سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری ریاض در انرژی خورشیدی

کد خبر : ۴۳۷۷۶
سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری ریاض در انرژی خورشیدی

مشاور وزیر انرژی، صنایع و منابع زیرزمینی عربستان سعودی دوشنبه شب مدعی شد که کشورش در نظر دارد، ۲۰۰ میلیارد دلار در زمینه انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، «عبدالرحمن بن محمد عبدالکریم» این سخنان را در یازدهمین کنفرانس انرژی کشورهای عربی در شهر مغرب اعلام کرده است.

به گزارش روزنامه «ایلاف»، عبدالکریم مدعی شد: تلاش مداومی در عربستان جریاد دارد،سهم انرژی خورشیدی و بادی در کشور افزایش یابد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که امسال مناقصه برای تولید بیش از ۴ مگاوات تولید برق از انرژی های تجدید پذیر به ارزش پنج تا هفت میلیارد دلار تمام شود.

مشاور خالد الفالح اشاره کرد که استفاده از انرژی های تجدید پذیر، یک برنامه بلند مدت است و عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ (چشم انداز این کشور) ۲۰۰ مگاوات برق تولید کند.

عبدالکریم با بیان این که پروژه های تولید برق از انرژی های تجدید پذیر ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در عربستان ایجاد می کند و هزینه تولید برق را کاهش می دهد، افزود: روند کار به صورتی است که انرژی هسته ای به عنوان یک نوع انرژی دیگر در سعودی به کار گرفته می شود.

مشاور الفالح به برنامه کشورش برای افزایش تولید گاز اشاره کرد و مدعی شد: پیش بینی می شود، تا سال ۲۰۳۰ ( طرح چشم انداز سعودی) سهم گاز در تولید برق از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یابد.

ادعای مقام سعودی در سرمایه گذاری در بخش های انرژی تجدیدپذیر در حالی صورت می گیرد که تحلیلگران فعال در عرصه اقتصادی در گزارش های متعدد ، اعلام کردند،با توجه به موج بازداشت های اخیر در عربستان روند خروج سرمایه خارجی و در نتیجه شکست چشم انداز موسوم به ۲۰۳۰ شدت گرفته است.

«فارن پالیسی» نشریه معتبر اقتصادی - سیاسی آمریکایی در گزارشی در این باره نوشت: سرمایه گذاری خارجی در عربستان به شدت افت کرده است، به گونه ای که تنها در سال ۲۰۱۶ این رقم، از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

جنگ ائتلاف سعودی به همراه امارات علیه یمن ، عامل دیگری است که موفقیت چشم انداز ۲۰۳۰ را کمرنگ تر کرده است، به گونه ای که کارشناسان بر این باورند در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ برای دولت سعودی ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دربر دارد.

نظرات بینندگان