تفاوت پمپ‌های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

کد خبر : ۲۱۴۱۱۵
تفاوت پمپ‌های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

پمپ‌های باد از جمله تجهیزاتی هستند که کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته و تصور صنایع پویا و بزرگ بدون حضور این سیستم‌ها ممکن نخواهد بود.

به گزارش اینتیتر، پمپ‌های باد از جمله تجهیزاتی هستند که کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته و تصور صنایع پویا و بزرگ بدون حضور این سیستم‌ها ممکن نخواهد بود. پمپ باد می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون فشار مکش و دهش، سرعت و ظرفیت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، پاشش روغن و نحوه روغن‌کاری و … به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شود اما مهم‌ترین دسته‌بندی این تجهیزات نحوه کار و عملکرد است و بر این اساس کمپرسورها به دو دسته پمپ‌های جابجایی مثبت و پمپ‌های سانتریفیوژ (دینامیک) تقسیم می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی دقیق تفاوت پمپ‌های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت پرداخته خواهد شد.

پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابجایی مثبت

پمپ‌های جابجایی مثبت

پمپ‌های جابجایی مثبت (Displacement Pump) به نوعی از کمپرسورها گفته می‌شود که از یک جز رفت و برگشتی (مانند پلانجر، پیستون، دیافراگم یا پره‌ها) برای پمپاژ سیال استفاده می‌کنند. این پمپ‌ها می‌توانند بدون توجه به فشار خروجی با دبی ثابت کار کنند. این پمپ‌ها حجم مشخصی از سیال را محصور کرده و فضای محصور شده را به تدریج کاهش می‌دهند و این کاهش فضا باعث افزایش فشار سیال، افزایش انرژی جنبشی مولکول‌های سیال، افزایش دانسیته و همچنین افزایش دمای آنها می‌شود. به صورت کلی پمپ‌های جابجایی مثبت به دو دسته اصلی پمپ‌های رفت و برگشتی و پمپ‌های دوار تقسیم می‌شوند که هر کدام می‌توانند زیرمجموعه‌های متعددی داشته باشند یکی از بزرگنرین تولیدکننده‌های انواع پمپ‌های وکیوم و کمپرسورها صنایع پارس وکیوم می‌باشد شما میتوانید برای اطلاع از قیمت پمپ وکیوم ، کمپرسور و یا انواع بلوئر با کارشناسان پارس وکیوم از طریق شماره تماس ۶۶۸۰۱۳۷۳ تماس حاصل فرمایید.

پمپ جابجایی مثبت

پمپ‌های سانتریفیوژی

پمپ‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژی به نوعی از پمپ‌ها گفته می‌شوند که در آنها قطعه‌ای به نام پروانه نقش اصلی فرآیند تراکم را ایفا می‌کند. در واقع اصلی‌ترین ویژگی پمپ‌های سانتریفیوژ هوا (Centrifugal pump) جریان رانش شعاعی آنها است. در این پمپ‌ها گاز با استفاده از پره‌های شعاعی وارد مرکز پروانه دوار شده و به‌وسیله نیروی گریز از مرکز به سوی محیط پروانه دوار به بیرون پرتاب می‌شود. در این پمپ ابتدا هوا توسط یک نیروی محرکه شروع به گردش کرده فشار آن افزایش می‌یابد که باعث افزایش انرژی جنبشی نیز خواهد شد. این کمپرسورها انواع مختلفی داشته و معمولاً صورت ۱ تا ۴ مرحله‌ای طراحی و تولید می‌شوند.

مهم‌ترین شباهت‌های پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

همانطور که گفته شد تقسیم‌بندی کمپرسورها و پمپ‌های باد بر اساس نحوه عملکرد آنها اصلی‌ترین دسته‌بندی این تجهیزات به شمار می‌رود و پمپ‌های جابجایی مثبت و سانتریفیوژ هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داشته و از کاربردهای مختلفی برخوردار باشند. از آنجایی که نحوه عملکرد این دو نوع کاملاً متفاوت است بنابراین نمی‌توان شباهت‌های زیادی بین آنها مشاهده کرد. از جمله شباهت‌هایی که می‌توان بین این دو نوع پمپ باد عنوان کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هر دو کمپرسور می‌توانند سیالاتی با ویژگی‌ها، جنس‌ها و دماهای مختلف را پمپاژ کنند.
• هر دو کمپرسور می‌توانند طیف وسیعی از هد و دبی را پوشش بدهند.
• هر دو کمپرسور از تنوع بالایی از نظر ابعاد و اندازه، مخزن، سرعت و قدرت و … برخوردارند
• هر دو کمپرسور را می‌توان با متریال های مختلفی تولید کرد.

