آیا کودکان چاق در میانسالی دچار آلزایمر می‌شوند؟

اولین مطالعه جهانی، چاقی دوران کودکی را با کاهش شناخت در میانسالی مرتبط می‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مطالعه برجسته از محققان استرالیایی اولین پیوند‌های قابل توجه بین چاقی دوران کودکی و توانایی شناختی در میانسالی را ایجاد کرده است و نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که این رابطه ممکن است با خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این تحقیق افراد را در یک دوره ۳۰ ساله ردیابی کرد و نشان داد که سطح بالاتر عملکرد فیزیکی در کودکی با شناخت بهتر در میانسالی مرتبط است و به طور کلی به مداخلات سبک زندگی اشاره می‌کند که ممکن است به محافظت در برابر زوال عقل از اوایل زندگی کمک کند.این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه موناش ملبورن رهبری شد و بیش از ۱۲۰۰ نفر را در بر گرفت.

در سال ۱۹۸۵، زمانی که شرکت کنندگان بین ۷ تا ۱۵ سال سن داشتند، محققان سطح آمادگی جسمانی آن‌ها را از طریق اندازه گیری عملکرد قلبی تنفسی، قدرت و استقامت عضلانی و نسبت دور کمر به پایین تنه ارزیابی کردند.

بار دیگر ارزیابی‌ها بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ انجام شد، زمانی که داوطلبان این آزمایش ۳۹ تا ۵۰ ساله بودند، این بار تمرکز بر توانایی‌های شناختی شان سنجیده شد، که شامل آزمایش‌های رایانه‌ای بر روی توجه، حافظه و شناخت جهانی بود که دانشمندان را قادر ساخت تا به برخی بینش‌های جالب دست یابند.

دانشمندان دریافتند افرادی که در کودکی بالاترین سطح آمادگی قلبی تنفسی، عملکرد عضلانی و کمترین نسبت دور کمر به پایین تنه را در سال ۱۹۸۵ داشتند، در دوران میانسالی عملکرد شناختی بالاتری داشتند. به گفته این تیم، این اولین نمایش چنین پیوندی است و به درک رو به رشد ما از زوال عقل زودرس و اختلال شناختی کمک می‌کند.
تحقیقات در مورد اینکه چگونه تغییرات در رفتار‌های شناختی می‌تواند به عنوان علائم هشدار دهنده اولیه برای زوال عقل عمل کند، شروع شده است.

مطالعات نشان می‌دهد که علائم آشکار در همه چیز از رفتار رانندگی، عادات چرت زدن در طول روز، تا استعداد ابتلا به افسردگی را نشان می‌دهد.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که چگونه می‌توان این کاهش مرتبط با سن را از طریق نشانگر‌های بیولوژیکی، از جمله شمارش گلبول‌های قرمز خون و تغییرات در میکروبیوم روده، ردیابی کرد.

با توجه به این درک فزاینده از رابطه بین شناخت میانسالی و زوال عقل، نویسندگان این مطالعه جدید پیشنهاد می‌کنند که یافته‌ها به مداخلات سبک زندگی از سنین پایین اشاره می‌کنند که می‌توانند در برابر زوال شناختی و خطر بیماری در آینده در زندگی محافظت کنند.

استادیار کالیسایا، نویسنده این مطالعه، گفت: توسعه راهبرد‌هایی که تناسب اندام پایین را بهبود می‌بخشد و سطح چاقی را در دوران کودکی کاهش می‌دهد، مهم است، زیرا می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی در میانسالی کمک کند.

مهمتر از همه، این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که راهبرد‌های محافظتی در برابر زوال شناختی آینده ممکن است لازم باشد از اوایل کودکی شروع شود، به طوری که مغز بتواند ذخیره کافی در برابر شرایط در حال رشد مانند زوال عقل در زندگی بزرگتر ایجاد کند.

این تحقیق در مجله Science and Medicine in Sport منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.