رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

شبکه های اجتماعی چه نقشی در تصمیم گیری دولت ها ایفا می کنند؟

با رشد روزافزون شبکه های اجتماعی نظام های سیاسی برآن شدند تا از مزیت های این تکنولوژی در راستای بهبود تصمیم گیری های دولتی استفاده کنند. در مقاله پیش رو به نقش این تکنولوژی جوان در ساختارهای سیاسی پرداخته شده است.

به گزارش اینتیتر، با کمی دقت به دور و برمان می توانیم تغییرات را در دنیای امروزی کاملاً احساس کنیم مثلاً در گذشته ماشین های لباسشویی دو کلید بیشتر نداشتند یکی آنها را روشن می‌کرد و دیگری خاموش، اما در همین لحظه اگر بخواهیم لباس هایمان را با ماشین لباسشویی بشوییم تا دفترچه ی راهنمای آن را مطالعه نکنیم شاید حتی نتوانیم ماشین را روشن کنیم.

از طرفی نیز تکنولوژی های جدید امروزی و با ظهور شبکه های اجتماعی، زندگی در دنیایی که در آن هستیم را دستخوش تغییرات بسیار زیاد و پیچیده ای کرده است.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یا Social Networks فضاهایی هستند بر بستر شبکه بزرگ و پهناور جهانی اینترنت که به وسیله آنها می توان ارتباطی بدون محدودیت مکانی و زمانی با سراسر دنیا برقرار کرد فقط کافیست به اینترنت متصل باشیم.

امروزه با فشار دادن تنها یک کلید می توانیم در خانه ، محل کار، موقع ورزش، هنگام تفریح کردن، داخل سینما و یا هر جای دیگری که اراده کنیم عکس ها، فیلم ها و یا هر گونه محتوای صوتی و تصویری خودمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

انواع شبکه های اجتماعی

به جرات میتوان گفت شبکه های اجتماعی امروزی از توانایی های زیادی برخوردار بوده و تقریبا هیچ محدودیتی ندارند. برخی از آنها در ابتدا برای ارتباط میان قشر خاصی مثل دانشجویان ساخته و راه اندازی شدند ولی با همه گیر شدنشان دیگر نه محدودیت سنی و نه صنفی بر آنها تاثیر دارند.

البته با تمام اینکه شبکه های امروزی تقریبا از همه جور امکاناتی، مثل برقراری تماس صوتی، تصویری، امکان گفتگوی متنی و اشتراک گذاری انواع فایل ها برخوردار هستند ولی همچنان بعضی بیشتر از دیگری مورد توجه قرار گرفته اند و افراد بیشتری در آن مشغول به فعالیت هستند.

شبکه های اجتماعی چه نقشی در تصمیم گیری دولت ها ایفا می کنند؟

فیسبوک با ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان بزرگترین شبکه اجتماعی و محبوبترین آنها میان مردم بوده و روزانه چیزی حدود ۸۰۰ هزار نفر به جمع کاربران این شبکه اجتماعی اضافه می شوند.

با توجه به این آمار اگر می خواستیم برای این تعداد از کاربران قلمرو ای انتخاب کنیم نیازمند یک کشور پهناور بودیم. این آمار نشان دهنده توجه انسان ها به این مقوله بوده که خود باعث اهمیت موضوع در مدیریت و تصمیم گیری دولت ها است. با توجه به عدم محدودیت و همچنین جمعیت ساکن در آنها می توان گفت عملا مدیریت در این عرصه بسیار سخت و پیچیده تر خواهد بود.

فضای مجازی که بخش بزرگی از فعالیت های فردی و اجتماعی افراد را به خود اختصاص داده و با نظر به اینکه توسعه ی روز افزون این شبکه ها موجب در دسترس، و به روزتر شدنشان برای استفاده آسان تر از آنها شده می توان این فضاهای مجازی را بخشی از فضای حقیقی دانست تا آنجا که برخی از مردم حتی فعالیت های روزانه خود را تحت عنوان Story ها برای یکدیگر به اشتراک می گذارند.

اما با تمام این موارد هنوز هم میتوان در این شبکه های اجتماعی و یا بهتر بگوییم فضاهای مجازی با هویتی غیر واقعی و جعلی فعالیت کرد بدون آنکه کسی از هویت واقعی ما اطلاع پیدا کرده و یا ما را بشناسد.

این موضوع باعث شده فعالیت در این محیط و مدیریت آن برای دولت ها سخت تر و پیچیده تر از گذشته باشد چون دیگر فقط با مجموعه ای از افراد قابل شناسایی و حقیقی مواجه نبوده و شاید در واقع با میلیون ها کاربر با هویت غیر واقعی نیز رو به رو هستند.

