صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی ما را حفظ می‌کند

نشست مشترک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور با حضور وزیر کشور، وزیر صمت، معاونان وزارت میراث‌فرهنگی، رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس و استانداران سراسر کشور در سومین روز نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش اینتیتر  به نقل از ستاد خبری نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی تهران، در ابتدای این مراسم علی‌اصغر شالبافیان بیان کرد: «بازگشایی مرزها از ابتدای آبان ماه با پیگیری آقایان ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی و وحیدی وزیر کشور انجام شد و شور و نشاطی در حوزه گردشگری به وجود آورد. خوشبختانه کمک وزارت کشور را در همه سطوح طی این چند ماه در نهایت خود دیدیم و جای سپاس دارد. تمامی اینها با تاکید رییس جمهوری و همکاری استانداران انجام شد.»

معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه تمامی اماکن گردشگری به سامانه هوشمند امید متصل شدند، گفت: «در حوزه برگزاری نمایشگاه تلاش کردیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم. ما چند محور را در همکاری با وزارت کشور در نظر گرفتیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. محور اول بحث توسعه مسیر جدید گردشگری است. بسیاری از منافع جدید در گردشگری زمانی اتفاق می‌افتد که مسیر جدید ایجاد شود. عمده گردشگران ورودی به تعداد محدودی از استان‌های ایران سفر می‌کنند. لازم است پتانسیل‌ها در قالب مسیر جدید زیرساخت‌سازی و معرفی شود. متاسفانه تورگردانان خارجی صرفا به یک سری شهرها مثل اصفهان و شیراز و یزد بسنده می‌کنند اما باید مسیرغرب و سایر مناطق هم در دستور کار قرار گیرد.»

شالبافیان اظهار کرد: «محور دوم، ویژه در نظر گرفتن حوزه گردشگری در توزیع دارایی است. با رویکرد دولت جدید بسیاری از اعتبارات در استان‌ها متمرکز شد و انتظار داریم اتفاقات خوبی شاهد باشیم. موضوع بعدی ایجاد ستادهای سفر استانی است. نوروز امسال متفاوت است چون کرونا باعث شده بود دو سال سفر نداشته باشیم، پس باید ستاد فعال را برای نوروز ۱۴۰۱ در نظر بگیریم. الان ستادهای استانی فعال شده‌اند اما ستاد شهرستان باید با جدیت بیشتری ادامه کار بدهند. از دغدغه‌های آقای ضرغامی این است که با تدابیر لازم، حجم بالای سفرهای استانی را شاهد باشیم.»

او ادامه داد: «محور بعد همکاری‌های استانی است. ما نیاز داریم استان‌ها در بحث جاذبه‌های گردشگری مکمل هم باشند، پس همکاری منطقه بین استان‌ها لازم است. تولید محتوای گردشگری نیز محور بعدی است. تا وقتی نتوانیم جاذبه‌های گردشگری را معرفی کنیم نباید انتظار میزبانی داشته باشیم. استان‌ها در نمایشگاه امسال توانسته‌اند جاذبه‌های مناطق‌شان را به شکل‌های مختلف معرفی کنند.»

معاون گردشگری کشور گفت: «بخش استان‌های مرزی محور دیگر ماست. بسیاری از گردشگران ورودی از مبادی مرزی وارد می‌شوند و توفیق زمانی حاصل می‌شود که مبادی ورودی را زیرساخت‌سازی کنیم. موضوع دیگر ما حل موردی پروژه‌های گردشگری است. ما نیاز داریم امیدبخش و انگیزه آفرین برای سرمایه‌گذاران باشیم. پروژه‌هایی داریم که چند سال مشکل داشتند ما پیگیری کردیم تا انگیزه ایجاد شود. بحث بعدی هم معین‌های گردشگری است. در بسیاری از استان‌ها با تدبیر، چاره‌ای اندیشیده شده تا شرکت‌هایی که گردشگری نیستند به این حوزه ورود کنند و نیاز داریم این مهم را در تمام نقاط کشور تسری دهیم. ابتکار ترویج این ایده را آقای دشتی اردکانی رئیس فراکسیون داد.»

او در پایان گفت: «محور بعدی برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای استانی است. تمامی توصیه‌های کارشناسان این است که ابتدا گردشگری داخلی احیا شود. برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای باعث میشود پتانسیل مناطق بیشتر دیده شود.»

وزارت میراث‌فرهنگی دستگاه برتر تبصره ۱۸

سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: «استانداران نمایندگان نظام در استان‌ها هستند و امید داریم نتیجه این نشست و نیز تقویت ارتباطات استانداران با فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، خلاقیت شکوفایی و دستیابی به اهداف بلند باشد.»

او افزود: «خوشبختانه از محل تبصره ۱۸ تسهیلات بسیار خوبی برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفته شده و خبر بسیار خوب این است که این وزارتخانه بر اساس ارزیابی‌های مجلس و نیز وزارت اقتصاد، دستگاه برتر در جذب منابع تبصره ۱۸ است.»