پمپ گریز از مرکز

مهم‌ترین تفاوت پمپ‌های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

پمپ‌های سانتریفیوژی و جابجایی مثبت در کنار شباهت‌های محدودی که دارند می‌توانند تفاوت‌های متعددی داشته باشند و این تفاوت‌ها هستند که نوع کاربردهای پمپ ها را مشخص می کنند. از مهم‌ترین تفاوت های این دو نوع پمپ می توان موارد زیر را عنوان داشت:

نحوه عملکرد

همانطور که گفته شد مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرق پمپ‌های باد جابجایی مثبت و سانتریفیوژی نحوه کارکرد آنها خواهد بود. در پمپ‌های گریز از مرکز، پروانه با افزودن انرژی جنبشی سیالات و با استفاده از قدرت یک موتور متصل به پمپ عملیات انتقال را انجام می‌دهد در حالی که در پمپ‌های جابجایی مثبت این عملیات توسط قطعاتی که دارای حرکات رفت و برگشتی هستند صورت می‌گیرد. در این کمپرسورها سیال ابتدا وارد پمپ محبوس می‌شود و سپس حرکت پیستون و قطعات ذکر شده باعث افزایش فشار آنها و انتقال به سمت خروجی‌ها می‌شود. در مقاله‌ای تحت عنوان مشکلات کمپرسور باد چیست؟ به بررسی مهم‌ترین مشکلات و ایرادات پمپ‌های باد پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

میزان و نحوه تولید جریان

از دیگر تفاوت‌های این دو نوع پمپ می‌توان به میزان تولید جریان اشاره کرد. در حقیقت تولید جریان در پمپ‌های سانتریفیوژی به صورت دائمی بوده در حالی که پمپ‌های جابجایی مثبت به صورت دوره‌ای جریان را تولید می‌کنند.

نوع سیالات پمپ شونده

دیگر تفاوت پمپ‌های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت مربوط به نوع سیالاتی است که متراکم می‌کنند. پمپ‌های سانتریفیوژی بیشتر برای پمپاژ و انتقال سیالاتی استفاده می‌شوند که از ویسکوزیته کمتری (مانند آب) به کار می‌روند در حالی که پمپ‌های جابجایی مثبت برای پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته بالاتر به کار می‌روند. پمپ‌های سانتریفیوژی نمی‌توانند برای انتقال سیالات حساس گزینه مناسبی باشند چرا که عبور سیال از پره‌های این پمپ‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییر در بافت مواد شود اما پمپ‌های جابجایی مثبت هیچگونه آسیبی به مواد و سیالات وارد نمی‌کنند.

تفاوت در فشار

از دیگر تفاوت‌های این دو پمپ می‌توان به فشار آنها اشاره کرد. در حقیقت پمپ‌های جابجایی مثبت می‌توانند برای کارهایی که نیاز به فشارهای بالاتری دارند گزینه بهتری باشند. در حقیقت مقدار آبدهی در پمپ‌های جابجایی مثبت ثابت است و به میزان فشار آب بستگی ندارد در حالی که میزان آبدهی پمپ‌های سانتریفیوژی کاملاً به میزان فشار بستگی دارد. با توجه به تناسب میزان فشار و دبی پمپ‌ها می‌توان گفت که پمپ‌های سانتریفیوژی تنها در فشارهایی خاص (نقاط کاری پمپ) حداکثر بازدهی را خواهند داشت در حالی که در پمپ‌های جابجایی مثبت میزان فشار و دبی مستقل از همدیگر خواهند بود.

• البته در کنار تفاوت های مهمی که گفته شد این پمپ ها می توانند در فاکتورهای دیگری همچون قیمت، ابعاد و اندازه، قدرت و … نیز با همدیگر متفاوت باشند.

پمپ سانتریفیوژی یا جابجایی مثبت؟

با توجه به تمامی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که برای پمپ‌های سانتریفیوژی و جابجایی مثبت بیان شد، افراد می‌توانند به راحتی و متناسب با نوع نیاز خود اقدام به انتخاب کنند. به صورت کلی و با توجه به مطالب گفته شده می‌توان عنوان کرد که پمپ‌های جابجایی مثبت می‌توانند نسبت به پمپ‌های سانتریفیوژی برتری محسوسی داشته باشند. به صورت کلی در موارد کلیدی و مختلفی همچون پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته بالا، نیاز به فشارهای بالا، نیاز به راندمان بالا، نیاز به نیروی برشی پایین، نیاز به پمپاژ بدون نشتی، نیاز به جریان ثابت و فشار سیستم متغیر و … بهتر است که از پمپ‌های جابجایی مثبت استفاده شود چرا که این پمپ‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

جمع‌بندی نهایی

پمپ‌های باد از نظر نحوه عملکرد می‌توانند به دو دسته اصلی پمپ‌های سانتریفیوژی و جابجایی مثبت تقسیم شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. مهم‌ترین تفاوت پمپ‌های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت در نحوه عملکرد آنها خواهد بود در حالی که در مواردی همچون میزان و نحوه تولید جریان، نوع سیالات پمپ شونده، میزان فشار و … نیز تفاوت‌های قابل توجهی دارند و با توجه به تمامی تفاوت‌ها می‌توان گفت پمپ‌های جابجایی مثبت از کارایی و کاربردهای بیشتری برخوردار بوده و نسبت به پمپ‌های سانتریفیوژی برتری دارند. شما میتوانید برای اطلاعات و دانستنی های بیشتر در حوزه انواع پمپ وکیوم و کمپرسورها به سایت پارس وکیوم مراجعه کنید.

نظرات بینندگان