رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آیا کره گران شده است؟

عضوهیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با بیان اینکه کره از گروه یک کالایی به گروه دو کالایی نیز تغییر وضعیت داده است و ارز ترجیحی برای واردات آن تخصیص داده نمی شود، گفت: کره هایی که در حال حاضر در کشور تولید و بسته بندی می شود از خامه های استحصال داخلی بوده و براساس قیمت چربی، قیمت آن محاسبه می شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، محمد فربد در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کره در روزهای اخیر افزایش یافته است؟ اظهار کرد: در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به کره وارداتی تعلق می گرفت که عرضه آن کره شهریور سال جاری پایان یافت و ارز ترجیحی برای واردات آن هم مجدداً تخصیص نیافت. همچنین کره از گروه یک کالایی به گروه دو کالایی نیز تغییر وضعیت داد و کره هایی که در حال حاضر در کشور تولید و بسته بندی می شود، از خامه های استحصال داخلی بوده و براساس قیمت چربی قیمت آن محاسبه می شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به ندرت کسی تمایل به واردات کره با ارز نیمایی دارد، زیرا به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده وارداتی آن از نمونه داخلی بسیار بیشتر خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی اضافه کرد: درحال حاضر هر درصد چربی ۷۰۰ تومان (هر دهم درصد ۷۰ تومان) قیمت دارد. کره نیز ۸۲ درصد چربی و حدود دو درصد ضایعات فرآیند تولید دارد. با محاسباتی ساده اگر این ۸۴ درصد را در ۷۰۰ تومان ضرب کنیم و هزینه تبدیل خامه به کره را به آن اضافه کنیم، متوجه می شویم که هر قالب کره ۱۰۰ گرمی با احتساب سود تبدیل کننده خامه به کره حدود ۶۵۰۰ تومان هزینه مواد اولیه دارد.

وی افزود: مابقی هزینه ها نیز از جمله هزینه بسته بندی، هزینه های دستمزد و سربار، هزینه توزیع تا درب مغازه، سود مغازه دار و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده است که قیمت مصرف کننده کره را در نقطه سر به سر بیش از ۱۰ هزار تومان می کند و قیمت آن بر اساس ضوابط قیمت گذاری بیش از ۱۲ هزار تومان است.

فربد در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش بیش از دو برابری قیمت کره از ابتدای سال تا کنون، صنایع برنامه ای برای کنترل قیمت ها دارند تا اقلام پرمصرف لبنی از سفره مردم حذف نشود؟ گفت: متاسفانه بخشی از کالاهای لبنی از سفره مردم حذف شده است؛ به طوری که سرانه مصرف، کاهش داشته است. ما به عنوان صنعت تنها تولید کننده هستیم و دخالتی در سیاست ها و تصمیم گیری های کلان کشور نداریم.

وی اظهار کرد: اگر ارز تک نرخی شود دیگر علوفه ۴۲۰۰ تومانی به دست دامدار نمی رسد، قیمت شیرخام بالا می رود، قیمت چربی نیز به تبع آن افزایش می یابد و در نتیجه قیمت محصولات لبنی هم افزایش خواهد یافت. البته ما از تک نرخی شدن ارز حمایت می کنیم، زیرا ارز چند نرخی جز فساد نتیجه دیگری ندارد. اما معتقدیم دولت باید برای جلوگیری از حذف لبنیات از سفره مردم حمایت های لازم را انجام دهد. یعنی دولت می تواند مابه التفاوت فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز تک نرخی محتمل آینده را به مردم بازگرداند و به اشکال مختلف به مردم یارانه خرید لبنیات دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.