علت سرگیجه چیست و برای درمان سرگیجه چه کار کنیم؟

کد خبر : ۲۰۶۷۴۹
علت سرگیجه چیست و برای درمان سرگیجه چه کار کنیم؟

شما هم گاهی دچار سرگیجه می شوید و دلیل آن را نمیدانید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را از دست ندهید. در ادامه درباره علت سرگیجه و راهکارهای درمانی آن گفته ایم.

اینتیتر- سحر سادات زمانی؛ برخی مواقع پیش می آید که از جایتان بلند شوید و ناگهان چشمانتان سیاهی برود و دنیا دور سرتان بچرخد. اگر این حالت را به دفعات بسیار تجربه می کنید، حتما این علامت را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

معمولا خیلی از افراد زمانی که افت فشار پیدا می کنند سرگیجه را تجربه می کنند.اما تنها افت فشار عامل سرگیجه نیست. بلکه این پدیده دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

علت سرگیجه چیست؟

سرگیجه دلایل مختلفی دارد که در ادامه مشاهده می کنید.

کمبود ویتامین

بعضی از ویتامین تاثیر مستقیم بر روی سرگیجه دارند. به عنوان مثال کمبود ویتامین b12 یکی از عوامل سرگیجه به حساب می آید.

بیماری های قلبی

بیماری های قلبی در برخی مواقع باعث سرگیجه در افراد می شوند. زمانی که قلب در عمل خون رسانی به مغز دچار اختلال شود، فرد دچار سرگیجه خواهد شد.

اختلال در گوش میانی

اختلال در گوش میانی یکی از دلایل عمده سرگیجه است. اگر مایع گوش داخلی حرکت کرده و وارد کانال‌ های گوش داخلی شوند، این احساس سرگیجه و چرخیدن محیط به دور سر، بیشتر می‌ شود.

میگرن

افراد مبتلا به میگرن، در کنار حساسیت شدید به نور و صدا، از سرگیجه و احساس خالی بودن در سر شکایت دارند. تهوع و استفراغ، بی‌حالی و تغییر در میدان دید، از دیگر عوارض همراه با سرگیجه در بیماران مبتلا میگرن است.

کم آبی

کم آبی بدن یکی دیگر از دلایل سرگیجه و سر درد در انسان هاست. زمانی که بدن دهیدراته می شود و مایعات و آب لازم را دریافت نمیکند، فشار خون پایین می آید و این امر موجب سرگیجه در افراد می شود.

فشار خون پایین

افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، هنگام افت فشار، سرگیجه می‎گیرند. این افراد به هنگام نشستن یا حرکات سریع، احساس ضعف و به دنبال آن سرگیجه دارند. در کنار این علائم، احساس تشنگی، حالت تهوع، رنگ پریدگی، تار شدن دید و کم شدن تمرکز فرد، از دیگر علائم فشار خون پایین است.

خستگی

گاهی اوقات خستگی و عدم استراحت کافی باعث ایجاد سرگیجه در افراد می شود.

اضطراب

بعضی از افرادی که اضطراب و استرس زیادی دارند، دچار سرگیجه می‌ شوند. این افراد در مکان‌ های شلوغ یا زمانی که به هر دلیل دچار اضطراب می‌شوند، احساس دوران در سر و گیجی دارند.

برای درمان سرگیجه چه کار کنیم؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم اگر به دفعات بسیاری سرگیجه را تجربه می کنید بهتر است برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست علت آن به درمان شما بپردازد.

روش هایی که برای درمان سرگیجه استفاده می شود عبارت است از:

  • دارو درمانی
  • اصلاح تغذیه و سبک زندگی
  • ورزش درمانی
  • در برخی موارد نیز جراحی
نظرات بینندگان