کیش و مات شطرنج با ماجراهای شگفت انگیز انتخاباتی

کد خبر : ۸۹۸۷۰
کیش و مات شطرنج با ماجراهای شگفت انگیز انتخاباتی

حاشیه‌های فدراسیون شطرنج تمامی ندارد. در حالی که قرار بود 6 آبان انتخابات برگزار شود، اعلام شد مجمع انتخاباتی به دلیل کرونا لغو شده.

به گزارش اینتیتر به نقل از آخرین خبر، متعاقب آن پشت‌پرده‌های عجیب و غریبی از نحوه رقابت کاندیداها رسانه‌ای شد؛ از منتشر کردن عکس‌های شخصی یک کاندیدا گرفته تا زیر و رو کردن صفحات اینستاگرامی کاندیداها برای حذف مدعیان از گردونه رقابت! در کنار این ماجراهای شگفت‌انگیز با طولانی شدن مدت زمان ثبت‌نام‌ها، شائبه ابطال آن به گوش رسید و حتی گفته شد برخی به دنبال آن هستند تا با برگزار نشدن مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج تا آذرماه، ثبت‌نام‌ها را باطل کرده و به این ترتیب مانع از کاندیداتوری شادی پریدر و یکی، دو کاندیدای دیگر شوند.

هرچند این شائبه در زمان خود رد شد اما درنهایت فدراسیون شطرنج در تاریخ ۱۲ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای روی خروجی خود، تاریخ جدید ثبت‌نام مجدد کاندیداها را بین ۱۳ تا ۲۷ بهمن اعلام کرد تا مهر تاییدی باشد بر برخی اخبار غیررسمی در خصوص انتخابات آتی این فدراسیون. حاشیه بعدی این فدراسیون غیرالمپیکی، امتناع از اعلام اسامی افراد ثبت‌نام‌کننده بود؛ آن هم در حالی که به طور معمول در مدت زمان ۱۰ روزه نام‌نویسی کاندیدای ریاست در فدراسیون‌های مختلف، اسامی آن‌ها اعلام می‌شود و در پایان جمع‌بندی لازم ارائه می‌شود.

اما فدراسیون شطرنج با اعمال سیاست پنهان‌کاری از پاسخگویی به رسانه‌ها خودداری کرد. با این حال محسن سمیع‌زاده، سرپرست‌دبیری فدراسیون که دبیری مجمع انتخاباتی شطرنج را هم بر عهده دارد، تاکید دارد به خاطر ۲ مسئله اساسی از اعلام اسامی کاندیداها امتناع شده و موضوع پنهان‌کاری در میان نیست: «پیش از این کاندیداها تنها یک فیلتر که مربوط به نهادهای نظارتی و رای اعلام آن‌ها ۴۵ روز بعد از ثبت آن‌ها می‌شد را پیش رو داشتند اما قبل از این مرحله کاندیداها باید از فیلتر وزارت ورزش و کمیسیون تطبیق این وزارتخانه عبور کنند.» او با یادآوری این‌که به طور معمول ۲ هفته بعد از اتمام نام‌نویسی کاندیداها پرونده آن‌ها به منظور تایید صلاحیت مدیریتی در کمیسیون تطبیق مورد بررسی قرار می‌گیرد به مهر می‌گوید: «قانون‌گذار هیچ منعی برای اسامی کاندیداها نگذاشته اما موضوع اینجاست که ثبت‌نام این افراد به منزله تایید قطعی آن‌ها نیست.

اگر هر یک از کاندیداها در یکی از ۲ فیلتر مورد نظر رد شوند اجازه حضور در انتخابات را نخواهند داشت و همین مسئله می‌تواند به شخصیت حقیقی آن‌ها در زندگی لطمه وارد کند؛ اگر نام آن‌ها پیش از تایید نهایی رسانه‌ای شده باشد. مورد دیگر این‌که کاندیداها با ارائه یکسری مدارک مانند مدرک دانشگاهی، شناسنامه، پاسپورت و… ثبت‌نام قطعی خود را انجام می‌دهند. ضمن آنکه قانون‌گذار تاکید کرده باید کپی این مدارک با اصل آن‌ها تطبیق داده شود و سپس ثبت‌نام صورت بگیرد. این در حالی است که برخی متقاضیان ریاست شطرنج هنگام نام‌نویسی برخی از مدارک اصلی خود را همراه نداشتند. در این زمینه و طبق هماهنگی با وزارت ورزش مقرر شد این کاندیداها ثبت‌نام خود را انجام دهند و تا زمان تشکیل کمیته تطبیق اصل مدارک خود را برای قطعی کردن ثبت‌نام‌شان ارائه دهند.

در صورتی که این کار انجام نشود در واقع ثبت‌نام آن‌ها کن‌لم‌یکن تلقی می‌شود. این دلایل باعث شد تا از اعلام اسامی کاندیداها خودداری کنیم.» محمدرضا خورشیدی، شادی پریدر، افشین داوری، احمد علی‌بابایی، احمد گواری، محمدتقی ابراهیم‌زاده، رضا شیرین‌آبادی‌فراهانی، ایمان امیدوارطهرانی، حسن تامینی‌لیچانی، محمدابراهیم مداحی، کاوه خلیلی، محمدرضا محمدی‌بهابادی، بهروز مجدزاده‌خاندانی و عرفان هاشمی، ۱۴ کاندیدای ثبت‌نامی در انتخابات این فدراسیون هستند که در لیست انتظار برای تایید صلاحیت بسر می‌برند. حال باید منتظر ماند و دید شائبه حذف کاندیداهای جنجالی از لیست دوم انتخابات شطرنج این بار کلید می‌خورد یا خیر.

نظرات بینندگان