معرفی سریال برافروخته

سریال برافروخته (Gaslit) مجموعه‌ای دلهره‌آور و سیاسی جدیدی از شبکه استارز با بازی جولیا رابرتز است که یک سری اتفاقات واقعی در آمریکا را که رسوایی بزرگی راه انداخته بود، به تصویر می‌کشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، پادکست Slow Burn از آن دسته پادکست‌های روایتی به شمار می‌رود که ماجراهای واقعی مختلف تاریخی، درام، سیاسی و مستند را به‌صورت دقیق و کامل برای مخاطبان خود تعریف می‌کند. به‌عنوان مثال، فصل ابتدایی آن که توسط لئون نیفاخ میزبانی و روایت شده بود، ماجرای رسوایی‌بار واترگیت را حکایت کرد؛ آن هم با مصاحبه با افراد متنوعی که در این ماجرا دست داشتند یا می‌توانستند اطلاعات کاملی از رسوایی به بار آمده ارائه کنند. فصل ابتدایی این پادکست که حاوی ۶ قسمت بود، در سال ۲۰۱۷ پخش شد و توانست به یکی از بهترین مجموعه‌های سرویس اپل پادکست تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

در اوایل سال ۲۰۲۰ اعلام شد که قرار است مجموعه‌ای تلویزیونی با نام Gaslit (برافروخته) براساس پادکست فوق ساخته شود. همان ابتدا جولیا رابرتز، شان پن و آرمی هم به‌عنوان اعضای اصلی تیم بازیگری انتخاب شدند. اما یک سال بعد، همر به خاطر اختلافات برنامه‌ای از تیم خارج شد. چند ماه بعد، دن استیونز جایگزین همر در این تیم شد و به مرور زمان بازیگران دیگری هم مانند بتی گیلپین، داربی کمپ و غیره به جمع بازیگران پیوستند. یکی از شرط‌‌هایی که شان پن برای حضور در صحنه فیلم‌برداری گذاشته بود، این بود که تمام اعضای تیم تولید و بازیگران باید واکسن کووید ۱۹ را تزریق می‌کردند؛ وگرنه او به پروژه فیلم‌برداری نمی‌آمد.

دیگر کار به جایی رسید که استودیو و پن به توافقی رسیدند که در عرض دو هفته، او تمام صحنه‌های خود را با اعضای واکسینه شده فیلم‌برداری کند. رابی پیکرینگ، خالق و نویسنده سریال برافروخته در مصاحبه‌ای عنوان کرد که تمام هدف آن‌ها این بود که این رویدادهای تاریخی را به‌صورت دقیق روایت کنند؛ نه اینکه صرفا مثل یک صفحه ویکی پدیایی داستان را تعریف کنند. از طرف دیگر هم دن استیونز در مصاحبه خود گفت که همه می‌توانند درباره این ماجراها کتاب بخوانند یا صفحات ویکی پدیا را مطالعه کنند، اما «این داستان‌های انسانی است که می‌تواند عمق این ماجرا و رسوایی را به تصویر بکشد.»

منتقدانی که این سریال از شبکه استارز را تماشا کرده بودند، امتیازات خیلی خوب و بالایی را برایش ثبت کردند و بیشتر از هر چیزی بازی فوق‌العاده‌ی جولیا رابرتز را مورد تحسین قرار دادند؛ کسی که نقش یک زن نیرومند و جسور را ایفا می‌کند. طبق گفته منتقدان، سریال برافروخته از آن دسته مجموعه‌هایی نیست که بخواهد با شخصیت‌های بزرگ و عجیب و غریب، یک رسوایی تاریخی را به مخاطب نشان دهد و با سرعت بسیار کمی بازیگری آموزش بدهد؛ هرچند که ممکن است سرعت پیش‌روی داستان و ریز بودن در جزئیات، صبر برخی مخاطبان را به چالش بکشد.

«واترگیت اشتباه می‌کرد. حق با مارتا بود.» این، عنوانی است که برای سریال Gaslit انتخاب شده است؛ مجموعه‌ای مدرن که رسوایی سیاسی واترگیت را که در دهه ۱۹۷۰ رخ داده بود حکایت می‌کند و تمرکز آن روی داستان‌های گفته نشده و شخصیت‌هایی از آن زمان است که دیگر فراموش شده‌اند. حالا سؤال پیش می‌آید که سریال برافروخته دقیقا چه ماجرایی را روایت می‌کند؟ داستان این سریال درباره رسوایی پیش آمده در ماجرای واترگیت است و تلاش می‌کند که چندین داستان ناگفته را برای مخاطب خود تعریف کند. زیردستان ریچارد نیکسون، متعصبان دیوانه و همچنین افشاگرانی که درنهایت کل مجموعه و شرکت را به خاک و خون می‌کشند.

