رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۰ چه کار کنیم؟

یکی از مهمترین مراحل در نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک آن است. در این مقاله می‌خواهیم درباره تعویض پلاک خودرو و مدارک و شرایط لازم برای این کار توضیح بدهیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از خودروکار،‌ معمولا در معاملات مربوط به خودرو، وقتی کارهای اولیه انجام می‌شوند، نوبت به تعویض پلاک می‌رسد. تعویض پلاک یا همان «فک پلاک» به این دلیل انجام می‌شود که اطلاعات هویتی مالک جدید خودرو، روی آن ثبت شوند. برای این کار لازم است که طرفین معامله، یک سری مراحل را پشت سر بگذارند. اگر برای اولین بار بخواهید تعویض پلاک ماشین را انجام دهید، احتمالا با سوالات زیادی مواجه خواهید شد. هدف ما از تهیه این مقاله آن است که شما را با تمام مراحل تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۰ آشنا سازیم. پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

چرا تعویض پلاک ماشین ضروری است؟

تعویض پلاک خودرو یکی از اصلی‌ترین مراحل در تغییر مالکیت وسیله نقلیه است. حتما می‌دانید که از نظر قانون و پلیس، اگر تخلفی توسط یک خودرو صورت بگیرد، مالک آن مسئول خواهد بود. بنابراین ضروری است که پلاک هر خودرو به نام مالک حقیقی‌اش باشد. در صورتی که پس از نقل و انتقال یک خودرو، پلاک آن تعویض نشود، در صورت بروز هر تخلفی، پلیس مالک قبلی را مسئول می‌داند که مسلما این امر منجر به بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، توصیه می‌شود که پس از خرید یک خودرو، حتما و در اسرع وقت نسبت به فک پلاک آن اقدام کنید. همچنین بهتر است قبل از نهایی کردن معامله، یک استعلام از پلاک خودرو بگیرید تا از میزان تخلفات ثبت شده و همچنین صحت مالکیت آن اطمینان کسب کنید.

مراحل تعویض پلاک خودرو کدامند؟

برای فک پلاک خودرو باید چند مرحله را پشت سر بگذاریم. ما سعی می‌کنیم این مراحل را به‌صورت خلاصه و موردی به شما توضیح بدهیم:

۱- مراجعه به مرکز تعویض پلاک: برای شروع فرآیند تعویض کردن پلاک خودرو، باید به یک مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایید. توصیه می‌شود به مراکزی مراجعه کنید که کمتر شلوغ هستند. در این صورت، کمتر معطل می‌شوید و برگه نوبت خود را زودتر دریافت خواهید کرد.

۲- ارائه مدارک لازم: در بخش بعدی مقاله خواهیم گفت که به چه مدارکی نیاز دارید. پس از فراخوانی نوبت شما، باید این مدارک را به متصدی تحویل بدهید. در برخی شهرها، جهت اعلام سکونت باید قولنامه هولوگرام دار و همچنین قبوض مصرفی خود را نیز ارائه بدهید.

۳- فک پلاک قدیمی: در این مرحله، پلاک خودرو از بدنه جدا می‌شود. مالک فعلی به همراه مالک قبلی باید برای مراحل مربوط به انتقال برگه سبز را انجام دهند.

۴- تحویل پلاک و بررسی فنی خودرو: در مرحله چهارم، خودروی شما توسط یک کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شماره شاسی آن با قرارداد همخوانی داشته باشد. پس از تایید، می‌توانید پلاک را به انبار تحویل بدهید.

۵- دریافت پلاک جدید: حالا نوبت به دریافت پلاک جدید برای خودرو می‌رسد. برای این منظور باید کمی منتظر بمانید.

۶- نصب پلاک جدید: در این مرحله کار شما برای تعویض پلاک به اتمام می‌رسد. باید به محل تعیین شده برای نصب پلاک مراجعه کنید. یک متصدی این کار را برای شما انجام می‌دهد و پلاک را روی خودرو نصب خواهد کرد.

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو

وقتی به یکی از مراکز تعویض پلاک ماشین مراجعه می‌کنید، باید یک سری مدارک را تحویل دهید تا روند اداری کار انجام شود. مهمترین مدارک جهت تعویض پلاک خودرو را در این بخش معرفی خواهیم کرد:

مدارک مورد نیاز فروشنده خودرو

  • اصل سند فروش کارخانه سازنده (در مورد خودروهای داخلی)
  • اصل کارت خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده خودرو
  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث که اعتبار داشته باشد
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • اصل فیش پرداخت بهای پلاک
  • اصل کارت معاینه فنی معتبر
  • حضور فروشنده یا نماینده قانونی وی

مدارک مورد نیاز خریدار خودرو

  • اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار خودرو
  • مدارک احراز محل سکونت خریدار
  • حضور خریدار یا نماینده قانونی وی

مدارک احراز محل سکونت

مدارک مربوط به احراز محل سکونت دارای موارد مختلفی هستند که ارائه برخی از آنها به تنهایی کفایت می‌کند. تعدادی از این مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو عبارتند از:

