رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

علل ریزش سکه‌ای “مو” چیست؟

یک متخصص پوست و مو گفت: ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است.

به گزارش اینتیتر به نقل ازایسنا، افشار رمضان‌پور، با اشاره به این‌که ریزش موی سکه‌ای سومین نوع شایع ریزش مو است، گفت: طبق آمار پزشکی احتمال ابتلای یک انسان در طول زندگی به ریزش مو سکه‌ای دو درصد است یا به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر به این نوع ریزش مو مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: محققان بر این باورند ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است، اما در آن سیستم ایمنی به جای استخوان‌ها و مفاصل به ریشه موها حمله می‌کند و در برخی موارد نیز افرادی که غدد تیروئیدی به خوبی کار نمی‌کنند و یا دیابتی هستند، در معرض این بیماری قرار دارند.

این متخصص پوست و مو گفت: این واکنش سیستم ایمنی در برابر موها موجب می‌شود تا مو از فاز رشد به یک فاز استراحت برود و ریزش پیدا کند. این ریزش مو می‌تواند به طریق و فرم‌های مختلف باشد. مثلا در ناحیه ریش، سبیل، ابرو و یا در بخش حاشیه سر به صورت نواری و یا به صورت سکه‌ای ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در این بیماری التهاب در ریشه موها و عمق پوست ایجاد می‌شود و معمولا قابل رویت نبوده و اکثر مبتلایان علائمی مانند خارش و قرمزی پوست را مشاهده نمی‌کنند. مردان، زنان و کودکان در هر سنی ممکن است گرفتار ریزش سکه‌ای مو شوند. در این بیماری ریزش به شکل دایره یا بیضی و طاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می‌دهد. در بعضی از افراد ممکن است تمام قسمت‌های سر را درگیر کند.

رمضان‌پور خاطرنشان کرد: ریزش موی سکه‌ای ممکن است به طور ناگهانی یا طی چند روز و در هر منطقه‌ای از سر ایجاد شود. برخلاف سایر بیماری‌های خود ایمنی که به عضو مورد حمله صدمه غیر قابل ترمیم وارد می‌شود و چنانچه درمان به موقع انجام شود مجددا موها روییده خواهد شد.

وی در خصوص درمان این بیماری افزود: درمان پزشکی برای ریزش منطقه‌ای مو، استفاده موضعی از کرم‌های کورتیکو استروئیدی است، اگر شدت این بیماری زیاد بوده کرم‌ها کم اثرند و تزریق موضعی در مناطق طاس انجام می‌شود. این درمان برای اکثر افراد موثر است؛ به طوری که بعد از توقف ریزش موها و با گذشت چند هفته پزشک معمولا محلول‌های موضعی از قبیل ماینوکسیدیل ۲ درصد و غیره جهت کمک به رویش موها تجویز می‌کند.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: افراد مبتلا به ریزش سکه‌ای ممکن است پس از درمان در سال‌های بعد مجددا درگیر این بیماری شوند. عواملی مانند استرس زیاد، تغذیه ناصحیح و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های شیمیایی می‌توانند موجب برگشت این بیماری شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.