راهکارهای جلوگیری از تاخیر در ترخیص کالا از گمرک

کد خبر : ۲۲۸۴۸۸
راهکارهای جلوگیری از تاخیر در ترخیص کالا از گمرک

شناخت قوانین گمرکی، مدیریت زمان دریافت اسناد و مدارک و پرداخت به موقع هزینه‌های گمرکی و ترخیص از بهترین راهکارها برای جلوگیری از تاخیر در ترخیص کالاها از گمرکات کشور است.

به گزارش اینتیتر، هر تاجر و بازرگانی که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کند، مسلما با مسئله تاخیر در ترخیص کالا از گمرک روبه‌رو بوده است. هر کالای وارداتی برای آن‌ که از گمرک خارج شود لازم است مراحلی را سپری کند. در بسیاری از مواقع این مراحل با مشکلاتی روبه‌رو شده و این موضوع تاخیر در ترخیص کالا را به همراه می‌آورد.

اگر تجربه ناخوشایندی در این زمینه دارید و می‌خواهید بارهای خود را بدون تاخیر و با خیالی آسوده از گمرک ترخیص کنید لازم است به فاکتورهایی توجه داشته باشید. اما چه فاکتورهایی از تاخیر در ترخیص کالا از گمرک جلوگیری می‌کند؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم برای پاسخ به این پرسش این مطلب را که شامل راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از تاخیر در ترخیص کالاست تا انتها بخوانید.

گمرک

راهکار اول: آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی

اولین قدم برای آنکه تاخیر در زمان ترخیص کالا را به حداقل برسانید این است که شناخت کافی از قوانین و مقررات گمرکی در کشور مبدا و مقصد داشته باشید. به طور مثال اگر می‌خواهید واردات از چین داشته باشید لازم است علاوه بر شناخت قوانین گمرکی ایران برای ترخیص کالا از چین به قوانین گمرکی کشور چین مسلط باشید. توجه داشته باشید که عدم شناخت این قوانین پروسه ترخیص را با مشکل روبه رو کرده و تاخیر در زمان ترخیص را به همراه می‌آورد.
قوانین و مقررات گمرکی مجموعه قوانینی است که کشورها برای انجام هر چه بهتر امور تجارت وضع کرده‌اند. در این قوانین موارد گوناگونی از قبیل نحوه اظهار کالا به گمرک، مراحل تشریفات گمرکی، اسناد و مدارک لازم برای ترخیص، اماکن گمرکی و وظایف آن‌ها و غیره به طور کامل شرح داده شده است.

در بسیاری از مواقع بسیاری از بازرگانان تازه کار بدون شناخت کافی از این قوانین، پا به عرصه تجارت می‌گذارند و به دلیل عدم آگاهی با مشکلات بسیاری از قبیل تاخیر در ترخیص روبه‌رو می‌شوند.

در نظر داشته باشید که قوانین و مقررات گمرکی ممکن است در طول سال با توجه به سیاست‌های کشورها تغییراتی داشته باشد بنابراین لازم است همواره اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارید.

راهکار دوم: آشنایی با مراحل ترخیص کالا

ترخیص کالا از گمرک پروسه‌ای پیچیده و زمانبر است و شامل مراحل گوناگونی می‌شود. برای ترخیص کالا لازم است در هر مرحله اقداماتی صورت گیرد مثلا در اولین قدم باید در سامانه epl اظهارنامه را تکمیل کنید، در گام بعدی با توجه به نوع کالا مسیر گمرکی تعیین شده و کالا توسط ارزیابان گمرک بررسی می‌شود. دریافت مجوزها، پرداخت هزینه‌های ترخیص، انبارداری و بارگیری برخی از دیگر مراحل پروسه ترخیص می‌باشد.

اینکه با این مراحل آشنا باشید و بدانید که در هر مرحله چه اقداماتی باید صورت گیرد می‌تواند تا حد بسیار زیادی زمان ترخیص کالا را کاهش دهد.

گمرک

راهکار سوم: مدیریت زمان دریافت اسناد

در بسیاری از موارد به تعویق انداختن زمان دریافت اسناد و مدارک باعث افزایش مدت زمان ترخیص کالا می‌شود. برای رفع این مشکل لازم است پیش از رسیدن کالا به گمرک، نسبت به دریافت مدارک اقدام کنید. توجه داشته باشید دریافت برخی از اسناد زمانبر است بنابراین برای دریافت آن‌ها از پیش برنامه ریزی کنید.

قبض انبار، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، بیمه نامه، پکینگ لیست و فاکتور برخی از مدارکی است که برای ترخیص کالا لازم است به گمرک ارائه شود.

راهکار چهارم: شناخت مجوزهای واردات و صادرات

هر تاجر و بازرگانی برای آن که بتواند کالای خود را از گمرک ترخیص کند لازم است مجوزهای مورد نیاز ترخیص را تهیه و ارائه دهد. صدور مجوزهای ترخیص معمولا پروسه‌ای زمانبر است و در بسیاری از موارد این موضوع باعث کند شدن فرایند ترخیص یا حتی توقف کالا در گمرک می‌شود.

