به بهانه تولد بهروز افخمی

بهروز افخمی، فیلمنامه نویس و کارگردان نامی سینمای ایران ۶۶ ساله شد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ بهروز افخمی به عنوان یکی از کارگردانان جنجال آفرین سینمای ایران شناخته می شود. او کارگردانی است که علاوه بر فیلمسازی در صنعت سینما، در عرصه سیاست نیز دستی داشته است. در همین راستا او به عنوان نماینده مردم تهران در ششمین مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود. افخمی در سالهای اخیر نظرات جنجالی بسیاری را در خصوص موضوعات مختلف مانند جشنواره فیلم کن و کرونا مطرح کرده که واکنش های تندی را نیز به دنبال داشته است.

بهروز افخمی چهارم آبان ماه سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او فارغ التحصیل رشته تدوین از مدرسه عالی تلوزیون و سینما است. افخمی ورودش را به عرصه سینما با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و اولین تجربه حرفه ای اش با فیلم زیر باران به کارگردانی سیف الله راد بود که به عنوان مدیر فیلمبرداری در این فیلم فعالیت داشت.

نقش های به یادماندنی سینمای ایران

این کارگردان بیشتر به ژانر اجتماعی علاقه مند است و محتوا و مضمون فیلم هایش نیز در این ساختار قرار دارد. بیشترین تاثیری که افخمی بر سینمای پس از انقلاب اسلامی گذاشت، تابوشکنی جریان ستاره سازی در فیلم عروس بود.

در ادامه به بهانه تولد بهروز افخمی به مرور آثار برگزیده این کارگردان خواهیم پرداخت.

افخمی در دهه شصت فیلم های تفنگ‌ های سحرگاه و عروس را کارگردانی کرد. فیلم های شوکران، جهان پهلوان تختی، عقرب، روز شیطان و روز فرشته از آثار سینمایی او در دهه هفتاد به شمار می روند

پنج فیلم کمدی سینمای ایران که در دوران قرنطینه شما را سرگرم می کنند

او فیلم های این خانه من نیست (فراموشخانه)، سن پترزبورگ، فرزند صبح و گاوخونی را در دهه هشتاد ساخته و آثار روباه، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران را در دهه نود کارگردانی کرده است.

تحریریه اینتیتر، زادروز بهروز افخمی، کارگردان فاخر سینمای ایران را به ایشان و اهالی سینما تبریک می گوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.