کودهای مناسب برای درختان میوه و غلات

کد خبر : ۳۲۷۷۹۲
کودهای مناسب برای درختان میوه و غلات

دغدغه بسیاری از کشاورزان و باغداران در ابتدا کاشت هر محصولی مانند: گردو، گندم یا انگور، رشد و باردهی این محصولات است.

کمیت و کیفیت محصول به عواملی زیادی از جمله کوددهی در هنگام کاشت تا هنگام برداشت محصول بستگی دارد. گندم به عنوان شناخته‌ شده‌ترین غلات و همچنین، درختان انگور و گردو هر کدام برای رشد و باردهی خوب نیازمند به دریافت مقدار کافی از مواد مغذی هستند. این مواد مغذی که اکثرا شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، از طریق کوددهی تامین می‌شود.

کوددهی یکی از اقدامات مهم جهت تقویت خاک و بهبود رشد درختان میوه است. در ادامه بهترین کودها را برای گندم و درختان انگور و گردو را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین درباره زمان کوددهی هر محصول و انواع کودهای مناسب این سه محصول بحث خواهیم کرد.

کودهایی برای افزایش تناژ گندم

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم ، کودی است که تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گندم را فراهم کند. یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی یعنی نیتروژن برای افزایش خوشه‌دهی گندم مناسب است. همچنین استفاده از کودهای حاوی فسفر در زمان پنجه‌زنی گندم بسیار مفید است. وجود فسفر در کودها خوشه گندم را بزرگ‌تر می‌کند تا به افزایش تناژ گندم کمک کند. کود اوره و کود سولفات آمونیوم نمونه‌هایی از کودهای حاویازت هستند. کودهای دارای پتاسیم هم گندم را در برابر آفت‌ها مقاوم می‌کند و هم باعث افزایش قطر ساقه‌ گندم می‌شود. دو مورد از بهترین کودها حاوی پتاسیم برای بهبود تناژ گندم، کود سیلیکات پتاسیم و سولفات پتاسیم هستند که با استحکام ساقه گندم در مرحله ساق‌دهی، به بهبود جذب آب و مواد مغذی از خاک کمک شایانی می‌کنند.

کودهای میکرو

در مرحله‌های ساق دهی و خوشه دهی گندم استفاده از بهترین کود (کودهای میکرو) که دارای آهن، روی یا بور باشند، برای بهبود یا افزایش تناژ گندم توصیه می‌شود. به این شکل، گندم‌ها رشد بهتر و محصول بیشتری دارند. آهن به خاطر جلوگیری از زرد شدن برگ‌های گندم ضروری است. کودهای میکرو حاوی روی و بور به ترتیب، برای سرعت رشد گندم و افزایش تناژ گندم مفید هستند.

اسید هیومیک

. کودهای اسید هیومیک تنش‌های محیطی مثل خشکی یا شوری را کمتر می‌کند و باعث جذب سریع‌تر مواد مغزی فسفر، نیتروژن و پتاسیم می‌شود.

کودهای مناسب برای درختان میوه و غلات

مناسب ترین کود برای درخت انگور

به دست آوردن بهره‌وری عالی از محصول نهایی مثل انگور برای باغداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کوددهی و تغذیۀ درخت انگور به روش‌های چالکود، سیستم آبیاری و محلول‌‌پاشی صورت می‌گیرد. به این صورت که، کود را در اطراف یا داخل خاک درخت انگور می‌‌پاشند و یا کود را به روش محلول در آب یا محلول پاشی روی برگ درخت انگور اسپری می‌کنند.

بهترین کود برای درخت انگور ، کودی است که عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز انگور از جمله نیتروژن، آهن، روی، فسفر، پتاسیم، منیزیم و کلسیم را داشته باشد. کمبود هر کدام از این عناصر در خاک بر روی درخت انگور تاثیرات بدی خواهد گذاشت. به عنوان مثال، کم بودن عنصر فسفر در خاک باعث رشد ضعیف درختان انگور می‌شود. به علاوه، کمبود نیتروژن موجب ریزش برگ‌های درخت و پتاسیم منجر به کاهش مقاومت گیاه در برابر آفات وکمبود پتاسیم باعث ریزش میوه انگور می‌شود.

بهترین تایم کوددهی به درخت انگور، بسته به نوع خاک و میزان باردهی آن متفاوت است. اما، باغداران فصل بهار را بهترین تایم کوددهی به درختان انگور می‌دانند.

