آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در بیست و نهم اسفند

کد خبر : ۱۲۷۵۰۲
آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در بیست و نهم اسفند

رسانه خبری اینتیتر | در این گزارش،‌ آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در بیست و نهم اسفند به صورت لحظه به لحظه به روزرسانی می شود.

اینتیتر - سحر زمانی؛ بیست و پنج روز از درگیری های میان روسیه و اوکراین می گذرد. روز گذشته اخباری از جانب وزارت دفاع روسیه منتشر شد که حاکی از این است،‌ روسیه با استفاده از موشک‌ های مافوق صوت یکی از انبارهای زیرزمینی تسلیحات اوکراین را نابود کرده است. این نخستین بار بود که مسکو به استفاده از چنین موشک‌ هایی در جنگ با اوکراین اعتراف می‌ کند.

زلنسکی، رییس جمهور اوکراین نیز در روز شنبه، برای بار دیگر خواستار مذاکرات صلح جامع و هدفمند با روسیه با هدف متوقف کردن جنگ در کشورش شد. طبق گفته اوکراین تاکنون ده کریدور بشر دوستانه برای خروج غیرنظامیان اوکراینی ایجاد شده است. براساس برآوردهای سازمان ملل، شمار آوارگان جنگ روسیه و اوکراین به ده میلیون نفر رسیده است. در ادامه آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در بیست و نهم اسفند به صورت لحظه به لحظه به روزرسانی می شود.

آلمان برای کاهش وابستگی به روسیه با قطر قرارداد گازی بلند مدت امضا کرد

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان به دنبال تلاش برای کاهش وابستگی به گاز روسیه اعلام کرد که قطر با همکاری بلند مدت انرژی با برلین موافقت کرده است.‌‌

سفیر چین در آمریکا: پکن هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند

سفیر چین در ایالات متحده از امتناع کشورش برای «محکومیت» تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد و مدعی شد چنین انتقادهایی هیچ کمکی به توقف خشونت‌ها نخواهد کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که چین هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند.

سازمان ملل: سرعت ترک شهروندان اوکراینی از خانه‌هایشان 'بی‌سابقه' است

کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل سرعت ترک شهروندان اوکراینی به دلیل حمله روسیه به این کشور را در تاریخ معاصر "بی‌سابقه" خوانده است.

مدیر رسانه‌ای این سازمان به بی‌بی‌سی گفته است: "وقتی با همکارانی که دهه‌هاست در بحران کار کرده‌اند صحبت می‌کنم، میگویند تا به حال این تعداد آدم با این سرعت ندیده‌اند."

مدیر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید حمله روسیه به اوکراین باعث شده حدود ۱۰ میلیون نفر در این کشور مجبور به ترک خانه خود شوند؛ این رقم یک چهارم جمعیت اوکراین را دربر می‌گیرد.

بنابر اعلام سازمان ملل حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اوکراینی در داخل کشور خود بی‌خانمان شده‌اند.

کشته شدن معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه تائید شد

مقامات روسی تایید کردند که معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه، کاپیتان آندری پالی در نبرد در ماریوپول جان باخته است. پیشتر گزارش شده بود که اوکراین مدعی کشته شدن او شده است.

بیش از ۱۰۰۰ شهروند روسیه در تظاهرات سراسری ضد جنگ دستگیر شدند

اعتراضات ضد جنگ در روسیه به‌رغم سرکوب شدید ادامه دارند. بر اساس داده‌های گروه Owd-Info در اغلب شهرهای بزرگ روسیه مردم دوباره علیه جنگ در اوکراین تظاهرات کردند.

به گفته فعالان حقوق مدنی در جریان تظاهرات صلح روز یکشنبه ۲۹ اسفند (۲۰ مارس) در مجموع نزدیک به هزار نفر دستگیر شدند.

تظاهرات گسترده‌ای از جمله در شهرهای سنت پترزبورگ، یکاترینبورگ، نیژنی‌نووگورود و ولادی‌وستوک گزارش شده است.

هشدار یونیسف نسبت به قاچاق و سوءاستفاده از کودکان آواره اوکراینی

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد، تهدید قاچاق و سوءاستفاده از کودکان به دلیل اینکه بیش از ۱.۵ میلیون کودک اوکراینی آواره شده‌اند، "واقعی و رو به ازدیاد" است.

