اشتباه باورنکردنی مدیران استقلال در فسخ قرارداد مهرداد محمدی؛ یک سهمیه می‌سوزد؟

کد خبر : ۳۶۳۴۷۰
اشتباه باورنکردنی مدیران استقلال در فسخ قرارداد مهرداد محمدی؛ یک سهمیه می‌سوزد؟

فسخ یک طرفه قرارداد مهرداد محمدی توسط باشگاه استقلال برای این تیم دردسرساز خواهد شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، از فصل گذشته فدراسیون فوتبال با تصویب قانون سقف بودجه تصمیم گرفت سر و سامانی به اقتصاد فوتبال در ایران بدهد و مانع افزایش بی‌رویه قراردادها و همچنین رشد دلالی‌ و مبادلات غیر قانونی پول شود.

این قانون اما برای برخی از تیم‌ها دردسرساز شده است. تیم‌هایی که معمولا مدعی قهرمانی در لیگ برتر هستند هم سال گذشته و هم امسال برای عبور نکردن از سقف بودجه تحت فشار زیادی قرار گرفتند. البته شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از این تیم‌ها سعی کردند به روش‌های مختلف این قانون را دور بزنند. اما مساله این است که برخی از این روش‌ها جواب نداد و حالا این باشگاه‌ها به خاطر همین دور زدن قانون، دچار دردسر شده‌اند. دردسری که ممکن است پیامدهای سنگینی برای آنها داشته باشد.

یکی از باشگاه‌هایی که در حال حاضر در این مورد به مشکل خورده است استقلال است. باشگاه استقلال برای این که بتواند قرارداد گوستاوو بلانکو را ثبت کند اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد بعضی از بازیکنانش کرد. یکی از این بازیکنان مهرداد محمدی است.

مهرداد با حکم کمیته انضباطی از حضور در 6 بازی استقلال محروم شده بود و باشگاه استقلال تصمیم گرفت نام او را از لیست خارج کند و بعد از پایان دوران محرومیت دوباره نام او را به لیست برگرداند. اما این ایده مصداق بارز سوءمدیریت بود!

با این فسخ قرارداد، تنها یک جلسه از محرومیت ۶ جلسه‌ای او پشت سر گذاشته شد و حالا در صورتی که نام این بازیکن در نیم فصل به لیست آبی‌پوشان اضافه شود، پنج جلسه از محرومیتش باقی می‌ماند. 

فسخ قراردادهای استقلال مخصوصا در رابطه با فسخ یک طرفه قرارداد مهرداد محمدی - صرف نظر از این موضوع که این بازیکن شکایت کند یا خیر - زیر پا گذاشتن صریح قانون بوده است!

چرا فسخ قرارداد مهرداد غیرقانونی است؟

بر اساس نامه منتشر شده از فسخ یک طرفه قرارداد مهرداد محمدی، این فسخ قرارداد پس از انجام بازی‌های هفته نخست لیگ برتر و در تاریخ ۳۱ مرداد انجام شده، در نتیجه کاملا غیرقانونی بوده چرا که در طی فصل انجام شده است. این نکته هم باید اشاره شود که این ماده از آیین‌نامه نقل‌وانتقالات صرف نظر از حضور در فصل نقل‌وانتقالات است. نکته دیگر هم این است که هیچ دلیل موجهی برای فسخ قرارداد مهرداد محمدی وجود ندارد. چرا که او نه رفتاری خارج از قرارداد داشته و نه با مصدومیت طولانی مدت همانند چیزی که فصل گذشته برای پورعلی‌گنجی یا یامگا رخ داد، مواجه بوده است. در نتیجه در این برهه از فصل فقط فسخ توافقی و دو طرفه امکان‌پذیر است اما فسخ مهرداد محمدی به صورت یک طرفه از سوی باشگاه انجام شده است.

آیا این تخلف قابل رسیدگی است؟

بر اساس آیین‌نامه نقل و انتقالات، سازمان لیگ فوتبال بدون ورود به ماهیت موضوع، فسخ قرارداد را ثبت می‌کند اما مسئولیت این عمل متوجه طرفِ فسخ‌کننده است. با همین منوال سازمان لیگ بدون توجه به ماهیت ماجرا، فسخ قرارداد محمدی را ثبت کرده است. اما بند ۴ و ۵ ماده ۲۶ آیین‌نامه نقل و انتقالات می‌گوید اگر کمیته وضعیت متوجه تخلف شود، موظف است که پرونده را از طریق دبیرکل به مراجع قضایی مربوطه اطلاع دهد. این یعنی فدراسیون فوتبال توان رسیدگی به این موضوع را دارد.

جریمه احتمالی استقلال؛ یک سهمیه می‌سوزد!

در آیین‌نامه نقل و انتقالات جریمه‌ای که برای چنین تخلفاتی در نظر گرفته شده، ممانعت از ثبت یا خرید بازیکنان جدید داخلی یا بین‌المللی برای دو پنجره نقل‌وانتقالاتی و جرائم مالی است. اما تجربه نشان می‌دهد که فیفا در سال‌های اخیر به ندرت به سراغ جرائم ورزشی می‌رود و تنها به صدور جرائم مالی بسنده می‌کند.

به این ترتیب اگر پرونده فسخ غیرقانونی قرارداد محمدی در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال به جریان بیفتد و قرار باشد رویه فیفا هم در نظر گرفته شود، احتمالا بستن دو پنجره نقل‌وانتقالاتی برای باشگاه استقلال لحاظ نمی‌شود. اما ثبت بازیکنی به جای محمدی امکان‌پذیر نخواهد بود و به احتمال فراوان یک سهمیه لیست استقلال خواهد سوخت.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد