رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ماجرای بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی، برنامه‌ جدیدی است که دولت برای جبران درآمد این گروه از حقوق‌بگیران تدارک دیده است. با این حال، بازنشستگان تامین اجتماعی چندان به این برنامه خوشبین نیستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از تجارت‌ نیوز، حجت‌الله عبدالملکی، پیش از آنکه مجبور به استعفا از صدارت وزارت کار شود، از تعریف بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد.

بیشتر بخوانید:

اما عاقبت صبح امروز، سه‌شنبه بیست و سوم خرداد، خبری که انتظارش می‌رفت منتشر شد؛ عبدالملکی از سمت خود در کابینه استعفا داد. او دو روز قبل، به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در حساب توییتری خود نوشته بود: «با توجه به دستور رئیس‌جمهور محترم نسبت به دغدغه برخی از بازنشستگان عزیز تأمین اجتماعی، مقرر شد بسته‌های ویژه در قالب‌های مختلف که جزئیات آن به اطلاع می‌رسد برای آن‌ها در نظر گرفته شود. معیشت بازنشستگان به ویژه عزیزانی که دریافتی آنها حداقل است، از اولویت‌های دولت مردمی است.»

بسته حمایتی بازنشستگان چیست؟

اما ماجرای این بسته چیست؟ آیا بعد از استعفای وزیر رفاه، دولت خود را متعهد به تدارک آن می‌داند؟ اساسا بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به این بسته چه واکنشی دارند؟

پاسخ به همه این سوالات، یک نقطه شروع مشترک دارد و آن دستور اخیری است که شخص رئیس‌جمهور برای رسیدگی به مشکلات بازنشستگان صادر کرد.

در جریان ابلاغ افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته، هیات دولت مرتکب حرکتی شد که به نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی از وضع موجود دامن زد. ماجرا این بود که دریافتی مستمری‌بگیران سایر سطوح، به جای ۳۸ درصد تنها ۱۰ درصد بیشتر شد.

نتیجه این حرکت ایجاد یک جو منفی علیه اقدامات اقتصادی دولت بود که هنوز هم در میان بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد. از نمودهای این جو روانی، نیز تجمعات اعتراضی بود که گروه‌های مختلف کارگران بازنشسته در نقاط مختلف برپا کرند.

بازنشستگان چه نظری دارند؟

از میان مقامات دولتی، هنوز کسی غیر از وزیر مستعفی رفاه، درباره بسته حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی صحبتی نکرده است، اما بررسی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بازنشستگان نظر خوبی نسبت به این بسته ندارند.

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی شهرستان تهران در این باره به تجارت‌نیوز گفت: دولت این بسته را بدهد یا ندهد، خواسته مستمری‌بگیران سایر سطوح افزایش ۳۸ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ است.

وی البته در توضیح ماجرا گفت: بعد از اینکه رئیس‌جمهور دستور رسیدگی به مشکل کارگران بازنشسته را داد، معاون اول وی به اتفاق وزیر مستعفی کار جلسه مشترکی با نمایندگان کارگران بازنشسته داشتند.

دهقان‌کیا ادامه داد: در آن جلسه دولت به صورت ضمنی پذیرفت که مستمری سایر سطوح طوری افزایش یابد که خواسته معترضان تامین شود. در این میان موضوع بسته حمایتی از کارگران بازنشسته هم از طرف دولت مطرح شد.

توزبع بسته ربطی به افزایش مستمری ندارد

وی افزود: مساله این است که توزیع بسته، هیچ ربطی به افزایش مستمری ندارد. قانون تامین اجتماعی در این باره صریح و روشن است. ماده ۹۶ این قانون، مبنای افزایش را تامین هزینه‌های زندگی عنوان کرده است. این مساله به هیچ وجه با افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌ها شدنی نیست.

دهقان‌کیا تاکید کرد: این حرف که بازنشستگان به جای دریافت پولی که حقشان است به دریافت بسته نامعلوم حمایتی رضایت دهند، نه خوشایند است و نه نگهدار حرمت آنها محسوب می‌شود. به هیچ وجه حاضر نیستیم اجرای قانون را با این برنامه عوض کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، در اصل ریشه این نارضایتی به نقض مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی باز می‌گردد. هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی، مبنای افزایش مستمری بازنشستگان خود را برای سال ۱۴۰۱ مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار قرار داد.

براین اساس، می‌بایست حداقل مستمری ۵۷ درصد و مستمری بالاتر از سطوح به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد. اما هیات دولت در مقام ابلاغ‌کننده نهایی این مصوبه، برای سایر سطوح‌بگیران افزایشی ۱۰ درصدی در نظر گرفت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.