تصمیم گیری های دولتی

در مقاطع مختلف و در راستای پیشبرد اهداف، دولت ها دست به اقداماتی در جهت بهبود شرایط زندگی مردم می زنند. با توجه به اینکه این اقدامات همواره دستخوش تغییراتی شده و در هر مقطعی از زمان نیازمند بهبود و بهینه سازی بوده است این امر همواره با تصمیم گیری های جدید و چالش های خود همراه است. تصمیماتی که با توجه به زمان آن گاهی بسیار سخت و غیر قابل باور است.

از طرفی دستیابی به شرایط بهتر و از طرف دیگر رویارویی با چالش های ایجاد شده جدید در مسیر تغییر و از همه مهمتر پذیرش و اجرای تصمیمات و پیروی از آنها توسط ذی نفعان و مجریان آن امر.

وقتی یک تصمیم جدید در سیستمی گرفته می شود بعد از ابلاغ لازم الاجرا و ضروری بوده و این امر در واقع آغاز نافرمانی ها و حق خواهی های بازیگران و ذینفعان آن موضوع خواهد بود.

نقش شبکه های اجتماعی در تصمیم گیری های دولت 

اینجاست که پدیده ای چون شبکه های اجتماعی به گونه ای دیگر اینبار مردم را در کنار هم قرار می دهند. این تصمیمات با توجه به نوع و اهمیت شان می توانند شکل های مختلفی از اعتراضات را به همراه داشته باشند که یکی از مرسوم ترین آنها اجتماعات و تظاهرات های دسته جمعی در خیابان ها و معابر پر اهمیت شهرها است.

مردم با تجمع و سردادن شعار برای احقاق حق خود به نشانه اعتراض به دولت ها هم پیمان شده و با راهپیمایی و اعتصاب خواستار تغییر شرایط می شوند.

به جرات می توان گفت این روش مرسوم از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته ولی با توجه به شرایط حاکم بر دنیای تکنولوژی دستخوش تغییرات زیادی شده است. مثلا در گذشته افراد با توزیع اعلامیه ها به صورت شبانه و مخفیانه از تجمعات و برنامه های اعتراضی، یک دیگر را در جریان قرار داده که میتوان با اشاره به انقلاب اسلامی ایران به اهمیت این تجمعات پی برد اما انصافا نمی توان در جهان امروز از نقش شبکه های اجتماعی در این خواسته های مدنی غافل شد.

شبکه های اجتماعی چه نقشی در تصمیم گیری دولت ها ایفا می کنند؟

مردم با در دست داشتن دستگاه های کوچک هوشمند خود که امروزه مجهز به بهترین و باکیفیت ترین دوربین هاست از اتفاقات عکس و فیلم گرفته و با به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی به نوعی با سرعتی بسیار بالا در حال مخابره اتفاقات بوده و خیلی زودتر از گذشته پیام را به همراهان خود ارسال می کنند.

راهکار های موجود از تبدیل تهدید به فرصت برای دولت ها

در تحقیقات صورت گرفته طی سال های اخیر می توان به جرات گفت که تقریبا تمامی دولت ها در دنیا در مقاطع مختلف زمانی دست به فیلترینگ موقت، دایمی و یا هوشمند این شبکه ها زدند.

این اولین و شاید ساده ترین راهکار در دسترس دولت ها بوده که با فشاردادن یک دکمه ارتباط را به کلی قطع می کنند. اما همیشه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی مردم از راهکارهای مختلفی برای دور زدن فیلترینگ بهره بردند.

شاید با توجه به سختی ها و پیچیدگی های این شبکه ها و در مقابل سهل الوصول بودنشان دیگر نشود راهکار مناسبی برای کنترل آنها در این مواقع به دولت ها پیشنهاد کرد اما با کمی دقت می توان به این موضوع پی برد که شاید این شبکه ها اجتماعی نه تنها برای دولت ها تهدیدی در نرسیدن و یا دیرتر رسیدن و یا حتی از دست دادن محبوبیت شان نزد مردم نیست بلکه با اطلاع رسانی به موقع، همه پرسی و نظرسنجی برای تصمیمات مهم در خود همین شبکه های اجتماعی و با مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری ها، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با رضایت حداکثری دست به کار برای تغییر و اجرای تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های جدید شوند.

و اینجاست که قطع به یقین شفافیت و اعتماد سازی در بین دولت ها و ملت بیش از پیش شکل گرفته و دولت ها خود نیز در این شبکه های اجتماعی بخشی از مردم خواهند بود.

نویسنده: رحیم کرمی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. نازیلا بخشایش می گوید

    مطلب جالبی بود امیدوارم از این دست مطلاب بیشتر بشه ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.