زلنسکی: ممکن است این جنگ به جنگ جهانی سوم منجر شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در گفتگو با سی ان ان: آماده مذاکره با رئیس جمهور پوتین هستم. در صورت شکست مذاکرات با روسیه، ممکن است این جنگ به جنگ جهانی سوم منجر شود.

چاووش اوغلو: روسیه و اوکراین در"مسائل مهم" به توافق نزدیک شده اند

وزیر امورخارجه ترکیه گفت: روسیه و اوکراین درمورد "مسائل مهم " به رسیدن به توافق نزدیک شده اند و دربرخی مسائل نیز در یک قدمی توافق هستند.

پاپ جنگ در اوکراین را «نفرت‌انگیز» و «بی‌رحمانه» خواند

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان خواهان توقف جنگ در اوکراین شد و گفت این رویداد «نفرت‌انگیز» و «بی‌رحمانه» هر روز «جنایات بیشتری» در یک «قتل‌عام بی‌معنی» می‌آفریند.

پاپ که در جمع هزاران تن در میدان سنت‌پیتر واتیکان سخن می‌گفت از «همه بازیگران عرصه بین‌المللی» خواست برای پایان دادن به جنگ تلاش کنند.

استفاده دوباره روسیه از موشک‌های مافوق صوت علیه اوکراین

ارتش روسیه اعلام کرد که یک سری از حملات جدید را علیه اهداف نظامی اوکراین با استفاده از موشک‌های مافوق صوت و کروز انجام داده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک‌های کینژال (موشک‌های مافوق صوت) روسیه به یک مخزن سوخت در نزدیکی بندر کوستیانتیکا در نزدیکی دریای سیاه اصابت کرده است.

استرالیا صادرات آلومینیوم به روسیه را ممنوع کرد

دولت کانبرا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد. نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که صادرات آلومینیوم، سنگ معدن آلومینیم و بوکسیت به روسیه فورا قطع می‌شود.

روسیه از دریای خزر، اوکراین را مورد هدف قرار داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد کشتی های جنگی این کشور در ناوگان دریای خزر به سمت اوکراین، موشک های بالدار کولیبر شلیک کرده است.

شورای شهر ماریوپل: روسیه مدرسه ای که ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند را بمباران کرد

شورای شهر ماریوپل می‌گوید نیرو‌های روسی روز شنبه مدرسه‌ای را بمباران کردند که ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند. این شورا در کانال تلگرام خود نوشتند که ساختمان مدرسه ویران شده و مردم زیر آوار هستند.

استمداد همسر زلنسکی از شورای جهانی کلیساها

اولنا زلنسکا، همسر رئیس جمهور اوکراین در نامه‌ای به شورای جهانی کلیساها (WCC) برای حفظ جان جنگ زدگان و ایجاد مسیرهای امن فرار کمک طلبید. خانم زلنسکا نوشته است: «به ویژه از شما تقاضا می‌کنم برای ساماندهی کریدورهای واقعی بشردوستانه وساطت کنید.»

شورای جهانی کلیساها با حدود ۳۵۰ کلیسای ارتدوکس، لوتری، انگلیکن، باپتیست و سایر کلیساها، بیش از ۵۰۰میلیون عضو در سراسر دنیا دارد.

آلمان: اگر گاز روسیه قطع شود سال آینده برای گرم کردن خانه‌ها مشکل خواهیم داشت

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در گفت‌وگویی اعلام کرد که این کشور برای تامین هیدروکربن‌های خود بسیار به روسیه وابسته است و در زمستان آینده خطر تمام شدن گاز وجود دارد. وی در عین حال تاکید کرد که اقدامات خود را برای جلوگیری از این سناریو افزایش می‌دهد. وی هشدار داد اگر در زمستان آینده این کشور گاز بیشتری دریافت نکند و انتقال گاز از روسیه قطع شود، گاز کافی برای گرم کردن تمام خانه‌ها و راه‌اندازی صنایع وجود نخواهد داشت.

