ممنوعیت وی‌چت در آمریکا سالیانه ۲۵ میلیارد دلار به اپل ضرر می‌زند

بر اساس تحلیل کارشناسان، ممنوعیت وی‌چت که توسط دولت دونالد ترامپ مطرح شده می‌تواند سالیانه حدود ۲۵ میلیارد دلار به کمپانی اپل ضرر بزند. چرا که در دسترس نبودن این اپلیکیشن روی محصولات اپل، ۷۵ درصد روی فروش آیفون و آیپد در چین تاثیر خواهد گذاشت و همچنین میزان تهیه حق اشتراک هم کاهش می‌یابد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، گزارش گروه تحلیلی Seeking Alpha در این رابطه می‌نویسد: «اگر ۷۵ درصد از فروش آیفون و آیپد در چین به خاطر این ماجرا کاهش یابد، حدود ۲۱ میلیارد دلار درآمد سالیانه اپل کم می‌شود که با همراهی حق اشتراک‌ها حدود ۴ یا ۵ میلیارد دلار دیگر هم به این رقم اضافه می‌شود. اگر ۵۰ درصد کاهش یابد حدود ۱۴ میلیارد دلار کاهش درآمد به وجود خواهد آمد و ۲ یا ۳ میلیارد دلار هم برای حق اشتراک‌ها ضرر ایجاد خواهد شد.»

«این رقم‌ها تخمینی مبتنی بر متوسط درآمد آیفون و آیپد در چین هستند که از گزارش‌های مالی اپل برداشته شده؛ در مجموع می‌توان گفت حدود ۱۰ درصد از درآمد کلی اپل به خاطر کاهش ۷۵ درصدی فروش آیفون و آیپد در چین از بین خواهد رفت.»

همانطور که می‌دانید چین یکی از بزرگترین بازارهای اپل محسوب می‌شود که به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۴ میلیارد دلار برای آنها درآمدزایی داشته است. بدون شک ممنوعیت وی‌چت توسط مقامات آمریکایی تاثیر بزرگی روی آینده شرکت تحت هدایت تیم کوک خواهد گذاشت، اما از دید مشتریان از بین رفتن حدود دو سوم درآمد اپل از کشور چین به این خاطر کمی عجیب به نظر می‌رسد.

وی‌چت در حال حاضر دیگر یک پیام‌رسان ساده نیست؛ این اپلیکیشن برای چینی‌ها حکم یک سیستم عامل را دارد که از آن به عنوان شبکه‌ای اجتماعی، جایگزینی برای ایمیل، پلتفرمی جهت پرداخت، مدیریت حساب‌های بانکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. نسخه اندروید یا iOS وی‌چت هم هیچ فرقی باهم نمی‌کنند، بنابراین کارشناسان معتقدند اگر این پلتفرم روی iOS دیگر در دسترس نباشد، بسیاری از آنها به اندروید مهاجرت خواهند کرد.

این اولین گزارشی نیست که به تاثیر بزرگ تحریم وی‌چت توسط ترامپ اشاره دارد. «مینگ‌چی کو» مشهور هم اخیرا گفته حذف وی‌چت از اپ استور می‌تواند فروش آیفون در جهان را با حدود ۳۰ درصد کاهش همراه کند. با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد از درآمد اپل به کشور چین ارتباط دارد، تحلیل‌های عنوان شده خیلی هم بی‌راه به نظر نمی‌رسند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.