محوریت داستان این سریال سیاسی بیشتر از هر چیزی روی مارتا میچل است؛ یک فرد مشهور و طراز اول جامعه آرکانزاس. او همسر دادستان کل یعنی جان ان. میچل است که وفاداری زیادی به نیکسون دارد. با وجود وابستگی به حزب و وفاداری همسرش به نیکسون، مارتا اولین نفری است که به‌صورت علنی زنگ خطر دخالت نیکسون در ماجرای واترگیت را به به صدا در می‌آورد. او با انجام این کار باعث می‌شود که هم شانس ریاست جمهوری و هم زندگی شخصی‌اش ازاین‌رو به آن رو شود و همه چیز از بین برود. در چنین وضعیتی، همسر او یعنی جان میچل به‌عنوان دادستان کل مجبور است که بین مارتا و رئیس جمهور، یک نفر را انتخاب کند.

این سریال زاویه‌ی دیگری از سیاست و اتفاقاتی را که در ماجرای واترگیت رخ داد، نشان می‌دهد. ما در طی داستان با شخصیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که شاید یک بار هم اسمشان به گوش ما نخورده باشد اما مشخص می‌شود که نقش مهمی در این ماجراها داشتند. از طرف دیگر هم برخی افراد هستند که تلاش زیادی برای سیاستمداران بزرگ در این مجموعه کردند و خدمت زیادی به نیکسون داشتند اما طبق معمول همیشه، زحمات آن‌ها نادیده گرفته می‌شود و حتی اسم آن‌ها هم در ذهن افراد بزرگ نمی‌ماند. این سریال باری دیگر جمله‌ی «سیاست کثیف‌تر از این حرفاست» را به ما اثبات می‌کند.

به‌عنوان مثال در یکی از صحنه‌ها، یکی از افراد مورد اعتماد میچل با یک سری افراد کوبایی وارد ماموریتی پنهانی می‌شود تا کاری را برای میچل و نیکسون انجام بدهد؛ خدمتی که می‌تواند نتیجه خیلی بزرگ و مهمی برای آن‌ها داشته باشد. اما بعد از اینکه در شرایط سخت و دشوار گیر می‌کند، انگار که از دست هیچکس کمکی برنمی‌آید؛ البته شاید هم به نفعشان نیست که به این فرد کمک کنند. به احتمال زیاد وقتی اسم داستان‌های سیاسی به گوشتان می‌خورد، سریال House Of Cards (خانه پوشالی) اولین گزینه‌ای است که به ذهن خطور می‌کند. اما مجموعه‌های سیاسی خیلی زیادی هستند که می‌توانند درکنار آن قرار بگیرند. اگر به این دسته سریال‌ها علاقه دارید، حتما مجموعه‌های زیر را هم در فهرست تماشای خود قرار دهید.

سریال های مشابه سریال برافروخته

سریال The West Wing

بازیگران: راب لو، مویرا کلی و دولی هیل

سال پخش: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶

خلاصه داستان: مشاوران رئیس جمهور سخت در تلاش هستند که کارهای دشوار اداره کردن یک کشور را مدیریت کنند و به بهترین شکل انجام دهند؛ به همین دلیل هم به‌طرز ناامیدانه‌ای زندگی شخصی و وظایف کاری‌شان با یکدیگر گره خورده است. جوزیا «جد» بارتلت، یک رئیس جمهور ساختگی دموکرات است که ارتباط خوبی با افراد اطراف خود ندارد و سیاست‌هایش خیلی‌ها را از او دور کرده است. او و کارکنانش که فداکاری‌های زیادی برایش می‌کنند، سخت در تلاش هستند که تعادلی بین نیازهای کشور و همچنین واقعیت‌های سیاسی واشنگتون دی سی برقرار کنند؛ دو دوره ریاست جمهوری که شامل رسوایی‌ها، تهدیدها و درگیری‌های سیاسی بی‌شماری می‌شود.

سریال House Of Cards

بازیگران: کوین اسپیسی، رابین رایت و مایکل کلی

سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸

خلاصه داستان: فرانسیس آندروود در این سریال شما را به یک ماجراجویی طولانی می‌برد و در طی آن از کسانی که حس می‌کند بدی‌هایی در حقش کرده بودند، انتقام می‌گیرد. از جمله‌ی این افرادی که در کابینه‌ی انتقام‌گیری او قرار دارند، می‌توان به خود رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هم اشاره کرد. فرانک آندروود فردی باهوش، حیله‌گر، روشمند و شرور است که همراه‌با همسر خود به نام کلیر، با بالا رفتن از نردبان قدرت و طی کردن سلسله مراتب بزرگ این کشور، واشنگتون را به هم می‌ریزند؛ کلیر هم به اندازه همسرش سوءاستفاده‌گر و در عین حال جاه‌طلب است.

سریال Show Me A Hero

بازیگران: اسکار آیزاک، باب بالابان و جیم بلوشی

سال پخش: ۲۰۱۵

خلاصه داستان: شهردار نیک واسیکسکو در سال ۱۹۸۷ و در طی بدترین دوران بحران یانکرز به جایگاه قدرت رسید. در این دوران دادگاه‌های فدرال دستور ساخت مسکن عمومی را در بخش متوسط شهر که ساکنین سفید پوست داشت، ارائه کردند. همین دستور باعث شد که شهر به دو دسته تقسیم شود و جنگ تلخی بین مردم راه بیفتد؛ جنگی که ترس، نژادپرستی، قتل و سیاست مدام شعله‌های آن را بیشتر می‌کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.