دلایل و علائم خرابی دسته موتور خودرو چیست؟

کد خبر : ۳۳۸۰۱۹
دلایل و علائم خرابی دسته موتور خودرو چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است آن را در خودرو تجربه کنید، وجود لرزش‌ها و ارتعاشات کابین اتومبیل می‌باشد.

در بسیاری از مواقع این لرزش‌ها ناشی از خرابی دسته موتور است. شما در این شرایط باید برای تعویض این قطعه و خرید دسته موتور اقدام نمایید. نگران نباشید زیرا علائم خرابی دسته موتور و دلایل آن مشخص است و شما متوجه وجود این مشکل خواهید شد. مجموعه دکتر چینی که ارائه‌دهنده قطعات اصلی و با کیفیت خودروهای چینی است، در ادامه موارد مهم در این زمینه را به شما دوستان گرامی ارائه خواهد داد.

دلایل و علائم خرابی دسته موتور خودرو چیست؟

دسته موتور چیست؟

موتورهای احتراق داخلی به علت ماهیت عملکردشان در هنگام احتراق سوخت، باعث ایجاد کمی لرزش و ارتعاش می‌شوند. سازندگان خودرو برای مهار این لرزش قطعه‌ای به نام دسته موتور را طراحی و تولید کرده‌اند. در واقع این قطعه وظیفه تحمل وزن موتور خودرو را دارد و این‌گونه می‌تواند ارتعاش و لرزش ناشی از احتراق سوخت را جذب کند و از حرکت بیش از اندازه موتور جلوگیری نماید.

در واقع این قطعه نقش تکیه‌گاه موتور را در خودرو خواهد داشت؛ این‌گونه موتور با تعادل و ثبات بیشتری وظایف خود را انجام خواهد داد. موتور به واسطه همین قطعه به بدنه خودرو محکم می‌شود. تحمل وزن موتور، جذب ارتعاشات ناشی از احتراق سوخت در موتور، جلوگیری از حرکت موتور در زمان ترمز گرفتن، کنترل تکان‌های جانبی موتور هنگام عبور از دست‌انداز از جمله وظایف این قطعه به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است که در حالت کلی دسته موتور به دو نوع هیدرولیکی و لاستیکی تقسیم می‌شود.

علائم خرابی دسته موتور

همان‌طور که ذکر شد‌، دسته موتور قطعه‌ای بسیار مهم در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. این قطعه ممکن است که به دلایل مختلفی خراب شود. نشانه‌ها و علائمی هستند که ما را از خرابی این قطعه مطلع می‌کنند. با هم مروری بر علائم خرابی دسته موتور خواهیم داشت.

سر و صدای اضافی

یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین علائم خرابی دسته موتور سر و صدای زیادی است که از موتور به گوش می‌رسد و شما آن را در اتاق خودرو می‌شنوید. این صدا ممکن است مانند صدای کوبش و ضربه زدن باشد.

لرزش شدید

یکی از اولین علائم خرابی دسته موتور لرزش بیش از حد و شدید است. در این حالت شما لرزش را در هنگام رانندگی کاملاً احساس می‌کنید. اگر بعد از روشن کردن ماشین متوجه لرزش جدید و صدای غیر عادی شدید به احتمال زیاد دسته موتور شما مشکل پیدا کرده است و ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید. به این مسئله دقت کنید که در صورت ادامه‌دار بودن لرزش، آسیب جدی به موتور خواهد رسید.

عدم انطباق

در حالت عادی دسته موتور باعث می‌شود که موتور به صورت درست و صحیح در یک راستا قرار بگیرد و ارتفاع آن از هر طرف مساوی باشد. بدیهی است که با خراب شدن این دسته امکان کج شدگی موتور وجود دارد. بنابراین یکی دیگر از علائم خرابی دسته موتور این است که موتور به یک طرف افتاده باشد یعنی کج شده باشد.

دلایل و علائم خرابی دسته موتور خودرو چیست؟

شلنگ‌های شکسته رادیاتور و تسمه

اگر دسته موتور خراب شود می‌تواند به تسمه‌های فن و یا شلنگ رادیاتور آسیب بزند. بنابراین حتماً این شلنگ‌ها و تسمه را از نظر آسیب‌دیدگی بررسی نمایید.

آسیب به موتور

نمی‌توانیم این مورد را از علائم خرابی دسته موتور بدانیم بلکه می‌توانیم آن را نتیجه خرابی دسته موتور بدانیم. اگر دسته موتور کاملاً از این قطعه جدا شود، موتور اتومبیل شما تغییر مکان می‌دهد و تکان‌ها و پرش‌های شدیدی خواهد داشت. واضح است که این موضوع به سلامت آن آسیب جدی می‌رساند و خطر ایمنی زیادی نیز برای راننده ایجاد خواهد کرد.

