آنچه باید درباره سویه اُمیکرون بدانیم

اُمیکرون چرا به وجود آمد؟ علائم این سویه جدید چیست؟ آیا واکسیناسیون در مقابل آن موثر است؟ سوالاتی که بعد از شناسایی این سویه جدید مطرح شد. در مطلب آنچه باید درباره سویه اُمیکرون بدانیم به پاسخ آنها خواهیم پرداخت.

اینتیتر – رسول رضایی؛ چندی از بیداری امیدها به پایان همه گیری کرونا نگذشته بود که در اواخر هفته گذشته سویه جدیدی از کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شد. سویه ای که اُمیکرون نام دارد و هنوز اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست. اما با این وجود شائبه هایی از خطرناک بودن آن مطرح است و براساس تجربیاتی که در این دو سال اخیر و با دست و پنجه نرم کردن با کرونا به دست آمده، عقل سلیم حکم می کند تا تمامی موارد ایمنی با شدت بیشتری اعمال و رعایت شوند. به همین دلیل پس از اینکه وزیر بهداشت آفریقای جنوبی شناسایی اُمیکرون را اعلام کرد، بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی قوانین منع تردد را به کشورهای آفریقایی وضع کردند.

تنها اطلاعاتی که تاکنون از اُمیکرون به بیرون درز پیدا کرده است خبر از انتقال سریع آن می دهد و تا لحظه تنظیم این خبر این سویه در هفده کشور رصد و شناسایی شده است. پزشکان و دانشمندان نیز بر این باورند که این ویروس در کل جهان چرخیده است و باید بیش از پیش به رعایت پروتکل های بهداشتی پرداخته شود.

اما با وجود واکسیناسیون گسترده این سوال مطرح است که چرا همه گیری دیگری در راه است؟

اُمیکرون نتیجه چیست؟

واشنگتن پست در گزارشی علت ایجاد و همه گیری سویه اُمیکرون را نابرابری در موضوع واکسیناسیون در کشورهای فقیر اعلام کرده است. وزیر بهداشت ایران نیز در این خصوص گفته است که در آفریقای جنوبی واکسیناسیون خیلی کم بوده و تنها حدود ۲۶ درصد مردم واکسن زده بودند و همین امر باعث شده که ویروس منتشر شود.

بر این اساس می توان گفت دسترسی کم کشورهای آفریقایی به واکسن ها از دلایل مهم وقوع یک همه گیری خطرناک دیگر است که بحران های اقتصادی،اجتماعی و سیاسی زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

ابهام ها درباره اثربخشی واکسیناسیون در مقابل این سویه

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، اطلاعات چندانی از این سویه جدید در دسترس نیست و حداقل چند هفته زمان میبرد تا دانشمندان از جزئیات و میزان خطر آن آگاه شوند. اما با این وجود برخی اطلاعات حاکی از این است که این ویروس در مقابل واکسیناسیون مقاوم بوده و در بسیاری از افراد واکسینه شده نیز مشاهده شده است. اما در حال حاضر محققان در حال تحقیق و بررسی اثر بخشی واکسن ها در مقابل این ویروس هستند و هنوز نظر مشخصی در این باره وجود ندارد.

هشدارها درباره اُمیکرون

روز گذشته دکتر تدروس گبرییسوس، رییس سازمان بهداشت جهانی درباره اُمیکرون هشدار داده و گفته است که کار کووید ۱۹ هنوز با ما تمام نشده است. او همچنین مطرح کرده است که سویه اُمیکرون می‌تواند افزایش بالای ابتلا در جهان به بیماری کرونا را به همراه داشته باشد و این نگرانی نیز وجود دارد که واکسن‌های فعلی در برابر سویه اُمیکرون موثر نباشند.

علائم اُمیکرون کدامند؟

متخصصان در خصوص علائم این سویه جدید می گویند اُمیکرون منجر به ابتلا به کرونای خفیف و بدون علائم شدید می‌ شود. این بیماری خفیف با علائمی مانند دردهای عضلانی و احساس خستگی به مدت یک یا ۲ روز همراه است و تاکنون افراد مبتلا کمبود چشایی یا بویایی را گزارش نکردند. البته مبتلایان ممکن است سرفه خفیف داشته باشند. اما با این وجود باز هم زمان بیشتری نیاز است تا علایم قطعی این ویروس مشخص شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.