اوحدی ادامه داد: «کار کارشناسی ۵۸۰ طرح در حوزه گردشگری و بیش از هزار طرح در حوزه صنایع‌دستی انجام شده و برای تکمیل این‌ها نیازمند حمایت و همکاری استانداران هستیم.»

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «۶۰ درصد این منابع در اختیار حوزه گردشگری و ۴۰ درصد آن در اختیار حوزه صنایع‌دستی است و سود تسهیلات این تبصره برای استان‌های کم برخوردار ۱۰ درصد و برای استان‌های برخوردار ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است.»

او اظهار کرد: «این تسهیلات اعطایی از تاریخ این وزارتخانه بی‌سابقه بوده است و امید را در دل فعالان هر دو حوزه زنده کرده است.»

حسینی‌نژاد استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: «خوشحالیم در این نمایشگاه به بحث گردشگری به طور ویژه توجه شد. محور گردشگری در استان‌ها نسبت به سایر محورها مثل کشاورزی و… خیلی مورد توجه نیست و برگزاری این رویداد و تاکیداتی که دارد به ما می‌گوید باید به این بحث بیش از پیش در داخل و خارج توجه شود. از خراسان شمالی ۱۵ میلیون زائر عبور می‌کند اما بیشتر معبر است تا مقصد. اگر شرایطی فراهم شود تا توانمندی چنین استان‌هایی دیده شود نسبت به افزایش درآمد استان‌های مشابه موثر خواهد بود قابلیت‌های استان ما فرش است که استرالیا و آلمان هم طالب دارد باید برندسازی شود.»

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این همایش گفت: «استان سمنان به واسطه قرار گرفتن در مسیر قم و مشهد به بین‌الحرمین مشهور است. بسیاری از مسافرانی که قصد زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) را دارند، از این استان عبور می‌کنند.»

او افزود: «۸۵۶ اثر میراثی در استان داریم همچنین سه شهر نمونه گردشگری داریم اما میزان ماندگاری گردشگران در این استان چهار ساعت است. بزرگ‌ترین آسیب‌ عدم ماندگاری گردشگران در استان کمربندی‌ها است برای همین برنامه‌ریزی کردیم غیر از خودروهای سنگین تمام خودروها از داخل شهر عبور کنند.»

استاندار سمنان یادآور شد: «صنعت گردشگری بعد از خودروسازی بزرگ‌ترین صنعت است و این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری است و با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان از این صنعت حمایت کرد.»

هاشمی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان افزود: «ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری بی‌نظیر است و نیازمند توجه حدی است. دو درخواست مهم دارم‌؛ اول اینکه اعتبارات ما در حوزه گردشگری افزایش یابد و نیز سقف تسهیلات بانکی در استان اضافه شود.»

رحیمیان استاندار ایلام سخنران دیگر مراسم گفت: «استان ایلام موهبت‌های الهی بسیاری دارد ظرفیت گردشگری آن بالاست و به قطب اربعین مطرح است. مردم این استان افتخار دارند در طول سال از زائرین استقبال و بدرقه می‌کنند. ما حدود ۶ میلیون نفر را به عنوان زائرینی می‌شناسیم که از استان ما عبور می‌کنند. باید از ظرفیت‌هایمان در راستای توسعه اقتصادی استفاده کنیم. بحث گردشگری سلامت هم برای ما مطرح است. عتبات عراقی بسیاری برای درمان به کشور ما می‌آیند اما به دلیل‌عدم زیرساخت‌های لازم نمی‌توانیم یکی دو روز در استان میزبان‌شان باشیم. امیدواریم بحث تبصره ۱۸ را جدی‌تر بگیرند تا تسهیلات بیشتری به استان ایلام برسد. در میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان ایلام حرفی برای گرفتن دارد و نیاز به همت و مساعدت داریم.»

کرمان مهد گردشگری مقاومت

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز در این نشست در سخنانی گفت: «سند گردشگری مقاومت در استان کرمان تدوین شده و به ظرفیت‌های این استان اضافه شده است.»

او به شخصیت سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: «خوشبختانه بازطراحی انگشترهای سردار سلیمانی انجام شده و این انگشترهای امروز رونمایی خواهد شد. در همین راستا امروز نمونه اولین انگشتر بازطراحی شده به وزیر کشور اهدا خواهد شد. استان کرمان در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است و توجه به این ظرفیت‌ها اهمیت بسیار فراوانی دارد. این استان به تازگی یک ظرفیت جدید در حوزه گردشگری پیدا کرده و آن هم ظرفیت مهمی به نام گردشگری مقاومت است.»

در ادامه قاسم‌فرد، استاندار همدان نیز اظهار کرد: «ما در بحث صنعت معدن و کشاورزی محدودیت‌هایی داریم اما گردشگری صنعتی است که هر چه از قدمت آن می‌گذرد بر ارزش آن افزوده می‌شود، اما مثلا جایی چون تپه هگمتانه هنوز ثبت جهانی نشده است. در دنیا کشورهای پیشرفته چون خودشان فاقد آثار تاریخی هستند به طالبان و داعش دستور می‌دهند که نقاط مورد توجه‌شان یعنی آثار تاریخی و تمدنی را تخریب کنند. باید نسبت به این موضوع توجه ویژه شود. حدود ۸۰۰ آثار تاریخی داریم و نیاز به اعتبار مناسب خواهیم داشت تا وظایفی که به ما سپرده شده را به نحو احسن انجام دهیم.»

