رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سالی که بورس از دست داد

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت این بازار در سال گذشته اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ می‌توانست سال خوبی برای بازار باشد اما به دلیل ریسک‌های سیاسی و اقتصادی داخل کشور، بازار و اهالی بازار نتوانستند با اطمینان و اعتماد بیشتر در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا،‌ سعید جعفری با اشاره به روند حرکت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، مخصوصا ابتدای سال شاهد افت شدید بازار ناشی از رشد شدید آن در سال ۱۳۹۹ بودیم. در این میان موضوعاتی از جمله کاهش دامنه نوسان باعث شد افت بازار فرسایشی شود. به غیر از آن دو ریسک سیاسی مهم در سال ۱۴۰۰ به فرسایشی شدن افت بازار دامن زد؛ نخست انتخابات ریاست جمهوری بود، چراکه همه منتظر بودند مشخص شود رییس دولت جدید چه کسی خواهد بود. این موضوع باعث شد تا اوایل تیرماه تحرکی در بازار وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: پس از آن و با روشن شدن نتیجه انتخابات، تعلیق مذاکرات و افزایش نسبی قیمت دلار باعث شد بازار از اوایل تابستان رشد ملایمی را تجربه کند که این رشد تا اوایل شهریورماه ادامه داشت. ریسک سیاسی دیگر نیز احیای برجام بود که به فرسایشی شدن بازار دامن زد و باعث شد شاهد ریزش شدید بازار از اوایل پاییز تا اوایل بهمن ماه سال گذشته باشیم.

به گفته او طی این مدت نیز چند تصمیم اقتصادی و صنعتی روی بازار تاثیر منفی گذاشت. از سوی دیگر سال ۱۴۰۰ اولین سالی بود که دولت جدید بودجه ریزی می‌کرد و رویکرد دولت به بازار سرمایه روشن نبود. مخصوصا که دولت قبل از ارائه بودجه روی قیمت گذاری دستوری تاکید داشت و تصمیماتی گرفته شده بود که منجر به افزایش شدید نرخ خوراک صنایع و انرژی می‌شد. این موضوعات باعث شد به بی اعتمادی و ترس به بازار دامن زده شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ می‌توانست سال خوبی برای بازار باشد، توضیح داد: چراکه در طی این سال قیمت های جهانی رشد شدیدی را تجربه کردند اما به دلیل ریسک‌های سیاسی و اقتصادی داخل کشور بازار و اهالی بازار نتوانستند با اطمینان و اعتماد بیشتر در بازار سهام سرمایه گذاری کنند و نتیجه این شده است که قیمت برخی سهم‌ها با وجود ارزندگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ پایین تر باشد. امیدواریم با روشن تر شدن وضعیت مذاکرات سیاسی شرایط بهتر شود.

جعفری تاکید کرد: برخلاف اینکه بسیاری گمان می‌کنند احیای برجام باعث نزول بورس می شود اما به نتیجه رسیدن توافقات سیاسی باعث میشود ریسک ها کمتر شود. چراکه اگر برجام احیا شود، درآمدهای نفتی افزایش یافته و صنایع کمتر تحت فشار قرار میگیرند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.