتتان مشکل دارید، جستجوی مراقبت‌ های روانی، درمانی، یا تماس با خط بحران کمکی بسیار مهم به خودتان خواهد بود.

مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.