رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پانزدهم اسفند؛ روز درختکاری

پانزدهم اسفند ماه به عنوان روز درختکاری در ایران شناخته می شود. در ادامه کمی از تاریخچه این روز در ایران و جهان برایتان خواهیم گفت.

اینتیتر – سحر زمانی؛ روز درختکاری، روزی جهانی است که معمولا در پایان سال در کشورهای مختلف انجام می شود. پانزدهم اسفند در ایران به عنوان روز درختکاری شناخته می شود و در این روز بسیاری از افراد نهالی را برای حفاظت از محیط زیست می کارند تا نفس محیط زیست را تازه کنند.

تاریخچه روز درختکاری

جولیوس استرلینگ مورتون برای اولین بار، روز درختکاری را در تاریخ پایه گذاری کرد. استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکای آمریکا بود و در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ این روز را بنا گذاشت. بعدها این روز در آمریکا به چهارمین جمعه آوریل انتقال یافت.

در تقویم ایران ۱۵ تا ۲۲ اسفند (۵ تا ۱۲ مارس) به عنوان هفته منابع طبیعی شناخته می شود. این هفته برای تاکید بر اهمیت گیاهان در نظر گرفته شده است. بسیاری از کشورهای جهان نیز با سنت درختکاری، امر توجه به گیاهان را گرامی می دارند.

روز درختکاری در کشورهای مختلف

اما همانطور که پیشتر ذکر کردیم تاریخ روز درختکاری در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ادامه به شرح تاریخ این روز در کشورهای مختلف می پردازیم.

در الجزایر این روز برابر ۲۷ اکتبر هر سال است. در استرالیا این روز در ۲۸ ژوئیه هر سال اتفاق می افتد. روز درختکاری در بلژیک برابر ۲۱ مارس هر سال است. در برزیل این روز برابر ۲۱ سپتامبر هر سال است.

روز درختکاری در کامبوج یک ژوئن هر سال انجام می شود. در جمهوری آفریقای مرکزی این روز برابر ۲۲ ژوئیه برگزار می شود. در تایوان این روز برابر ۱۲ مارس هر سال است. این روز در چین، ۱۲ مارس هر سال است.

روز درختکاری در کشور کاستاریکا ۱۵ ژوئن و در مصر ۱۵ ژانویه برگزار می شود. این روز در آلمان برابر ۲۵ آوریل و در ژاپن برابر ۲۹ آوریل است. این روز در کنیا در ۲۱ آوریل اتفاق می افتد.

در کشور لسوتو، این روز ۲۱ مارس و در مقدونیه نیز ۱۲ مارس برگزار می شود. در مالاوی این روز برابر دومین دوشنبه ماه دسامبر هر سال و در مکزیک برابر دومین دوشنبه ماه ژوئیه هر سال است.

روز درختکاری در نامیبیا برابر ۸ اکتبر هر سال و در هلند برابر نخستین روز بهار (۲۱ مارس) یا نخستین روز پاییز (۲۱ سپتامبر) هر سال است. این روز در نیوزیلند ۵ ژوئن و در نیجر ۳ اوت هر سال است. این روز در فیلیپین نیز ۲۵ ژوئن هر سال اتفاق می افتد.

این روز در لهستان برابر ۱۰ اکتبر و در پرتغال برابر نخستین روز بهار (۲۱ مارس) هر سال است.در آفریقای جنوبی هفته درختکاری از ۱ تا ۷ سپتامبر هر سال است. در کره جنوبی این روز در ۵ آوریل و در سریلانکا در ۱۵ اکتبر برگزار می شود.

این روز در تانزانیا برابر ۱ ژانویه و در اوگاندا برابر ۲۴ مارس هر سال است. در ایالات متحده آمریکا این روز در ۱۰ آوریل هر سال برگزار می شود. در ونزوئلا این روز برابر چهارمین یکشنبه ماه مه هر سال است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.