رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

وقتی آمریکا احساس خطر می کند

وزیر خارجه آمریکا با طرح و تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران تهدید کرد که در صورت حمله تهران به منافع واشنگتن از طریق گروه های همسو با ایران، واکنش نشان خواهیم داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان افزود که واشنگتن در مقابل هر حمله حتی از سوی گروه های نیابتی اقدام مستقیم در مقابل ایران انجام می دهد.

پمپئو تصریح کرد: ما به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم که استفاده از نیروی نیابتی برای حمله به منافع آمریکا مانع واکنش ما علیه بازیگر اصلی نخواهد بود.

وی افزود: این بدین معناست که به ایران اجازه نمی دهیم با استفاده از یک نیروی نیابتی برای حمله به منافع آمریکا شانه خالی کند. تهران در قبال آن حوادث مسئول خواهد بود.

پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از این واکنش ها نظامی است، تنها به این جمله اکتفا کرد: آن ها مسئول خواهند بود.

وزیر خارجه آمریکا که درباره حملات خمپاره ای روز ۱۶ شهریورماه به منطقه سبز در بغداد پایتخت عراق سخن می گفت که کاخ سفید در بیانیه ای تعجب برانگیز ایران را متهم به عدم اقدام برای پیشگیری از این حمله کرد.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه این سه گلوله خمپاره در نزدیکی سفارت آمریکا سقوط نکرده بود، کاخ سفید برای فرافکنی و پوشش حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره ادعا کرد که این حمله خمپاره ای توسط نیروهای نیابتی ایران انجام شده و تهران اقدامی برای مقابله با آنها نکرده است.

پمپئو با تکرار اتهام های نخ نما علیه ایران، اضافه کرد: ایران به عنوان کشوری که برای مدتها بزرگترین حامی تروریسم بوده به مقابله با جهان پرداخته است. آن ها شبه نظامیانی همچون حزب الله لبنان، کتائب حزب الله و شبه نظامیان در عراق را مسلح کرده اند. آن ها حوثی ها در یمن را مسلح می کنند تا به کشورهای خلیج (فارس) حمله موشکی کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: در صورتی که ایران مسئول مسلح کردن و آموزش این شبه نظامیان باشد، ما به سرچشمه (ایران) مراجعه خواهیم کرد.

پمپئو همچنین به موضوع دیدار جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پرداخت و تاکید کرد: مشکل کری این است که هیچ وقت با دشمنان ما مثل دشمن رفتار نکرده است.

وی با بیان اینکه ‘هیچ آمریکایی به ویژه هیچ وزیر خارجه پیشین نباید در جهت تضعیف سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا سخن بگوید’، افزود: کری به ایرانی ها گفته است که تا پایان دولت ترامپ صبر کنند.

هفته گذشته کری در یک مصاحبه رادیویی مدعی شد که در چند ماه اخیر چندین بار با وزیر خارجه ایران پیرامون راهکارهای حفظ برجام دیدار کرده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.