خطاهای ارزیابان رتبه بندی معلمان چیست؟

کد خبر : ۲۱۳۹۲۷
خطاهای ارزیابان رتبه بندی معلمان چیست؟

چند نکته از خطای استراتژیک در بررسی و رسیدگی به رتبه بندی معلمان وجود دارد که باعث می شود حقوق معلمان پایمال شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از نبض بازار، ارتقای کیفیت در نظام تعلیم و تربیت مهمترین هدف رتبه‌بندی معلمان بود اما نه تنها خبری از ارتقای کیفیت نیست بلکه نارضایتی گسترده‌ معلمان هم شکل گرفت.

در فرآیند رتبه‌بندی، بررسی معلمان به‌صورت سیستمی انجام شده است که خطا‌های بسیاری هم داشت در حالیکه برای ارزیابی حرفه‌ای نیاز است، ارزیابان موقعیت معلم را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند.

مورد دیگرهم مربوط به اشکالات آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان است که این موضوع از سوی رئیس مجلس هم مورد تأکید قرار گرفت و بخش زیادی از مشکلات رتبه‌بندی به این دلیل است و تا زمانی که آیین‌نامه اصلاح نشود، بررسی اعتراضات معنا نخواهد داشت.همچنین بازه زمانی اجرای رتبه‌بندی که توسط مجلس در مدت زمان سه ماه تعیین شده برای بررسی ۹۰۰ هزار معلم ناکافی است و در چنین بازه زمانی محدودی، قطعاً اشکالات بسیار ایجاد خواهد شد.

با این حال معلمان نسبت به فرآیند‌های رتبه‌بندی، ارزیابی انجام شده توسط ارزیابان، نحوه امتیازات ارائه شده و احتمال کسر رتبه‌های آن‌ها به دلیل محدودیت اعتبار رتبه‌بندی، گلایه‌هایی دارند که برخی معلمان از مسائل و مشکلات خود در مسیر رتبه‌بندی سخن می‌گویند.

عدم تناسب رشته ارزیابان با رشته معلمان، مشکل دیگری است که در فرآیند ارزیابی وجود داشته است به‌عنوان مثال معلم فیزیک را فقط فردی که در رشته فیزیک تحصیل کرده است، در حیطه تخصصی و حرفه‌ای می‌تواند ارزیابی کند، اما در ارزیابی معلمان، این اتفاق نیفتاده است.

اعتقاد به ارزش‌ها در معلمان را چگونه بررسی کردند؟!

یک معلم با انتقاد از بررسی شایستگی‌های عمومی معلمان در رتبه‌بندی ادامه می‌دهد: «ارزیابان دربخش شایستگی‌های عمومی درباره وضعیت دین‌داری بنده در قالب شاخص‌هایی همچون باور به ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی نظر داده‌اند آن هم در شرایطی که مدیر مدرسه در بخش شایستگی‌های عمومی به بنده امتیاز کامل داده است، اما ارزیابان بدون شناخت بنده، ۶۰ امتیاز کسر کرده‌اند!

همچنین در بخش شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای به بارگذاری مستندات نیاز بود، اما اگر از ابتدای شروع معلمی یا حداقل ۱۰ سال قبل اعلام می‌کردند که معلمان تمام فعالیت‌های خود را مستندسازی و گواهی دریافت کنند اکنون تکلیف ما مشخص بود! به عنوان مثال بنده در مدرسه رابط کمیته امداد بودم و دانش‌آموزان نیازمند را شناسایی می‌کردم، اما برای این اقدام هیچ مستنداتی ندارم و برای دریافت آن باید به استان خوزستان مراجعه کنم.

آیا پس از ۳۱ سال فعالیت و کار، حالا توان، حوصله و زمان جمع‌آوری مستندات را داریم؟ این کار زمان بسیاری از معلمان می‌گیرد به عنوان مثال مستندات فعالیت بنده در بسیج استان خوزستان است، آیا باید برای به دست آوردن آن به خوزستان بروم؟ آیا مسئولان توجه دارند که معلمی یک هنر است و قابل مستند کردن نیست و تنها بخش کوچکی از عملکرد معلمان قابل مستندسازی است. از معلم کارکرد دیگری نخواهید چرا که در سال‌های آتی شاهد این خواهید بود که معلم‌ها، معلمی نمی‌کنند!»

نظرات بینندگان