رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اینستاگرام رکورددار حراج اطلاعات کاربران!

بنا بر پژوهشی که پی‌کلود انجام داده است، اینستاگرام ۷۹ درصد داده‌های شخصی کاربران خود شامل سوابق جستجو، موقعیت مکانی، نشانی‌های تماس و اطلاعات مالی را گردآوری می‌کند و در اختیار طرف‌های ثالث می‌گذارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از اقتصادآنلاین، ایوان دیمیتریف، مدیر امور دیجیتالی پی‌کلود، در وب‌نوشتی راجع به جزییات این تحقیق نوشت: «از هر اطلاعاتی که هنگام استفاده از برنامه‌ها اجازه می‌دهیم گردآوری کنند، می‌توانند برای کسب سود و حتی همرسانی استفاده کنند. برنامه‌ها، هر اطلاعات باارزشی از سوابق وب‌گردی و اطلاعات موقعیت مکانی گرفته تا جزییات کارهای بانکی، نشانی‌های تماس و میزان آمادگی جسمانی را ذخیره می‌کنند، به کار می‌گیرند یا می‌فروشند. اینستاگرام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و این که به کانونی برای به اشتراک‌گذاری این حجم عظیم از داده‌های کاربران ناشناس خود تبدیل شود، نگران‌کننده است.»

فیس‌بوک، شرکت مادر اینستاگرام، هم در جدول بدترین متجاوزان که داده‌های شخصی کاربران‌ خود را همرسانی می‌کنند، در جایگاه دوم قرار دارد. این شبکه اجتماعی، ۵۷ درصد داده‌های کاربران خود را در اختیار شرکت‌های ثالث و از جمله شرکت‌های وابسته به خود می‌گذارد.

به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی؛ برنامک‌های تحویل غذای «اوبر ایتز» و «دلیوروو» هم وضعیت بدی دارند و در کنار «لینکد-این»، «ترین‌لاین»، «یوتیوب»، «دولینگو» و «ای‌بی»، جزو ۱۰ صدرنشین هستند.

این در حالی است که برنامک‌های تحویل غذای مشابه آن‌ها یعنی «جاست ایت»، «گروب‌هاب» و «مای مک‌دونالدز»، از انگشت‌شمار برنامک‌هایی هستند که به هیچ وجه اطلاعات کاربران خود را در اختیار طرف‌های ثالث نمی‌گذارند.

برنامه‌های پیام‌رسانی حریم‌محور «سیگنال« و «تلگرام» و همچنین «بی‌بی‌سی آی‌پلیر» و «نت‌فلیکس» که خدمات پخش فیلم از طریق اینترنت ارائه می‌دهند، هم از دیگر برنامه‌های محافظ داده‌های کاربران به شمار می‌روند.

برچسب‌های جدید رعایت حریم خصوصی که اپل به کار گرفته، شرکت‌های فناوری را وادار می‌کند چگونگی ردگیری کاربران خود را دقیقا اعلام کنند و بر همین اساس، چندی قبل جست‌وجوگر اینترنتی و حریم‌محور «داک‌داک‌گو»، شرکت گوگل را به «جاسوسی در مورد کاربران» متهم کرد.

گوگل پس از تاخیری که در اعلام اطلاعات برچسب‌های حریم خصوصی خود داشت، این هفته اعلام کرد که اطلاعات مکانی، اطلاعات مالی، سوابق وب‌گردی و داده‌های صوتی کاربران را گردآوری می‌کند. داک‌داک‌گو نیز در صفحه توییتر خود نوشت: گوگل بعد از ماه‌ها این پا و آن پا کردن، سرانجام اعتراف کرد در کروم و برنامه گوگل، حجم عظیمی از داده‌های شخصی را ذخیره می‌کند؛ بنابراین تعجبی ندارد که می‌خواستند موضوع را لاپوشانی کنند.

پارسال که فروشگاه مجازی اپل برای نخستین بار از به‌روزرسانی خود در این زمینه خبر داد، هواداران حریم خصوصی این معیار جدید شفافیت را برای آینده حریم مجازی بسیار مهم ارزیابی کردند.

سازمان رقابت و بازار (سی‌ام‌آی) و کمک‌یار تحقق این برچسب‌های جدید، اعلام کرده است: «با تغییراتی که ایجاد شده است، مردم آسانتر می‌توانند نکات حریم خصوصی را در نظر بگیرند و در مورد خرید یا بارگذاری برنامه‌ای تصمیم بگیرند. برای حفاظت از حریم خصوصی و همچنین کارکرد سالم بازار، تضمین نظارت مردم بر داده‌هایشان مهم است.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.