نقد فیلم بلک ادم

تلاش دواین جانسون برای بازگویی داستان منشا بلک ادم در فیلم Black Adam بالاخره تحقق یافت، اما این موضوع به چه قیمتی بوده است؟

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، بلک ادم در ابتدا قرار بود در فیلم Shazam به‌عنوان شخصیت شرور فیلم حضور داشته باشد، اما قدرت و نفوذ دواین جانسون باعث شد تا پیش از آنکه شاهد رویارویی این دو شخصیت باشیم، فیلم مستقل بلک ادم تولید شود. بااین‌حال چندین سال طول کشید تا بالاخره فیلم Black Adam تولید و اکران شود. مدتی می‌شود که نسخه با کیفیت فیلم بلک ادم منتشر شده است؛ فیلمی که ریشه شخصیت تث ادم را تغییر داده است و در آن شاهد حضور گروه لیگ عدالت آمریکایی نیز هستیم.

بااین‌حال، آیا فیلم Black Adam توانسته ساخت فیلمی براساس این شخصیت را منطقی جلوه دهد؟ در روزهایی که مارول استودیو از روزهای درخشان فاز سومش فاصله گرفته است و بسیاری اعتقاد دارند که فرصت طلایی برای دی سی به‌وجود آمده است، شاهد اکران فیلم بلک ادام هستیم که برخلاف بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی قرار است داستان یک شخصیت شرور را در قالب یک ضد قهرمان روایت کند. داستان فیلم در دورانی جریان دارد که کشور خندق توسط سازمان جنایتکار اینترگنگ اشغال شده است.

حالا امید آن‌ها بازگشت قهرمانی است که روزگاری این کشور را یک پادشاه ظالم نجات داد. فیلم Black Adam درواقع چند هدف مهم را دنبال می‌کند که هدف اول جلوتر به آن اشاره کردیم و هدف دوم درواقع خروج کشتی طوفان زده DC از طوفانی است که مدت زیادی می‌شود گرفتار آن شده است. فیلم بلک ادم از همان ابتدا می‌خواهد وعده یک فیلم سراسر اکشن و سریع را به بیننده دهد که اتفاقا به وعده خود هم عمل می‌کند، اما به چه قیمتی این موضوع رخ داده است.

فیلم Black Adam تلاش می‌کند تا جایگاه بلک ادام را در دنیای دی سی تقویت کند، اما ساخت چنین فیلمی را هرگز توجیه نمی‌کند
فیلم بلک ادام با اینکه ریتم تندی دارد، اما عملا فراموش کرده است که ما با بسیاری از شخصیت‌ها آشنا نیستیم و از همه مهم‌تر هدف فیلم معرفی شخصیت بلک ادم است. فیلم زمان زیادی به معرفی هر شخصیت نمی‌دهد و صرفا ما با توضیحاتی که توسط شخصیت‌ها داده می‌شوند باید با این شخصیت‌ها آشنا شویم. این نکته زمانی بیشتر دیده می‌شود که ما در طول فیلم شاهد شخصیت‌های زیادی هستیم که زمان زیادی برای معرفی و پرداختن به آن‌ها اختصاص داده نشده است.

فیلم Black Adam تلاش می‌کند تا اثری سرگرم کننده و جذاب باشد، اما این موضوع به چه قیمتی تمام شده است؟ مشکل بزرگ فیلم از جایی آغاز می‌شود که چیزهای زیادی را در فیلم اضافه می‌کند، اما برای آن توضیح کافی و مناسبی ندارد. بدین ترتیب سازندگان فیلم تصمیم گرفتند تا به‌جای اینکه به‌طور مثال قدرت‌های شخصیتی مثل دکتر فیت را توضیح دهند، باعث شود تا بیننده خودش به‌دنبال آن جست‌وجو کند و این موضوع در مورد هر شخصیت در فیلم صدق می‌کند.

