رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نقد و تحلیل فیلم کودا

کودا فیلمی است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و با وجود سادگی اش سر و صدای زیادی بپا کرده است. در این مطلب به نقد و تحلیل فیلم کودا خواهیم پرداخت.

اینتیتر – سحر زمانی؛ کودا در ۱۳ آگوست ۲۰۲۱ در دسترس سینمادوستان قرار گرفت و بعد از مدت ها حال خوبی را به سینما تزریق کرد. کودا فیلمی است که حتی مسعود فراستی را نیز مبهوت کرده و او را به تحسین خود واداشته است.

جدیدترین اخبار درباره فیلم کودا 

شب گذشته، هشتم فروردین ماه ۱۴۰۱ مراسم جوایز نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار برگزار شد و فیلم کودا جوایز این دوره از آکادمی را درو کرد.

کودا جوایز بهترین فیلم، بهترین نقش مکمل مرد ( نقش پدر روبی )، بهترین فیلمنامه اقتباسی را در نود و چهارمین دوره آکادمی اسکار دریافت کرد.

 

بیشتر بخوانید:

کودا فیلم ساده و کم هزینه ای است و در دل این سادگی بی چون و چرایش حرف های بسیاری برای گفتن دارد. تماشای این فیلم برای ساعاتی هم که شده حال خوبی را در شما ایجاد می کند و اگر در آن عمیق شوید حتی در جهان بینیتان نسبت به زندگی نیز می تواند تغییراتی را ایجاد کند.

سیان هدر نویسنده و فیلمساز زن آمریکایی نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده داشته و به زیبایی تمام داستان یک خانواده ناشنوا و چالش هایی که دارند را به تصویر درآورده است. امیلیا جونز،‌ تروی کوتسور، مارلی متلین، دنیل دورانت، اوگینو دربز، امی فورسیت، فردیا والش پیلو و کوین چاپمن از بازیگران این فیلم هستند.

کودا فیلمی است که حتی اگر بارها نیر آن را تماشا کنید از دیدن آن لذت می برید و هر دفعه نکته جدیدی را می توانید از آن دریافت کنید. در ادامه به شرح داستان این فیلم و سپس نقد و تحلیل آن خواهیم پرداخت. اگر تاکنون کودا را تماشا نکرده اید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را پس از دیدن این فیلم مطالعه کنید.

داستان فیلم کودا

کودا داستان خانواده ای چهار نفری را روایت می کند که پدر، مادر و پسر خانواده ناشنوا هستند و تنها دختر این خانواده که روبی نام دارد، شنوا است. شغلی که این خانواده از طریق آن امرار معاش می کنند، ماهیگیری است. روبی داستان ما مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد و علاوه بر مدرسه رفتن، بخش مهمی از کار خانواده را نیز به واسطه شنوایی که دارد، انجام میدهد.

این فیلم در ژانر درام – کمدی ساخته شده است. نقطه درام و در عین حال کمدی کودا در این است که روبی استعداد شگرفی در موسیقی و خوانندگی دارد و این استعداد توسط معلمش کشف می شود اما دست بر قضا استعدادی که دارد چندان به کار خانواده اش نمی آید و برای آنها اساسا قابل درک نیست.

نقد و تحلیل فیلم کودا

به هر روی روبی استعدادش را دنبال می کند اما در دو راهی کمک به خانواده و رفتن به دنبال آرزوهایش می ماند. دو راهی ای که خیلی از افراد حتی اگر خانواده ای مانند روبی نیز نداشته باشند، تجربه میکنند و همین امر فیلم را به شدت باورپذیر می کند.

تاکنون سعی کردیم خلاصه ای از داستانی که کودا برایمان روایت میکند را بگوییم. از اینجا به بعد وقت نقد و تحلیل این فیلم رسیده است که در ادامه می خوانیم.

نقد و تحلیل فیلم کودا

نکته متمایز کننده کودا با سایر فیلمها در فیلمنامه ای است که دارد. فیلمنامه کودا به شدت دارای ساختار است و داستان را به دور از هرگونه غلو و هجوی روایت می کند. همه چیز در این فیلم به اندازه اتفاق می افتد. با وجود اینکه با یک خانواده ناشنوا سروکار داریم، فیلمنامه نویس به شدت هوشمندانه عمل کرده و به جای اغراق پردازی در احساسات، واقعیات و چالش هایی را که این خانواده با آن دست و پنجه نرم می کنند را به ما نشان می دهد. کارگردانی نیز به همین منوال پیش می رود و سعی دارد تمامی احساسات را به اندازه به خورد مخاطب بدهد.

اگر اشکی از گونه هایتان جاری می شود یا لبخندی بر لبتان می آید همه از جنس واقعیت است و حس آشنایی را در شما ایجاد می کند. باورپذیری از نکات کلیدی این فیلم است که با استفاده از المان های مختلف مانند شخصیت پردازی و روایت داستان بدان رسیده است.

کودا

از شخصیت پردازی که در این داستان صورت می گیرد هرچه بگوییم، کم گفته ایم. شخصیت پردازی به قدری قوی است و ما را با جزئیات و حالات کاراکتر ها آشنا می کند که بعید است حس همزاد پنداری در ما به وجود نیاید. به عنوان مثال تصویری که از خانواده در این فیلم به نمایش گذاشته می شود به دلیل شخصیت پردازی خوب بسیار واقعی به نظر می رسد.

در مورد بازیگران نیز می توان گفت هر کدام در جایگاه درست خود قرار گرفتند و آنچه که از آنها انتظار می رود را به درستی انجام میدهند. کارگردان به خوبی توانسته همه جنبه های فیلم را مدیریت کند و نتیجه خوبی از کودا را تحویل ما بدهد.

در آخر نیز باید بگوییم، همانطور که پیشتر اشاره کردیم کودا فیلمی ساده و کم خرج است و برای دیده شدن از ستاره های سینما کمک نگرفته بلکه تنها داستان خوبی را با کمک بازیگرانش روایت کرده و شما را جذب خود می کند. از اینکه ما را تا انتهای مطلب همراهی کردید سپاسگزاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.