گردشگری می‌تواند در تولید و اشغال نقش ایفا کند

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مجلس نیز در این نشست گفت: «مهمترین وظیفه تغییر باور مسئولان در استقلال از خودکفایی به نفت و توجه به حوزه گردشگری است. باید به این موضوع توجه کنیم که گردشگری می‌تواند در تولید و اشغال نقش ایفا کند.»

او افزود: «از بخش خصوصی غفلت کردیم. سرمایه‌گذاران زیادی هستند که تمایل دارند در حوزه گردشگری فعالیت کنند بنابراین باید از همه آن‌ها حمایت کرد.»

محسنی بندپی ادامه داد: «تا زمانی که چاه‌های نفت ما باشد ما توسعه داریم اما نباید برنامه‌ریزی‌های ما به گونه‌ای باشد که اگر چاه‌های نفت‌مان خشک شد دیگر توسعه نداشته باشیم. بنابراین باید روی حوزه‌های مختلف دیگر مانند حوزه گردشگری توجه کرد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری وجود دارد که حتما نیازمند توجه ویژه است و می‌تواند به تولید و اشتغال در کشور کمک کند.»
پافشاری روی فرهنگ ملی از اهم مسائل ما محسوب می‌شود

وحیدی وزیر کشور نیز در این مراسم بیان کرد: «ما برای احیای فرهنگ خود و مقابله با فرهنگ مخرب غرب باید روی میراث‌فرهنگی و هویت‌های بومی‌مان خیلی تاکید کنیم. اینها ملت ما را می‌سازد. یکرنگی به معنای اینکه همه مثل هم باشند حسنی ندارد. دهکده جهانی هدفش از بین بردن فرهنگ‌ها و تبدیل به زندگی امریکایی است. پافشاری روی فرهنگ ملی از اهم مسائل ما محسوب می‌شود، چون بسیار از این حیث غنی هستیم و باید حفظش کنیم. ما از شما در خواست داریم که وضعیت و هویت‌های محلی را با انواع ظرفیت‌ها شناسایی کنید.»

او افزود: «در بحث صنایع‌دستی یادمان باشد که این صنعت به راحتی با هزینه کم راه می‌افتد. واقعا با یک میلیون می‌شود شغل ایجاد کرد که اکثر زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست نیز چنین شغلی دارند. یکی از تکالیف ما توانمندسازی این زنان است. ۳۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی غیر از قالی داریم. جایگاه ما در صنایع‌دستی بین اول تا سوم است، اما سهم‌مان بسیار کم است.»

وحیدی گفت: «باید این حوزه را توسعه دهیم. صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی ما را حفظ می‌کند و باید بیشتر به آن بها دهیم. اتفاقا تولیداتی داریم که بازار خوبی هم دارد اما باید شراطی ایجاد کنیم که سودش به دست سازنده برسد.»

وزیر کشور با اشاره به بحث گردشگری نیز گفت: «اول اینکه گردشگری یک رسانه است چون خیلی‌ها با تبلیغات منفی که در دنیا علیه ما کرده‌اند برداشت‌شان از ایران ۱۰۰درصد اشتباه است. مسئله دوم اقتصادش است. در دنیا ۱۰درصد اشتغال مربوط به حوزه گردشگری است اما ما نصف این را هم نداریم در حالی که پتانسیل‌هایمان بیشتر است.»

او در پایان سخنانش اظهار کرد: «همانطور که رهبری فرمودند صنایع اصلی مهم است اما کافی نیست و اشتغال باید در حوزه‌های دیگر از جمله گردشگری هم ایجاد شود. بهترین راه تعامل درون کشوری تعامل بین قومیت‌ها است. بسیاری از ما در اقوام مختلف، فرهنگ‌های خرد خودمان را نمی‌شناسیم. زنجیزه ناپیوسته‌ای داریم که گردشگران خارجی را دچار مشکل میکند باید برای این هم فکری کرد.»

درج قیمت تولید به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالاها موجب کاهش هزینه‌های گردشگری

عباس تابش معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌مدیره سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز در این نشست در سخنانی گفت: «یکی از برنامه‌های دولت کاهش هزینه‌های کالا است که با این اتفاق مهم گردشگری نیز رونق بیشتری خواهد یافت.»

او ادامه داد: «به جای درج قیمت مصرف‌کننده قرار شده است روی کالا قیمت تولید درج شود تا قیمت کالا کاهش یابد. اطلاعات فروش درب کارخانه ۸۴ هزار قلم کالا را داشتیم که برخی از آن‌ها در چرخه توزیع تا ۱۲۰درصد افزایش داشت که به همین علت به دنبال کاهش قیمت عرضه کالا هستیم.»

تابش در پایان یادآور شد: «به طور حتم ثبات اقتصادی و کاهش قیمت کالاها خصوصا کالاهای مصرفی و نیز برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار می‌تواند به رونق گردشگری و توسعه این صنعت کمک کند.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.