حتی با اینکه در طول فیلم به گذشته و ریشه شخصیت تث ادم و تبدیل آن به بلک ادم پرداخته‌ می‌شود، اما نحوه روایت آن باعث می‌شود تا خیلی سریع متوجه اصل داستان شویم. همین موضوع باعث می‌شود تا هویت واقعی تث ادم به شکلی که انتظارش را داریم، جذاب نباشد و درواقع سازندگان اگر کمی خلاقیت و نویسندگی بهتری داشتند، احتمال داشت که این صحنه تبدیل به یک صحنه جذاب و غافلگیر کننده شود.

شخصیت بلک ادم در ابتدا به‌عنوان قهرمان خندق معرفی می‌شود، اما فیلم تلاش می‌کند تا با شاخ و برگ دادن به گذشته این شخصیت و ارتباطش با زمان حال عمق بیشتری به شخصیت دهد. بااین‌حال این تلاش چندان موفق نیست؛ چرا که سازندگان صرفا یک عمق نسبی به این شخصیت داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند تا زمان بیشتر فیلم را به صحنه‌های اکشن پیاپی که بعضا بسیار خسته کننده، مصنوعی و غیر ضروری است، اختصاص دهند.

در طول فیلم سازندگان تلاش می‌کند تا بلک ادم را به‌عنوان یک ضدقهرمان معرفی کنند، اما تعریف آ‌ن‌ها از چنین شخصیتی صرفا کشتن دشمنان و کمک به مردمش به تصویر کشیده شده است. شاید بهتر بود قبل از ساخت فیلم سازندگان فیلم به تماشای فیلمی مثل Deadpool پرداخته بودند تا درک بهتری از چنین شخصیتی را پیدا کنند تا اینکه در طول فیلم بارها شخصیت‌ها به بلک ادم بگویند تو قهرمان نیستی و او هم بگوید آره من قهرمان نیستم یا من اصلا نگفتم قهرمان هستم!

درنهایت سؤال اصلی اینجا است که آیا فیلم Black Adam باعث شد تا من بیننده قانع شوم که ساخت چنین فیلمی الزامی بوده است؟ مشخصا جوابم منفی است و بلک ادم می‌توانست حضور بهتری در فیلم Shazam داشته باشد. بدون درنظرگرفتن فیلم‌های غیر ضروری سونی از شخصیت‌های مارول که تنها هدف آن پر کردن جیب تهیه‌کنندگان است، چنین مشکلی امروز مارول هم دارد، اما زمانی‌که DC فرصت دارد تا خودش را به مارول نزدیک کند، فیلم بلک ادم بیشتر نتایج همان سیستم اشتباه گذشته است.

گروه عدالت آمریکایی بیشتر یک نسخه پارودی از گروه ایکس من در فیلم Black Adam به تصویر کشیده شده است
صد البته مدیریت جدید دی سی می‌تواند آینده بهتری برای این مجموعه رقم بزند، اما برادران وارنر حساب ویژه‌ای روی فیلم Black Adam باز کرده بود که باید دید کیفیت فیلم Batgirl چگونه بوده است که باعث شد این فیلم را لغو کنند. اما درکنار بلک ادم ما شاهد حضور شخصیت‌های بیشتری هم هستیم که گروه عدالت آمریکایی که با آماندا والر همکاری می‌کنند، یکی از همین موارد است که حضور بسیار ضعیفی در طول فیلم دارند. این گروه بیشتر یک نسخه پارودی از گروه ایکس من در فیلم به تصویر کشیده شده است تا اینکه بخواهند به مردم کمک کنند.

به‌صورت کلی شخصیت دکتر فیت پتانسیل بالاتری نسبت به دیگر شخصیت‌ها دارد، اما حضور این شخصیت هم تحت تاثیر عملکرد ضعیف دیگر شخصیت‌ها و فیلمنامه و کارگردانی ضعیف فیلم قرار گرفته است. البته بخشی از مشکلات گروه را می‌توان به انتخاب شخصیت‌های نه چندان مناسب تا انتخاب بازیگران آن عنوان کرد. بازیگران فیلم به‌طور کلی عملکرد ضعیفی در طول فیلم دارند که این مورد در مورد شخصیت‌های انقلابی خندق بیشتر به چشم می‌آید.