مجوزهای ترخیص برای تمامی کالاها یکسان نبوده و با توجه به نوع و ماهیت کالا این مجوزها متفاوت خواهد بود. به طور مثال برای ترخیص محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی ارائه مجوز بهداشت ضروری است در حالی که ترخیص صنایع دستی به این مجوز نیاز نخواهد داشت.

مجوز ارشاد، مجوز وزارت راه، مجوز قرنطینه، مجوز استاندارد اجباری، مجوز بهداشت، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجوز سازمان اتمی، مجوز ارتباطات و مخابرات ایران، مجوز جهاد کشاورزی و مجوز میراث فرهنگی از مجوزهای رایجی هستند که در زمان ترخیص ارائه می‌گردد.

راهکار پنجم: پرداخت به موقع هزینه‌های گمرکی و ترخیص

افرادی که در حوزه واردات یا صادرات فعالیت دارند لازم است برای ترخیص کالا از گمرک، هزینه‌هایی را پرداخت کنند. هزینه‌های گمرکی به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در پروسه تشریفات گمرکی اخذ می‌گردد. هزینه تخلیه و باربری، هزینه انبارداری، هزینه اخذ مجوزها، هزینه کارشناسی کالا، حقوق و عوارض ورودی برخی از هزینه‌های تقریبی است که بابت خدمات گمرکی باید پرداخت شود.

گاهی اوقات به دلیل محاسبه اشتباه هزینه ترخیص و امور گمرکی، کالا برای مدت زمان طولانی‌تری در انبارهای گمرک نگهداری شده و این موضوع موجب افزایش مدت زمان ترخیص می‌شود.

بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیش از ورود کالا به گمرک هزینه‌های ترخیص و امور گمرکی را محاسبه کنید. توصیه می‌کنیم هنگام محاسبه درصدی تغییر را برای افزایش هزینه‌ها در نظر بگیرید. اگر نمی‌توانید هزینه ترخیص را محاسبه کنید می‌توانید از شرکت‌های فعال در این زمینه استعلام قیمت ترخیص داشته باشید.

گمرک

راهکار ششم: کمک گرفتن از ترخیص کار گمرکی حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تاخیر در پروسه ترخیص کالا می‌شود، سپردن مراحل ترخیص به ترخیص‌کاران غیرحرفه‌ای است. همانطور که اشاره شد، پروسه ترخیص مراحلی دارد و در مرحله لازم است اصول و قواعدی رعایت شده و اقداماتی صورت گیرد. آشنا نبودن با مراحل تشریفات گمرکی و اصول ترخیص، باعث بروز مشکلات گوناگونی شده و مدت زمان ترخیص را طولانی‌تر می‌کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مراحل ترخیص را به یک ترخیص کار حرفه‌ای و با سابقه یا یک شرکت معتبر که در این زمینه فعالیت دارد واگذار نمایید.

لازم به ذکر است که با افزایش زمان ترخیص، مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک بیشتر شده و این موضوع هزینه‌های انبارداری و ترخیص را افزایش خواهد داد. علاوه بر این کالا در زمان مناسب به مشتری یا خط تولید نرسیده و مشکلات بسیاری از قبیل نارضایتی مشتری یا توقف خط تولید را به همراه دارد.

ترخیص‌کار گمرکی به دلیل اشراف کامل به مراحل ترخیص، همچنین شناخت کامل از فرایند دریافت مجوزها و مدارک ترخیص، پروسه ترخیص را ساده‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر نموده و تاخیر در زمان ترخیص را به حداقل می‌رساند.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون پی اس پی اکسپرس (pspexpress)در سطح بین المللی خدمات ترخیص را ارائه می‌دهند و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص مدت زمان ترخیص را به حداقل می‌رسانند.

به صورت کلی اگر بخواهید خدمات ترخیص را به یک شرکت مطمئن واگذار کنید لازم است به موارد زیر توجه کنید:

۱- بهره‌مندی از تیم متخصص و باسابقه ترخیص یکی از دیگر ویژگی‌های مهمی است که در زمان انتخاب شرکت ترخیص نباید از آن غافل شد .

۲- داشتن تجربه کاری در گمرکات کشور از دیگر ویژگی‌های مهمی است که یک شرکت معتبر در این حوزه باید دارا باشد.

۳- تسلط به قوانین و مقررات گمرکی و انجام امور گمرکی به صورت قانونی نکته مهم دیگری است که هنگام انتخاب شرکت ترخیص باید مورد توجه قرار گیرد.

۴- یکی از دیگر ویژگی‌های مهمی که یک شرکت ارائه دهنده خدمات ترخیص باید داشته باشد، قیمت تمام شده مناسب است.

۵- سرعت ترخیص کالا از موضوعات مهم دیگری است که لازم است در زمان انتخاب شرکت ترخیص کالا مورد توجه قرار گیرد.

نظرات بینندگان