فوری؛ حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

کد خبر : ۳۲۵۴۴۴
فوری؛ حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

بازنشستگان دست کم چقدر حقوق میگیرند؟

بازنشستگان دست کم چقدر حقوق میگیرند؟

به گزارش اینتیتر به نقل از اندیشه معاصر، هر ساله حقوق افراد به یک میزان و درصد کافی بال میرود. که با بالا رفتن این حقوق باعث دلگرمی نسبتا کم افراد میشود که در سال جدید با تورم کمتر مشکل پیدا میکنند. برای مشاهده جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

حداقل دستمزد کارگران در ۱۴۰۳
پس از یکی دو جلسه ناموفق میان نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و نماینده دولت، بالاخره درجلسه سیصد و بیست و نهم شواری عالی کار، بر افزایش ۳۵.۳ درصدی حقوق پای کارگران در سال ۱۴۰۳ توافق شد. بر اساس تصمیم‌گیری این شورا، حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار ۳/۳ نفر به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد داشت.

در سایر سطوح یعنی به جز پایه، افزایش حقوق ۲۲ درصد به اضافه ۶۹۷ هزار تومان خواهد بود. حق اولاد، ۵۳۰ هزار تومان، کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان و حق تاهل هم ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد. کمک هزینه اقلام مصرفی نیز به یک میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش یافته است.

نکته قابل توجه این بود که نماینده کارگران در اعتراض به این تصمیم و این اعداد مصوبه را امضا نکرد و از جلسه بیرون آمد.

حداقل دستمزد کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳

حقوق

طبق لایحه پیشنهادی دولت که متوسط افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ را ۱۸درصد اعلام کرده بود، کمیسیون تلفیق بودجه کلمه حداقل را جایگزین متوسط کرد و حداقل میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ را به ۲۰ درصد تغییر داد. بر این اساس حداقل کف حقوق در سال ۱۴۰۳ برای کارمندان حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. مطابق تصمیم دولت و تایید مجلس حداکثر حقوقی که فردی می‌تواند از دولت دریافت کند ۶۵ میلیون تومان است. البته این مورد استثنائاتی هم دارد. بر این اساس کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است.

میرهاشم موسوی، اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال و مابه‌التفاوت فروردین نیز خرداد ماه پرداخت خواهد شد.

موسوی با اشاره به این‌که پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از ۲۰ فروردین آغاز شده است، گفت: تلاش می‌کنیم افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از اردیبهشت ماه در احکام آنان اعمال و معوقات فروردین ماه نیز خردادماه به حساب آنان واریز شود. وی با اشاره به اینکه در دوره گذشته برای پرداخت ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری، ماهانه حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری وجود داشت است گفت : در تمام ماه‌های سال گذشته موفق شدیم حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان و سایر تعهدات سازمان را بدون یک ریال استقراض از بانک‌ها تأمین و بموقع پرداخت کنیم.

موسوی همچنین با تشریح رویکرد سازمان تأمین‌ اجتماعی ،که ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به بازنشستگان و شرکای اجتماعی است افزود: برنامه‌های خوبی از جمله سفرهای رایگان به مشهد مقدس و پرداخت تسهیلات بانکی به بازنشستگان مرحله اجرا در آمده است.

در آخرین نشست شورایعالی کار، حداقل دستمزد کارگران ۳۵ درصد و مزد سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه مبلغ ثابت افزایش یافت؛ اما به گفته حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری تابع قوانین مشخص خود است و می‌تواند از افزایش مزد کارگران شاغل که در شورایعالی کار مصوب شده، بیشتر باشد.

سید مرتضی حسینی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هر ساله محاسبات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد و امسال نیز همین روند ادامه می‌یابد و متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: براین اساس مستمری بازنشستگان در فرودین‌ماه مطابق سال گذشته پرداخت می‌شود اما حقوق اردیبهشت بر اساس نرخ جدید اعمال می‌شود و مابه‌التفاوت حقوق فروردین مستمری‌بگیران نیز در اردیبهشت پرداخت می‌شود.

نظرات بینندگان