رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نیازی به مذاکره با آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد که هیچ نیازی به مذاکره با آمریکا وجود ندارد، چراکه جزئیات برجام پیش‌تر مشخص شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه سی.ان.ان درباره روند مذاکرات هسته ای در وین، آن را مثبت توصیف کرد و گفت: گروه ۱+۴ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفته اند و این مذاکرات نشان داد که پیشرفت ممکن است. روند مثبتی که گروه ۱+۴ در مذاکرات وین به وجود آورده، در صورتی قابل حفظ است که آمریکا ثابت کند، آماده اجرای تعهداتش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت سازمان ملل است.

خطیب زاده در ادامه با بیان اینکه برخی افراد در دولت بایدن هنوز به تحریم های وضع شده در زمان ریاست جمهوری ترامپ متعهد هستند، اظهار داشت: از نظر من رئیس جمهور بایدن باید یک تصمیم سیاسی بگیرد؛ آیا او می خواهد به خاطر سیاست های شکست خورده دوران ترامپ توافق هسته ای را به خطر بیندازد یا اینکه قصد دارد از این سیاست شکست خورده فاصله بگیرد؟

وی در پاسخ به این سوال که ایران از توافق هسته ای چه می خواهد؟ تصیح کرد: ایران همواره مواضع روشنی درخصوص برجام داشته است. برای رسیدن به این توافق مذاکراتی جدی صورت گرفت و پس از امضای برجام، ما کاملا به آن پایبند بودیم. از آن زمان ما به وضوح اعلام کرده ایم که تمام طرف ها باید به تعهداتشان پایبند باشند زیرا ایران حتی تا یک سال پس از خروج یک جانبه واشنگتن از برجام به توافق عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: اکنون نیز ما به روشنی گفته ایم که تمامی تحریم هایی که به صورت غیرقانوین علیه ایران وضع شده، مجددا اعمال شده و دوباره برچسب گذاری شده باید به طور یکجا لغو شود و ایران نیز می بایست لغو تحریم ها را راستی آزمایی کند. این موضع صریح و دقیق ایران است که نه تنها منطقی بوده، بلکه مسیر قابل اجرای آمریکا برای بازگشت به برجام و پایبندی کامل به آن است.

خطیب زاده همچنین گفت: آمریکا کسی بود که توافق را نقض کرد و اکنون باید مشکل را حل کند. آنها خود می دانند که برای رفع مسئله چه کاری باید انجام دهند. برای ایرانی ها غیرممکن است که به ویژه پس از چهار سال جنگ اقتصادی بی وقفه علیه مردم کشورمان به آمریکا اعتماد کنند. ایران به تعهداتش عمل کرد اما به یاد داشته باشید که ترامپ ابتدا تحریم ها را علیه تهران وضع کرد نه به این خاطر که ما برجام را نقض کردیم. ما هدف تحریم های غیرقانونی قرا گرفتیم. بنابراین، بستگی به آمریکا دارد که به همگان نشان دهد قصد بازگرداندن مسیری را دارد که دونالد ترامپ آغاز کرد.

وی بیان کرد: ایران مسیر حفظ برجام را هموار کرده است. از این رو، ما معتقدیم که ابتدا آمریکا باید تمام تحریم های وضع شده را به صورت قابل راستی آزمایی لغو کند. سپس ما آماده ایم که اقدامات (هسته ای) جبرانی خود را متوقف کنیم و انها را به عقب بازگردانیم.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات وین به گفت وگوهای مستقیم میان تهران و واشنگتن منجر خواهد شد؟ خاطر نشان کرد: هیچ نیازی به مذاکره جدید (با آمریکا) وجود ندارد زیرا تمامی جزئیات برجام یک بار پیش از این مذاکره شده است. آنچه ما اکنون در کمیسیون مشترک انجام می دهیم، تهیه فهرست کامل تحریم هایی است که آمریکا باید لغو کند. ۱+۴ نیز کانال هایی برای گفت وگو با آمریکا و اطلاع از تفکرشان دارد. آمریکا باید به نقطه ای برسد که ما بتوانیم اجرای توافق توسط آنها را راستی آزمایی کنیم.

وی ادامه داد: اینکه ایران و آمریکا بتوانند دوباره با یکدیگر مذاکره کنند به این بستگی دارد که آیا واشنگتن به توافق و میز مذاکرات برجام که همه بر سر آن حاضر هستند، بازمی گردد. آن زمان گفت وگوها ادامه خواهد داشت اما تا آن موقع، هیچ گفت‌وگو یا مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی میان دو طرف وجود نخواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.