اسید آمینه

کودهای اسید آمینه نوعی از کودهای آلی هستند که برای جذب سریع‌تر ریز مغذها و بهبود عملکرد درخت انگور است. جالب است که بدانید خود گیاهان می‌توانند اسید آمینه مورد نیاز را بسازند. اما به دلیل اینکه این کار نیازمند به انرژی زیادی است، از کود اسید آمینه به روش محلول پاشی استفاده می‌کنند تا آن انرژی صرف رشد درخت انگور شود.

ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست نیز نوع دیگری از کودهای آلی است که با روش چالکود مصرف می‌شود. وجود انواع ویتامین‌ها، هورمون‌های رشد و عناصر مغذی در این کود، باردهی انگور را بیشتر خواهد کرد.

کودهای مناسب برای درختان میوه و غلات

کودهای برای درخت گردو

برای انتخاب بهترین کود برای درخت گردو باید نیازهای غذایی درخت گردو را بررسی کنید. انتخاب کود مناسب برای درخت گردو به پربار شدن و رشد درخت گردو کمک می‌کند. مهم‌ترین کودها برای درخت گردو به دو دسته کودهای حیوانی (کودهای آلی) و کودهای شیمیایی تقسیم می‌کنیم که با روش چالکود در سایه‌انداز درخت قرار خواهند گرفت.

طبق هر سال در زمان مشخصی که درخت گردو آماده کوددهی باشد، آن زمان کوددهی درخت گردو را آغاز می‌کنند. معمولا فصل بهار در هنگام رشد دوباره درختان، کوددهی را شروع می‌کنند.

کود شیمیایی

کودهای شیمیایی برای درختان انگور به دو صورت کودهای میکرو (ریز مغذها) و کودهای ماکرو (درشت مغذها) تقسیم شدند. کودهای ریزمغذی همان عناصر منیزیم، روی، منگنز، مس، آهن و درشت مغذها همان عنصرهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) هستند. کودهای شیمیایی برای درخت گردو موجب افزایش باردهی درختان می‌شود.

کود نیتروژنی

رشدو پربار شدن درخت گردو مدیون کودهای شیمیایی حاوی نیتروژن مانند کود ۲۰-۲۰-۲۰ است. نهال درخت گردو تا هنگام باردهی به کودهای نیتروژن نیاز دارد. نیتروژن به عنوان اصلی‌ترین مواد مغذی ماکرو باعث بهبود رشد سالم درختان گردو می‌شود.

کود فسفر

عنصر فسفر بعد از نیتروژن مهم‌ترین عنصر و مواد مغذی برای بهبود بافت خاک و افزایش میزان ماده آلی موجود در خاک است. برای رشد بهتر درخت گردو، کوددهی کود فسفردار بهتر است که در فصل بهار و رشد مجدد درختان انجام شود.

کود پتاسیم

برای محافظت از درخت گردو در برابر تنش‌ها و تقویت آن از کودهای شیمیایی پتاسیم‌دار کمک بگیرید. کودهای پتاسیم‌ بر روی کیفیت و رشد گردو تأثیر می‌گذارد.

کود حیوانی

کود مرغ، کود گوسفند و کود کبوتر از کودهای حیوانی محسوب می‌شوند که مواد مغذی (ماکرو) بسیاری در آن‌ها برای درختان وجود دارد. در بین این چند مورد از کودهای حیوانی، کود گوسفندی خواص بیشتری برای درخت گردو دارد. کودهای حیوانی از دسته کودهای آلی هستند که وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک را بهتر و عناصر مغذی را تامین می‌کند.

سخن پایانی

مهم‌تر از هر چیزی توجه به زمان‌ مناسب برای کوددهی است. اگر کوددهی در زمان و شرایط درستی انجام شود، نه تنها به درختان گردو یا انگور و خوشه گندم آسیب نمی‌زند، بلکه باعث رشد سریع‌تر، باردهی بیشتر و افزایش کیفیت محصولات خواهد شد. همچنین، قبل از اینکه کوددهی را آغاز کنید، حتما از خاک نمونه برداری کنید و میزان مواد مغذی موجود در خاک را بررسی کنید. تا بتوانید براساس آن نوع و میزان کود را انتخاب کنید. در این مقاله دقت کنید، گندم و درختان گردو و انگور در طول رشد خود، به انواع مواد مغذی زیادی نیاز دارند. بنابراین؛ کودی را انتخاب کنید که نیاز غذایی آن‌ها را تامین کند.

نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اینتیتر هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد