تبعیض؛ سنگی بزرگ در مسیر شایسته سالاری

به نظر من آن آقایی که هم زبان خودمان بود را استخدام کنیم. من با انتخاب آن یکی موافقم مثل ما لباس پوشیده بود.ما سفید پوست هستیم پس من با آن سیاه پوست ها موافق نیستم.

به گزارش اینتیتر، برای تک تک ما بارها پیش آمده که چنین جملاتی را از مدیران و مسئولان استخدام در سازمان های مختلف بشنویم. شاید این حرف ها خیلی از ما را عصبی کرده و  باعث شده اند در عین شایستگی شغلی که لیاقتش را داشتیم از دست بدهیم.

تبعیض و انتخاب هایی با چاشنی تعصب همواره از بزرگترین موانع در مسیر رونق شایسته سالاری بوده اند. وجود چنین خطاهایی موجب کند شدن روند موفقیت ها و وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری به بدنه سازمان خواهد شد.

خطای ادراکی من سانی ( Similar to me effect ) یکی از خطاهای ادراکی پرتکرار و نابودگر در حوزه رفتار سازمانی، منابع انسانی و کارمندیابی است که در آن مدیران و مسئولان استخدام نیروهای جدید در سازمان ها، نسبت به افرادی که از نظر مذهب و نژاد و اعتقادات و جنسیت و… با آنها شباهت دارند، تمایل بیشتری پیدا می کنند. با وجود افراد به مراتب لایق تر، افرادی را انتخاب می کنند که شباهت بیشتری با آنها دارند. حتی اگر از شایستگی لازم برای تصدی آن پست برخوردار نباشند. این خطای ادراکی ویران گر را میتوان سنگی بزرگ در مسیر پیاده سازی هرچه بهتر شایسته سالاری در جامعه قلمداد کرد.

کنار گذاشتن این چنین تعصبات کورکورانه و نژاد پرستانه میتواند موجبات کاری افراد توانا و لایق را فراهم سازد. با اندکی توجه و نظارت از سوی مدیران میتوان به کاهش و کنار رفتن این خطا در جامعه امیدوار بود.

شایسته سالاری یکی از مهم ترین الزامات توسعه است. با کاهش هرچه بیشتر این خطا در جامعه می توان امید دستیابی به مشاغل را در جوانان افزایش داد زیرا انتخاب افراد درست به خودی خود باعث میشود تا دیگر افراد نیز به سوی تبدیل شدن به یک نیروی کار لایق حرکت کنند. زیرا آنها به این باور خواهند رسید که تنها معیار شایستگی است که مزیت رقابتی آنها در مسیر دستیابی به دستاورد های مختلف خواهد بود.

حذف خطای من سانی گامی بزرگ در مسیر کاهش عدم شایسته سالاری است.

نویسنده: امیر دادوند

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Reza می گوید

    فوق العاده بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.