رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

«کیا»، باهوش‌ترین پرنده دنیا که هوش بچه ۴ ساله را دارد!

برخی از حیوانات فقط برای خوردن، خوابیدن و تولید مثل زندگی می‌کنند. در حالی که برخی مانند شامپانزه ها، سگ‌ها و پرندگان، هوش باورنکردنی از خود نشان می‌دهند.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرارو، هنگام تحقیق در مورد موجودات شگفت‌انگیزی که در سیاره ما زندگی می‌کنند، متوجه می‌شویم که حیوانات بسیارباهوش‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که قبلا تصور می‌شد.

حیوانات قابلیت‌های قابل توجهی دارند، از تشخیص چهره و نام بردن اعضای خانواده تا یادگیری زبان اشاره و درک مرگ. پرندگان اغلب به عنوان برخی از باهوش‌ترین موجودات، جدای از انسان، شناخته می‌شوند و بسیار بیشتر از آنچه کشف شده است، درک می‌کنند. یکی از باهوش‌ترین پرندگان روی زمین پرنده‌ای به نام «کیا» باهوش و پر از شیطنت هستند.

کیا یکی از باهوش‌ترین پرندگان روی زمین است. آن‌ها دارای بزرگترین مغز و بالاترین توانایی‌های شناختی در دنیای پرندگان هستند. در حالی که آن‌ها مانند بسیاری از گونه‌های طوطی صحبت نمی‌کنند، کیا به روش‌های دیگری ارتباط برقرار می‌کند و گفته می‌شود که هوشی برابر با یک کودک چهارساله انسان دارد. هنگامی که توانایی‌های آن‌ها را در دنیای حیوانات از نزدیک مقایسه می‌کنیم، از نظر هوشی بسیار شبیه به نخستی‌ها هستند. تحقیقات جدید ثابت می‌کند که کیا می‌تواند اطلاعات را در حوزه‌های مختلف شناختی ادغام کند. این پرنده که در آزمون‌های عمومی دامنه شرکت کرد تأیید کرد که احتمال را می‌فهمد و می‌تواند اطلاعات چندین منبع را برای قضاوت ترکیب کند. این توانایی هرگز خارج از میمون‌های بزرگ مشاهده نشده است.

محققان بر این باورند که مطالعه این پرندگان امکان چگونگی تکامل هوش را باز می‌کند. در نهایت، هدف آن‌ها ایجاد فرآیندهای فکری مصنوعی با الگوبرداری از کیا است. کیا می‌تواند پازل‌های منطقی را حل کند، به عنوان یک گروه برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کند، ابزارهایی را تهیه و استفاده کند، و راه‌های ابتکاری برای دریافت غذا بیابد. این پرندگان در محیط‌های خشن در کوهستان زندگی می‌کنند و به سرعت حل مشکلات را به عنوان وسیله‌ای برای استقامت یاد می‌گیرند. اما رفتار تیزبینانه آن‌ها بیش از یک ویژگی بقا است. این طوطی‌ها بازیگوش و کنجکاو هستند. اگر فرصتی پیدا کنید که از زیستگاه آن‌ها دیدن کنید، ممکن است آن‌ها را ببینید که در حال تعقیب یکدیگر هستند و مانند کودکان با اشیاء بازی می‌کنند.

کیا تنها طوطی آلپ و یکی از ۹ گونه طوطی بومی نیوزلند است. آن‌ها در جزیره جنوبی در مناطق جنگلی و کوهستانی زندگی می‌کنند، از دره‌های رودخانه‌های پست و جنگل‌های ساحلی گرفته تا ارتفاعات. اما در طول قرن‌ها، انسان‌ها آن‌ها را از زیستگاه‌های پست خود بیرون انداخته و آن‌ها را مجبور کرده‌اند تا بیشتر در کوه‌های بالای درختان ساکن شوند. کیا به گستاخ و بداخلاق بودن شهرت دارد و القاب‌هایی مانند دلقک آلپ و طوطی آلپی شیطان دارد. اما بسیاری آن‌ها را شایان ستایش و جذاب می‌دانند، در حالی که برخی آن‌ها را آزاردهنده و آسیب‌رسان می‌دانند. با این حال، اجماع اصلی این است که کیایک پرنده دوست داشتنی است. آن‌ها از انسان‌ها نمی‌ترسند و از سر و کله زدن با گردشگران (و دزدی از آن‌ها) لذت می‌برند.

در نزدیکی پیست‌های اسکی، لباس‌ها، کیف پول‌ها، پاسپورت‌ها، غذا و هر چیز دیگری که به اندازه کافی کوچک باشد، برداشته و می‌برند. جدا از دزدی، کیا چادرها را نیز سوراخ می‌کند، درب ورود حیوانات خانگی به خانه‌ها نفوذ می‌کند، به سمت مردم سنگ پرتاب می‌کند، آنتن ماشین‌ها را می‌جود و بسیاری کارهای دیگر. کیا می‌تواند تا ۲۰ سال عمر کند، اما میانگین عمر آن‌ها تنها پنج سال است.

این گونه زندگی چالش برانگیزی دارد و قربانی شکارچیانی مانند صاریغ و قاقم (گونه‌ای از راسوها) می‌شود و در محیط‌های کوهستانی خشن زندگی می‌کند. آن‌ها ستیزه‌جو هستند، زیرا برای زنده ماندن باید اینگونه باشند. متاسفانه برخی از انسان‌ها از رفتار اعتمادآمیز آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و آن‌ها را از روی عمد می‌کشند. قبل از سال ۱۹۷۰، بیش از ۱۵۰۰۰۰ کیا به دلیل جایزه تحت تعقیب قرار گرفتند. امروزه آن‌ها تحت قانون حیات وحش محافظت می‌شوند و محققان جمعیت آن‌ها را حدود ۷۰۰۰تخمین می‌زنند.

بر اساس مطالعات متعدد، کلاغ‌ها و طوطی‌ها هوش مشابهی از خود نشان می‌دهند و هر دو پرنده مهارت‌های حل مسئله‌ای دارند که برابر با میمون‌های بزرگ است. با این حال، پاسخ به این سوال بسیار پیچیده‌تر از مقایسه ساده «چه کسی باهوش‌تر است» است. کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی و ویژگی‌های تشریحی متفاوت از کیا هستند؛ و همچنین در زیستگاه‌های متضاد زندگی می‌کنند. کلاغ‌ها به دلیل محیط شهری خطرناکشان هنگام کشف چیزهای جدید بسیار محتاط‌تر هستند، در حالی که کیاها ماجراجو هستند و در کارهای جدید فرو می‌روند. همچنین کلاغ‌ها به دلیل شکل منقارشان بیشتر از ابزار استفاده می‌کنند. اما هر دو قدرت فوق العاده مغز را نشان می‌دهند و از اشیاء و استدلال برای حل مسائل به روش خود استفاده می‌کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.