کمک نظامی ۱۵.۵ میلیون دلاری استرالیا به اوکراین؛ صدور روادید ۳ ساله برای پناهجویان اوکراینی

دولت استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور، ۱۵.۵ میلیون دلار کمک نظامی بیشتر به کی‌یف اختصاص می‌دهد.

استرالیا همچنین ۲۲ میلیون دلار کمک بشردوستانه اضطراری به اوکراین خواهد داد.

دولت استرالیا امروز یکشنبه اعلام کرد: دولت یک شبه ممنوعیت فوری صادرات آلومینیوم و سنگ معدن آن (از جمله بوکسیت) به روسیه را وضع کرده است. روسیه برای نزدیک به ۲۰ درصد نیاز آلومینیوم خود به استرالیا متکی است!

استرالیا برای پناهجویان اوکراینی روادید موقت صادر خواهد کرد که به مدت ۳ سال اعتبار داشته و به افراد اجازه کار، تحصیل و دسترسی به مراقبت‌های درمانی را می‌دهد.

چین تحریم‌ها علیه روسیه را به شدت "غیر قابل قبول" دانست

معاون وزیر امور خارجه چین: تحریم‌ها علیه روسیه هر روز تکان‌دهنده‌تر و غیر قابل قبول‌تر می‌شود

ائتلاف نظامی نباید بیش از این به سمت شرق گسترش یابد و چنین کاری، یک قدرت هسته‌ای نظیر روسیه را در "موقعیتی دشوار و ناخوشایند" قرار می‌دهد.

گفتگوی تلفنی ماکرون و زلنسکی در خصوص خروج اوکراین از بحران

کاخ الیزه: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با رئیس جمهور زلنسکی درباره گزینه‌های احتمالی برای خروج از بحران گفتگو کرد.

ماکرون به زلنسکی از حمایت فرانسه از اوکراین و آمادگی این کشور برای انجام کارهای بیشتر با شرکای اروپایی خود اطمینان داد.

سازمان ملل: ۸۴۷ نفر در درگیری‌های اوکراین کشته شدند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده تا روز جمعه حداقل ۸۴۷ غیرنظامی در اوکراین کشته و ۱۳۹۹ نفر زخمی شده‌اند.

اوکراین مدعی کشته شدن یک فرمانده دیگر روسیه در این کشور شد

بر اساس ادعای ستاد کل ارتش اوکراین، یک فرمانده ارشد ارتش روسیه در حمله نیروهای اوکراینی به یک پایگاه هوایی در جنوب اوکراین کشته شده است.

درخواست غیررسمی آمریکا از ترکیه برای ارائه سیستم‌های اس -۴۰۰ به اوکراین

به گزارش رویترز، آمریکا به طور غیررسمی از ترکیه خواسته است سامانه‌های دفاع ضدهوایی اس-۴۰۰ خود را در اختیار اوکراین بگذارد. این پیشنهاد توسط «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا در جریان سفر وی به ترکیه و به طور غیررسمی مطرح شده است.‌‌

تاثیر جنگ اوکراین در بخش کشاورزی

به گزارش یورونیوز،‌ کدام مواد غذایی ممکن است با کمبود مواجه شوند؟

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل اعلام کرده است که جهان ممکن است با یک بحران غذایی با افزایش قیمت‌ها و محصولات در معرض خطر به دلیل جنگ در اوکراین مواجه شود.

قیمت مواد غذایی پیش از این به دلیل تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا بالا رفته بود.

هم اکنون با جنگ، قیمت گندم افزایش یافته است. تقریبا یک سوم گندم جهان از سوی روسیه و اوکراین تامین می‌شود که به سبد نان اروپا معروف است. از آنجایی که کشاورزان در اوکراین قادر به کاشت محصولات خود نیستند کمبود گندم ممکن است در آینده رخ دهد.

در حال حاضر یافتن تامین کنندگان مختلف به این معنی است که قیمت‌ها در حال افزایش است و هزینه گندم در حال حاضر به بالاترین حد خود رسیده است. بیش از ۵۰ کشور برای گندم خود به این دو کشور وابسته هستند و این ماده اصلی حدود یک پنجم کالری و پروتئین جهان را تشکیل می‌دهد.

نظرات بینندگان