پوسیدگی

تمامی قطعات عمری مفید دارند و بعد از مدتی ممکن است به دلایل مختلف دچار پوسیدگی و فرسودگی شوند. این موضوع در مورد دسته موتور نیز صدق می‌کند. خوردگی، ترک و هر گونه تغییر شکل در این قطعه نشان می‌دهد که باید برای خرید دسته موتور اقدام کنید. به وب‌سایت دکتر چینی مراجعه نمایید و قطعات اصلی و با کیفیت مد نظرتان را با قیمت بسیار مناسب از دکتر چینی دکتر چینی بخواهید.

دلایل خرابی دسته موتور

حالا که با علائم خرابی دسته موتور آشنا شدیم و می‌دانیم چگونه باید متوجه خرابی این قطعه شویم، بهتر است دلایل خرابی دسته موتور را نیز بدانیم. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

نصب نادرست قطعه

نصب نادرست دسته موتور یکی از دلایل متداول و رایج خرابی آن است. دسته موتور باید به درستی در جای خودش نصب شود تا هم خوب کار کند و هم دوام بالایی داشته باشد.

فرسودگی دسته موتور

یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی دسته موتور، فرسودگی و معیوب بودن آن است. ممکن است که مدت زمان زیادی از استفاده آن گذشته باشد و مرور زمان باعث فرسودگی این قطعه شده باشد. بدیهی است که فرسوده شدن و بالا رفتن سن قطعه، ممکن است باعث ایجاد ترک‌های ریز و کوچکی شود؛ همین موضوع باعث نشت مایع درون آن به بیرون خواهد شد.

رانندگی نامناسب

شما می‌توانید با رانندگی نامناسب باعث خرابی دسته موتور شوید. چرخش بیش از حد چرخ دنده‌ها، محکم کوبیدن وسیله نقلیه، استفاده نادرست از کلاچ، فشار دادن غیر اصولی دنده و در حالت کلی رانندگی بد و نامناسب از دلایل خرابی دسته موتور محسوب می‌شود.

تصادفات

در برخی مواقع، تصادفات سنگین موجب آسیب‌دیدگی قطعه و یا جابه‌جا شدن دسته موتور خواهد شد.

نشت روغن

یکی از دلایل خرابی دسته موتور، نشت روغن به محل این قطعه است. روغن می‌تواند لاستیک دسته موتور را از بین ببرد و یا آن را در معرض آسیب قرار دهد.

دلایل و علائم خرابی دسته موتور خودرو چیست؟

جلوگیری از آسیب‌دیدگی دسته موتور

با هم دلایل و علائم خرابی دسته موتور خودرو را مرور کردیم و حالا می‌دانیم که این قطعه به چه دلایلی خراب می‌شود و علائم خرابی آن کدامند. اما آیا می‌توان از آسیب‌دیدگی این قطعه جلوگیری کرد؟ بله با معاینات مداوم آن هنگام تعویض روغن می‌توانید این قطعه را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، خیلی زود متوجه آن شوید. به جز این مورد شما می‌توانید با سبک رانندگی درست، تا حدی از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. بهترین راه برای جلوگیری از خرابی این قطعه بررسی‌ مدام آن است.

برای تست سلامت دسته موتور، ابتدا خودروی خود را روشن کنید و ترمز دستی را بکشید. در این حالت موتور کار می‌کند و می‌توانید این قطعه را بررسی نمایید. به این دقت کنید که دسته لرزش زیادی نداشته باشد. خودروی خود را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود. در این مرحله به بررسی ترک خوردگی یا شکستگی قطعه بپردازید. سپس با بررسی پیچ و مهره‌ها مطمئن شوید که شل نشده باشند.

خرید دسته موتور از دکتر چینی

فروشگاه دکتر چینی یکی از برترین و بزرگترین فروشگاه‌های ارائه‌دهنده قطعات اصلی خودرو در سطح کشور است. شما دوستان گرامی می‌توانید انواع لوازم یدکی خودرو را در بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از فروشگاه دکتر چینی تهیه نمایید. کافی است به وب‌سایت این مجموعه مراجعه نموده و از انواع قطعات دیدن کنید. کارشناسان حرفه‌ای مجموعه دکتر چینی همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود و شما می‌توانید پیش از خرید دسته موتور و قطعات دیگر با برندهای معتبر، با این کارشناسان مجرب، مشاوره رایگان داشته باشید.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد