رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اینترنت هنوز بی‌کیفیت است

در حالی که در ماه‌های گذشته، مسوولان افزایش مصرف اینترنت به‌دلیل فرآیندهای آموزش آنلاین را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت اعلام کردند اما با حضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس، تغییری در کیفیت اینترنت احساس نمی‌شود و کاربران همچنان از سرعت‌های پایین ناراضی‌اند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مشکلات اینترنتی و سرعت و کیفیت پایین، در ماه‌های گذشته علاوه بر اعتراض کاربران اینترنتی، واکنش مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و حتی نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. البته عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها عنوان کرده عدم سرمایه‌گذاری مناسب در سال‌های گذشته، امکان توسعه اینترنت ثابت را سلب و به شبکه اپراتورهای همراه فشار وارد کرده و مشکلات اینترنت را سبب شده است و نمایندگان مجلس هم خواستار پاسخگویی وزیر ارتباطات درباره سرعت اینترنت بودند.

بیشتر بخوانید:

همچنین در ماه‌های گذشته، علی بهادری جهرمی -سخنگوی دولت- درباره علت کاهش سرعت اینترنت گفته بود که زیرساخت‌های اینترنت ثابت که در سال‌های قبل توسعه پیدا نکرده، توان پاسخگویی به نیاز امروز شهروندان را ندارد. علاوه بر این، مجازی شدن مجدد کلاس‌ها و شیوع دوباره کرونا باعث افزایش استفاده از خدمات اینترنتی شده، تا جایی که مصرف ‎اینترنت همراه نسبت به سال ۱۳۹۹، ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در عین حال از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلام شد که بررسی وضعیت اپراتورهای همراه نشان می‌دهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افزایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput) کاربران کاهش داشته و درواقع اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف روی سرعت به‌دلیل کمبود منابع مورد نیاز شبکه است و علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.

از طرفی در حالی که تاکنون اخباری مبنی‌بر عدم توسعه پهنای باند کافی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مطرح شده، شرکت مخابرات ایران، با بیان اینکه تامین پهنای باند مصرفی شرکت مخابرات ایران در وضعیت عادی قرار دارد، اعلام کرد با بررسی‌های انجام‌شده، در حال حاضر مشکلی در تأمین پهنای باند اینترنت شرکت مخابرات ایران وجود ندارد و علی‌رغم افزایش مصرف در روزهای اخیر، با تامین پهنای باند لازم، مشکلی از این بابت برای مشترکین مشاهده نشده است.

این در حالی است که طبق اطلاعات وب‌سایت اسپیدتست که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به آن اشاره کرده، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران از ۲۵.۱۹ مگابیت‌برثانیه در آذرماه، به ۲۲.۴۲ مگابیت‌برثانیه در اسفندماه رسیده و ایران از جایگاه ۷۰ در میان ۱۳۸ کشور، به رتبه ۸۰ رسیده است. همچنین میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران از ۹.۸۵ مگابیت‌برثانیه در آذرماه، به ۹.۷۸ مگابیت‌برثانیه در اسفندماه رسیده و ایران از جایگاه ۱۴۱ در میان ۱۸۱ کشور، به رتبه ۱۴۵ رسیده است.

همچنین در شرایطی که دولت در سال جدید به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تاکید داشته و پس از پایان یافتن تعطیلات عید ۱۴۰۱، بخش زیادی از فرآیندهای دورکاری و آموزش آنلاین تعطیل شده است، انتظار می‌رفت با توجه به تاکید مسوولان به افزایش مصرف کاربران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت اینترنت، تغییری در کیفیت اینترنت ایجاد شود، این در حالی است که اعتراض کاربران درباره سرعت و کیفیت اینترنت همچنان ادامه دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.