در مجموع اتم اسمشر و سایکلون بیشتر انگار به یک مسافرت برای آشنایی با یکدیگر آمده‌اند و در مقابل شخصیت آدریانا به‌همراه پسرش بدترین شخصیت‌های فیلم هستند. واقعا نمی‌دانم که سازندگان و تهیه‌کنندگان فیلم یکبار هم به تماشا صحنه‌های آدریانا و پسرش پرداخته‌اند یا نه؛ چرا که این دو شخصیت به‌حدی در فیلم بد هستند که هربار وارد صحنه می‌شدم هر لحظه آرزو می‌کردم کشته شوند یا صحنه سریع‌تر تمام شود.

حتی اگر آن‌ها بهترین دیالوگ‌ها و خط داستانی فیلم را داشته باشند، باز هم به‌لطف بازی بسیار مصنوعی بازیگرانشان تبدیل به یک فاجعه در فیلم شده‌اند. سطح بازیگران فیلم به‌حدی پایین است که دواین جانسون که خود در بهترین حالت بازیگر متوسطی است، تبدیل به ستاره فیلم شده است و اگر او در فیلم نبود، شاید تحمل فیلم حتی تا اواسطش هم غیر ممکن می‌شد. پیرس برازنان هم درکنار جانسون بازی قابل قبولی دارد و باعث شده تا دکتر فیت شخصیت بهتری در مقایسه با دیگر هم‌تیمی‌های خودش باشد.

حالا فکر می‌کنید آدریانا و پسرش بدترین بخش فیلم هستند؟ خب باید برای حضور شخصیت شرور و منفی فیلم صبر کنید که با تاج ساباک خلق می‌شود و فاجعه فیلم را تکمیل می‌کند. شخصیت منفی فیلم نه‌تنها شخصیت پردازی و حضور بسیار ضعیف و فاجعه‌باری دارد، بلکه جلوه‌های ویژه آن دقیقا یادآور حماسه استپن‌ولف در نسخه اکران فیلم Justice League است. مشخص نیست که چرا برادران وارنر نمی‌خواهد درس بگیرد، اما جای امیدواری است که با مدیریت جیمز گان دیگر شاهد چنین موضوعی نباشیم.

درنهایت بهترین صحنه یا بخش فیلم Black Adam در پایانش رخ می‌دهد. درست است جایی که سوپرمن با بازی هنری کویل از میان دود خارج می‌شود تا با بلک ادم ملاقات کند، بهترین بخش دو ساعته فیلم است. این موضوع قطعا ناامید کننده است، اما حداقل می‌توانیم امیدوار باشیم تا بلک ادم با شخصیت‌هایی در آینده مبارزه کند که حداقل توانایی به چالش کشیدن او را دارند تا اینکه تنها کمی برای او مزاحمت ایجاد کنند.

مشخصا مبارزه احتمالی بلک ادم با سوپرمن و احتمالا شزم می‌تواند جذاب باشد، اما اگر قرار باشد باز هم مسیری مشابه فیلم Black Adam را شاهد باشیم، باید باز هم منتظر ناامیدی‌های بیشتری از فیلم باشیم. در هر حال مشکل فیلم عدم یا کمبود شوخی یا نبود خون در صحنه‌های کشتار فیلم نیست و فیلم دارای مشکلات ریشه‌ای در کارگردانی و فیلمنامه تا بازی‌های بازیگران است. حتی راک تلاش زیادی کرده است تا در طول فیلم جدی باشد و شوخی کمی کند، اما به‌هرحال سایر قرار است جای او را پر کنند.

آیا فیلم بلک ادم اثری غیر قابل تماشا است؟ به نظر من می‌توان با خاموش کردن منطق و بدون درنظرگرفتن داستان، دیالوگ‌ها و بازی‌های ضعیف فیلم تا حدی از فیلم لذت برد و سرگرم شد. بااین‌حال اگر دنبال فیلمی است که باعث رنسانس دنیای سینمایی دی سی شود و آن را تغییر دهد، فیلم بلک ادام قطعا قرار است شما را ناامید کند. فیلم بلک ادم تنها یک پایان ضعیف برای DC در سال ۲۰۲۲ است و به‌نظر می‌رسد این مجموعه هنوز راه زیادی برای به چالش کشیدن مارول در آینده دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.