رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مانع اصلی برای واردات خودرو چیست؟

بازار خودرو تحت تاثیر سیگنال‌های متضادی که از احتمال واردات خودرو دریافت می‌کند نوساناتی دارد. کارشناسان این موضوع را عاملی برای رکود تورمی در بازار می‌دانند.

به گزارش اینتیتر به نقل از تجارت نیوز، حال اخباری از احتمال واردات خودرو از خرداد مطرح شده است اما نایب رئیس اول کمیسیون صنایع، چندان به تحقق این وعده خوشبین نیست. زمانی که در اسفند سال گذشته مجلس لایحه بودجه را به تصویب رساند، به نظر می‌رسید که ماجرای واردات خودرو پس از ماه‌ها کش و قوس به پایان رسیده است. بر اساس مصوبه نمایندگان، قرار بود دولت در سال جاری ۷۰ هزار خودروی سواری را به کشور وارد کند. اما ابلاغ متن قانون بودجه، با حذف این ماده دوباره ابهام را به بازار خودرو بازگرداند.

بیشتر بخوانید:

در آن زمان هیات‌رئیسه، علت حذف ماده واردات خودرو را مخالفت نهادهای بالادستی اعلام کرد. اخیرا هم منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفته است، از سرگیری ورود خودرو به کشور به اجازه همین نهادها نیاز دارد.

با وجود این، به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس همچنان بر اجرای مصوبات خود در زمینه واردات خودرو تاکید دارند. به ویژه که آنها سال گذشته، علاوه بر بودجه، یک بار نیز در طرح ساماندهی صنعت خودرو، بر آزادسازی واردات خودرو به کشور مهر قانونی زده بودند. البته همان زمان نیز با سد محکم مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده بودند.

حالا حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته است، مدت زمان اجرای مصوبه سران قوا در این مورد، در پایان اردیبهشت به پایان می‌رسد. به گفته او، از آن پس شرایط واردات خودرو تسهیل می‌شود و کار در اختیار دولت است.

اما آیا این وعده عملی خواهد شد؟ سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع، چندان به تحقق آن خوشبین نیست.

واردات خودرو در آینده نزدیک انجام نمی‌شود

او در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید مجلس با واردات خودرو موافق است. مانع اصلی در این زمینه شورای عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام محسوب می‌شود. اگر این نهاد با واردات موافقت کند، دولت فرایند آن را آغاز می‌کند.

حسینی‌کیا می‌افزاید: نمایندگان مجلس، هم در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو و هم در بودجه ۱۴۰۱، بر موضوع واردات تاکید کرده‌اند اما مجمع مخالف اصلی ورود خودرو به کشور است. تا زمانی که این نهاد نظر خود را تغییر ندهد، چنین اتفاقی نمی‌افتد.

او تاکید می‌کند: به نظر نمی‌رسد مجمع به سادگی نظر خود را در این زمینه تغییر دهد و بازار نباید در آینده نزدیک منتظر واردات خودرو باشد.

وزیر استیضاح می‌شود؟

در این میان، اخیرا اخباری از امکان استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل عدم واردات خودرو مطرح شده است.

چندی پیش، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور به مهر گفت که اگر تا پایان اردیبهشت، واردات خودرو انجام نشود، به طور قطع روی استیضاح وزیر صمت کار خواهد کرد.

اما حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع به تجارت‌نیوز می‌گوید که خبری از استیضاح نشنیده و این کمیسیون تا کنون درخواستی را که امضای آن به حد نصاب رسیده باشد، اعلام وصول نکرده است.

تورم افزایشی خودرو در فروردین ۱۴۰۱

اخبار ضد و نقیض در مورد واردات، در کنار نوسانات قیمت دلار و ابهام در مذاکرات وین، قیمت خودرو را در بازار با نوسانات معمولا افزایشی مواجه کرده است.

در فروردین امسال نرخ انواع خودروی کارکرده نسبت به اسفند افزایشی بود. در این ماه، بازار کالاهای باداوم (خودرو و لوازم خانگی)، ۲٫۷ درصد بازدهی داشت.

همچنین به گزارش مرکز آمار ایران، در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو و تعمیرات آن) در جایگاه سوم بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل قرار گرفتند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.