رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

انواع مقاله های علمی کدامند؟

انواع مقاله های علمی کدامند؟ کدام مقاله های علمی معتبرند؟ چگونه مقاله علمی چاپ کنیم؟ همه چیز درباره مقاله های علمی و انواع و اقسام آن را در مطلب پیش رو بخوانید.

اینتیتر – مریم آهنگری؛ بسیاری از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد به دنبال نگارش مقاله های علمی و چاپ آن در مجلات معتبر دنیا هستند تا از این طریق رزومه علمی خود را برای مقطع دکتری پربارتر کنند. دانشجویان تازه کار در عرصه مقاله نویسی زحمت زیادی برای نگارش مقاله ها می کشند اما به دلیل عدم دانش کافی ممکن است راه را اشتباه روند و زحمتشان بی نتیجه باقی بماند. از این رو در این مطلب به شرح انواع مقاله های علمی و پژوهشی پرداخته ایم. بعد از مطالعه این مطلب بسته به هدفی که دارید می توانید یکی از این نوع مقاله ها انتخاب کرده و کار نگارش متن علمی و چاپ آن را آغاز کنید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

مقاله علمی چیست؟

مقاله علمی به مقاله ای گفته می شود که در حوزه ای تخصصی به تحقیق و بررسی پرداخته است و نتایج و گزارشات این تحقیق را با رعایت استانداردهای علمی ارائه می دهد. مخاطبان مقالات علمی جامعه اساتید دانشگاهی و دانشجویان هستند.

انواع مقاله های علمی کدامند؟

مقاله های علمی انواع متعددی دارند که ما در این مطلب به توضیح رایج ترین آنها خواهیم پرداخت. مقاله های علمی براساس نوع ساختار و محل چاپشان به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته بندی مقاله ها براساس ساختار

مقاله های علمی براساس نوع ساختار به شش قسمت تقسیم می شوند که مقاله های پژوهشی، موردی، نظری، گزارش ها یا نامه های کوتاه، نقد کتاب و مروری نام دارند. در ادامه به شرح این مقاله و ساختار آنها خواهیم پرداخت.

مقاله های پژوهشی

مقاله های پژوهشی حاصل تحقیقات و پژوهش های مولف خود هستند. این مقاله ها از رایج ترین انواع مقاله ها به حساب می آیند. بسیاری از محققان، این نوع مقاله را برای نگارش انتخاب می کنند. پژوهشگران در مقاله های پژوهشی، ایده های نو و تازه ای را مطرح می کنند که در پژوهش های قبلی به آنها پرداخته نشده است. این نوع مقاله ها به واسطه تازگی یافته های علمی و تجربی شان فرصت بیشتری برای چاپ در مجلات علمی دارند.

ساختار مقاله های پژوهشی به ترتیب زیر است:

  • عنوان مقاله
  • اسامی نویسندگان
  • چکیده
  • کلمات کلیدی
  • مقدمه
  • ادبیات پژوهش
  • روش تحقیق
  • نتایج و یافته‌ها
  • سپاسگزاری
  • منابع

نکاتی در نگارش مقاله های پژوهشی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها، ممکن است مورد تایید قرار نگیرند. یکی از مهمترین این نکات توجه به ذکر منابعی است که از متون آنها در مقاله استفاده شده است. درست است که در مقاله های پژوهشی در خصوص ایده های نو و یافته های جدید بحث می شود اما برای آزمون این ایده ها به پژوهش های قبلی نیاز داریم. در نتیجه برای جلوگیری از سرقت ادبی باید ذکر منابع پژوهش های گذشته در مقاله ها صورت گیرد.

انواع مقاله های علمی کدامند؟

مقاله های موردی

مقالات موردی از جمله مطالعاتی هستند که به بررسی یک پدیده جدید می پردازند. این نوع مقالات در علوم پزشکی کاربرد دارند. مقالات موردی بسیار تخصصی و دقیق هستند و به تحقیق عمیق تری درباره یک پدیده یا شرایط خاص می پردازند. از این رو کمک بسیاری به علم و متخصصین می کنند. این نوع مقالات بیشتر توسط محققان با تجربه و خبره تالیف میشود.

مقاله های نظری

در این دسته از مقالات پژوهشگران به بررسی یک تئوری خاص می پردازند. تئوری که از قبل ارائه شده، مورد نقد و بررسی پژوهشگر مقاله نظری قرار می گیرد و در تعداد کاراکترهای محدودی ( معمولا تا دو هزار کلمه ) نوشته می شود. محقق در این نوع مقالات به دنبال حمایت یا رد از نظریه ای است که در گذشته مطرح شده است و با دلیل و مدرک از نقاط قوت و ضعف آن نظریه حرف میزند.

فرمت مقاله های نظری به شکل زیر است:

  • چکیده
  • مسأله و موضوع پژوهش مورد بحث
  • هدف و ساختار مقاله
  • منابع مورد استفاده
  • نتیجه‌گیری

گزارش ها یا نامه های کوتاه

مقالاتی که در قالب گزارش ها و نامه های کوتاه تالیف می شوند به دنباله ی مقالات پژوهشی می آیند. در واقع این نوع مقالات گزارش هایی کوتاه از مقاله های پژوهشی هستند و تعداد کلمات محدودی نیز دارند. تا زمانی که نگارش مقاله پژوهشی تکمیل نشده و به انتشار نرسیده باشد، گزارشی نیز از آنها وجود نخواهد داشت. ساختار و فرمت گزارش ها یا نامه های کوتاه نیز مانند مقاله های پژوهشی اما در قالبی محدودتر و خلاصه تر است.

نقد کتاب

یکی از مفید ترین نوع مقالات برای دانشجویان تازه کار در این حوزه،‌ نقد کتاب ها هستند. نقد کتاب از جمله مقالاتی است که در مجلات علمی به وفور دیده می شود. در نقد کتاب در خصوص بینش و نظریه کتاب های جدید علمی بحث می شود. نگارش این نوع مقاله به دانشجویان کمک می کند تا از اطلاعات جدید حوزه تخصصی خود آگاه بمانند و رزومه پرباری را برای خود ایجاد کنند.

انواع مقاله های علمی کدامند؟

مقاله های مروری

مقالات مروری به مقلاتی می گویند که ایده و بحث جدیدی را مطرح نمی کنند بلکه به مرور پژوهش ها در خصوص یک موضوع خاص می پردازند. در این نوع مقالات، تجزیه و تحلیل ها، مقایسه ها و مشکلاتی که در خصوص آن پدیده مد نظر وجود دارد بررسی و بیان می شود. مقاله های مروری به دنبال جمع آوری یافته های تجربی و علمی در خصوص موضوعات گوناگون هستند و اطلاعات جامعی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند. مخاطبان این نوع مقاله های معمولا دانشجویان و محققان هستند که برای انجام پژوهش های تازه به دنبال اطلاعات می گردند.

یکی از مهم ترین نکات در خصوص نگارش مقاله های مروری این است که پیش از نگارش پیش نویسی را برای مجله مورد نظرتان بفرستید و پس از تایید نگارش آن را آغاز کنید. از این رو که تعداد کلمات مقاله مروری وابسته به موضوع و مجله‌ ­ای که قرار است در آن چاپ شود متفاوت است و برای مقالات مختلف می ‌تواند بین ۸ تا ۴۰هزار کلمه باشد. بنابراین بسیار مهم است که درباره این موضوع نیز از مجله مورد نظرتان اطلاعات کامل بگیرید.

دسته بندی مقالات بر اساس مجله ها

مقاله های علمی بر اساس مجله ای که در آن چاپ می شوند نیز به چند دسته تقسیم می شوند. مقالات ISI، مقالات اسکوپوس (SCOPUS)، مقالات ISC و مقالات کنفرانسی از این دسته مقالات به حساب می آیند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

مقالات ISI

مقالات ISI به عنوان یکی از معتبرترین مقالات در دنیای علم شناخته می شوند. ISI یک موسسه‌ علمی ای است که در حوزه پژوهش ها و خدمات علمی با معیارها و استانداردهای بالا، بسیار قوی فعالیت می کند. این موسسه پایگاهی غنی از مجلات علمی را درون خود دارد که با معیارهای سخت گیرانه ای آنها را انتخاب کرده است. از این رو مجلاتی که در پایگاه ISI ثبت می شوند از ارزش علمی بالایی برخوردارند و مقاله هایی که در این مجلات چاپ می شوند اعتباری بسیاری خواهند داشت.

انواع مقاله های علمی کدامند؟

مقالات اسکوپوس (SCOPUS)

پایگاه اسکوپوس نیز مانند ISI در حوزه پژوهش های علمی فعالیت می کند. این پایگاه از سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده است. مجلاتی که در این پایگاه پذیرش می شوند دارای رتبه بندی هستند. در صورت چاپ مقاله در یکی از مجلات ثبت شده در پایگاه اسکوپوس، نامه مقاله نیز اسکوپوس می شود. رتبه بندی مجلات در این پایگاه بر حسب شاخص Q است. . اگر مجله‌ای رتبه Q1 را داشته باشد بالاترین امتیاز را در میان دیگر مجلات این پایگاه دارد و اگر مجله ای Q4 را داشته باشد پایین ترین امتیاز را به خود اختصاص می دهد.

مقالات ISC

ISC پایگاه پژوهش های علمی جهان اسلام است و همانند پایگاه ISI معیارهای بسیار سختگیرانه ای در پذیرش مجلات علمی دارد. یکی از مهم ترین اهداف این پایگاه فراهم کردن بستری برای رشد علمی و افزایش میزان تعاملات جوامع اسلامی است. پایگاه ISC رتبه سوم بزرگ‌ ترین پایگاه‌ های استنادی علمی دنیا را به خود اختصاص داده است.

مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی از جمله مقالاتی هستند که برای ارائه در کنفرانس ها نگارش می شوند. این نوع مقالات در مقایسه با مقالاتی که در مجله ها چاپ می شوند دارای اعتبار کمتری هستند. معمولا برای ارائه مقاله در کنفرانس موردنظر، هزینه‌ ای هم پرداخت می شود. این نوع مقالات برای دانشجویان تازه کاری که پا به عرصه مقاله نویسی گذاشته اند، بسیار مفید است.

در این مطلب از مقاله های علمی و انواع و اقسام آنها گفتیم و به شرح ساختار آنها پرداختیم. از اینکه ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.