  • سند مالکیت منزل مسکونی و جواز کسب معتبر به‌ نام مالک خودرو، به‌همراه یک فیش آب، برق یا گاز که تایید کننده آدرس مربوطه باشد.
  • سند اجاره منزل مسکونی به همراه کد رهگیری و تاییدیه از سازمان املاک و مستغلات کشور.
  • سند مالکیت یا اجاره منزل مسکونی پدر و مادر (در صورتی که مالک خودرو ادعا کند در خانه والدینش سکونت دارد.)
  • اصل فیش آب، برق یا گاز به تاریخ روز (به عنوان مدارک تکمیلی.)
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزند با ذکر آدرس محل سکونت والدین که به تائید آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد.
  • تاییدیه معتبر ممهور به مهر شورای محل مطابق با محل صدور شناسنامه.

هزینه تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

هزینه تعویض پلاک در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است. در مقایسه با سال ۱۳۹۸، هزینه فک پلاک ۱۶۰ هزار تومان بیشتر شده و اکنون به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است. توجه داشته باشید که در مراکز تعویض پلاک، هزینه اضافی نباید از شما دریافت شود. مبلغ ۲۶۰ هزار تومان را نیز حتما باید از طریق کارتخوان پرداخت کنید.

معمولا در مراکز تعویض پلاک ماشین، فقط هزینه خلافی خودرو به عهده فروشنده است و سایر هزینه‌ها را خریدار باید بپردازد. همچنین در دفاتر اسناد رسمی، این فروشنده است که هزینه مربوط به انتقال سند و عوارض سالیانه شهرداری را می‌پردازد و باز هم سایر هزینه‌ها بر عهده خریدار خواهد بود.

ثبت نام اینترنتی تعویض پلاک خودرو چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید این روزها اکثر کارها به‌صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌شوند. یکی از مواردی که می‌توانید از طریق اینترنت و بدون اتلاف وقت انجام دهید، نوبت گرفتن برای تعویض پلاک است. برای این کار باید به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک به آدرس nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید. این سایت هر روزه از ساعت ۸ صبح شروع به بارگذاری نوبت‌های جدید می‌کند و افراد می‌توانند برای تعویض پلاک وسیله نقلیه خود نوبت بگیرند. معمولا نوبت‌ها برای شش روز بعد داده می‌شوند و ایام تعطیل هم محاسبه نمی‌شود.

برای ثبت نوبت در استان‌های مختلف ایران، باید در ساعت خاصی به سامانه مذکور مراجعه کنید. مثلا برای تعویض پلاک خودرو تهران و استان‌هایی مانند گیلان، یزد، کرمان و بوشهر باید از ساعت ۸ صبح به سامانه مراجعه شود. برای تعویض پلاک خودرو اصفهان، قزوین، هرمزگان و حومه تهران، باید از ساعت ۹ وارد سامانه شوید. تعویض پلاک خودرو مشهد هم در همین ساعت نوبت‌دهی می‌شود. به همین ترتیب، تعویض پلاک در شهر دیگر و سایر استان‌ها نیز در ساعت‌های مختلف انجام خواهد شد.

برای دریافت نوبت، ابتدا باید وارد سامانه تعویض پلاک خودرو به آدرس nobatdehi.epolice.ir شوید. سپس با طی کردن مراحل زیر، می‌توانید به راحتی برای گرفتن نوبت اقدام نمایید:

پس از وارد شدن به سایت تعویض پلاک خودرو، روی گزینه «ثبت نام کاربران» کلیک کنید.

سپس کادری ظاهری می‌شود که در آن باید شماره موبایل خود را وارد کنید و بعد کد نمایش داده شده را در کادر دیگری وارد می‌کنید و روی گزینه «عضویت» می‌زنید.

یک کد پنج رقمی به موبایل شما ارسال می‌شود که آن را در کادر مربوطه وارد می‌کنید و بعد گزینه «ارسال» را می‌زنید.

در این مرحله کادر جدیدی باز می‌شود که در آن باید اطلاعات هویتی خودتان را وارد نمایید. نام، نام خانوادگی، کد ملی و تابعیت خود را وارد کنید و بعد یک رمز عبور برای خودتان انتخاب نمایید. رمز خود را حتما به خاطر بسپارید. در نهایت روی گزینه «تکمیل عضویت» بزنید.

حالا ثبت نام برای تعویض پلاک خودرو به پایان رسید. برای اینکه نوبت بگیرید، باید وارد سایت شوید. بنابراین از منوی بالا روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

در کادر ورود، شماره موبایل، رمز عبور و همچنین کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید و روی گزینه «ورود» بزنید.

حالا وارد حساب کاربری خودتان شده‌اید. از منوی بالای سایت روی گزینه «صفحه نخست» بزنید.

در کادری که در صفحه اول مشاهده می‌کنید، باید یک سری اطلاعات را وارد نمایید. مثلا نام استان، نام شهر، نوع خدمت مورد نظر و نوع وسیله نقلیه را باید مشخص کنید.

در این مرحله، مراکزی که برای تعویض پلاک در دسترس شما هستند نمایش داده می‌شوند. یکی از آنها را انتخاب کرده و روی دکمه «دریافت نوبت» بزنید.

در مرحله بعدی باید مجددا نوع خدمت را انتخاب کنید. مثلا برای دریافت پلاک المثنی می‌توانید همین گزینه را انتخاب نمایید.

حالا تاریخ‌های مختلف برای شما نمایش داده می‌شوند که می‌توانید یکی از آنها را جهت مراجعه به مرکز تعویض پلاک انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که فقط تاریخ‌های سبز رنگ را می‌توانید انتخاب کنید.

بعد از مشخص شدن تاریخ و ساعت تعویض پلاک، کادر دیگری ظاهر می‌شود که در آن باید نوع وسیله نقلیه و شماره پلاک را انتخاب کنید.

در نهایت باید به پایین صفحه بروید و تیک گزینه «شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال را مطالعه کرده‌ام» را بزنید و در آخر هم روی دکمه سبز رنگ «ثبت نوبت» نوبت کلیک کنید.

با طی کردن مراحل بالا به‌راحتی می‌توانید ثبت نام تعویض پلاک خودرو و ثبت نوبت را انجام دهید. با این کار، وقتی به مرکز مربوطه مراجعه می‌کنید کمتر معطل می‌شوید و فرآیند تعویض پلاک را سریع‌تر پشت سر می‌گذارید. البته این یک گزینه انتخابی برای افراد نیست، چون همه کسانی که می‌خواهند پلاک خودروی خود را عوض کنند، باید مراحل تعویض پلاک خودرو اینترنتی را طی نمایند.

سوالات متداول درباره تعویض پلاک

در این مقاله سعی کردیم مراحل تعویض پلاک خودرو را به‌طور کامل شرح دهیم. در ادامه به تعدادی از سوالات متداول افراد درباره این موضوع به‌صورت خلاصه پاسخ می‌دهیم.

آیا برای تعویض پلاک گواهینامه لازم است؟

برای تعویض پلاک به مدارکی مانند کارت خودرو، سند مالکیت، برگه عدم خلافی، شناسنامه، کارت ملی و … نیاز داریم، اما لازم نیست که گواهینامه رانندگی ارائه دهیم. برای اطلاع از سایر مدارک لازم، حتما به متن مقاله مراجعه کنید.

سن قانونی برای تعویض پلاک چند سال است؟

می‌توان سند مالکیت وسایل نقلیه را به افراد زیر ۱۸ سال هم منتقل کرد. بنابراین تعویض پلاک برای این افراد منعی ندارد.

آیا برای تعویض پلاک عوارض شهرداری لازم است؟

یکی از هزینه‌هایی که قبل از تعویض پلاک باید پرداخت شود، عوارض شهرداری است. این هزینه را معمولا فروشنده خودرو پرداخت می‌کند، اما طرفین می‌توانند در این رابطه با هم به تفاهم برسند.

تعویض پلاک خودرو در رهن چگونه است؟

معمولا در رهن بودن خودرو و مالکیت پلاک آن دو موضوع جدا از هم هستند و تقریبا ربطی به یکدیگر ندارند. اما در شرایطی ممکن است در رهن بودن یک خودرو، مانع از انتقال مالکیت و تعویض پلاک آن شود.

تعویض پلاک خودرو در رهن سایپا چگونه انجام می‌شود؟

خودروهایی که توسط کارخانه به افراد تحویل داده می‌شوند، دارای یک پلاک اولیه هستند. این پلاک معمولا به نام شرکت سازنده خودرو صادر می‌شود، اما در مواردی هم می‌تواند به نام مالک باشد. پس از گذشتن مدت رهن، می‌توان برای انتقال سند و تعویض پلاک از کارخانه به نام مالک اقدام کرد.

آیا تعویض پلاک خودرو بالای ۲۰ سال انجام می‌شود؟

سن فرسودگی خودروهای سواری معمولی در کشور ما ۲۰ سال است. بر اساس قانون، خدمات تعویض یا نقل و انتقال پلاک برای این خودروها ارائه نمی‌شود.

تعویض پلاک خودروهای مدل پایین چگونه است؟

در کشور ما سن فرسودگی خودروهای سواری ۲۰ سال، خودروهای سواری دولتی ۱۵ سال، تاکسی‌ها ۱۰ سال، مینی‌بوس‌ها ۱۵ سال، اتوبوس‌های درون شهری ۱۰ سال، اتوبوس‌های برون شهری ۱۵ سال، کامیون کشنده ۲۵ سال، وانت ۱۵ سال و موتورسیکلت ۱۰ سال است. چنانچه وسیله نقلیه‌ای بیشتر از این سن داشته باشد، خدمات تعویض پلاک برای آن ارائه نمی‌شود.

در پایان از شما می‌خواهیم که اگر اطلاعات یا تجربه‌ای در زمینه تعویض پلاک دارید که ممکن است برای دیگران هم مفید باشد، لطفا آن را در بخش ارسال نظرات با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.