رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۳ برنامه بورس برای حمایت از سهامداران خرد

رئیس سازمان بورس از برنامه های بیمه کردن سهام شرکت های بزرگ، ثبات تصمیمات درخصوص صنایع بورسی و ارتقای شفافیت خبر داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، اوضاع و احوال بورس این روزها چندان مساعد نیست. یک دلیل مستقیم آن هم به روی گردانی سهامداران حقیقی و خرد از بازار بر می گردد. در این زمینه، رئیس سازمان بورس از سه برنامه این سازمان برای بازگشت اعتماد به بازار شامل برطرف کردن چالش های شفافیت، پیگیری ثبات سیاست های دولت که بر بازار اثر می گذارد مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها و همچنین پیگیری انتشار اوراق تبعی توسط شرکت های بزرگ خبر داده است. در مورد آخر، این اوراق به نوعی بیمه برای قیمت بالاتر سهام به شمار می رود.به گزارش ایسنا، مجید عشقی درباره اقدامات سازمان بورس برای برگرداندن اعتماد سهامداران خرد به بازار گفت: ثبات در بازار باعث بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران عمده و خرد می‌شود.

شفافیت اطلاعات مالی و اطلاعات منتشر شده شرکت‌ها توسط سازمان پیگیری می‌شود. اگر اطلاعاتی که روی کدال منتشر می‌شود و اطلاعاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، شفاف باشد، سرمایه‌گذار می‌تواند اعتماد کند. منظور از اطلاعات شفاف، این است که صورت‌های مالی شرکت‌ها که در کدال منتشر می‌شود، مبهم و متناقض نباشد. هم اکنون در چند صنعت از جمله صنعت بانکداری، تناقض وجود دارد. اگر این مشکل حل شود، اطلاعات مالی شفاف می شود و در نتیجه اعتماد سرمایه گذاران به بازار برمی‌گردد.رئیس سازمان بورس با تاکید بر این که بی اعتمادی به بازار سرمایه فقط منشأ درونی ندارد، گفت: برای مثال، موضوع قراردادهای بلندمدت و تأمین خوراک صنایع، بسیار مهم است.

تأکید سازمان بورس این است که روابط مالی به صورت بلند مدت مشخص شود تا یک شرکت پتروشیمی یا پالایشگاهی بداند نحوه محاسبه خوراک تا ۱۰ سال آینده به چه صورت خواهد بود؟ اگر تکلیف این موضوعات به صورت بلند مدت مشخص باشد، سرمایه‌گذار نیز تکلیف خود را می‌داند. در این خصوص سیاستی که سازمان بورس دنبال کرد و خوشبختانه سیاست‌گذاران دولتی از جمله وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهور روی آن تأکید دارند این است که بتوانیم ثبات را در سیاست‌ها به نحوی اعلام کنیم که سهامداران و شرکت‌ها تکلیف خود را بدانند و قادر باشند در بلند مدت برنامه‌ریزی کنند. رویکرد کلی دولت حذف قیمت گذاری دستوری است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از راهکار مستقیم تر برای حمایت سهامداران خرد سخن گفت و اظهار کرد: سازمان بورس در ادامه حمایت از سهامداران خرد از طریق انتشار اوراق اختیار تبعی، از دیگر شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌های بزرگ که تاکنون اوراق اختیار تبعی را منتشر نکرده اند، خواسته است، در سررسیدها و قیمت های متنوع تر این اوراق را منتشر کنند. به زبان ساده، این اوراق، بیمه سهام شده و به سهامدار این اطمینان را می دهد که قیمت سهم در یک بازه زمانی مشخص به قیمت خاصی خواهد رسید. یعنی سهم ارزنده است و رشد متعادل خواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.