آیا ارزهای دیجیتال وارد سیستم بانکی می‌شود؟

آگاهی و استقبال عمومی نسبت به ارزهای دیجیتال با افزایش روزافزون همراه است. با این حال ابهاماتی در خصوص پذیرش این نوع ارز در سیستم‌های بانکی وجود دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومیت، در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتال در سیستم‌های بانکی هنوز تصمیم‌گیری قطعی صورت نگرفته است. در سال‌های اول ظهور بیت‌کوین، بانک‌ها در خصوص آن اظهار نظر چندانی نکردند؛ اما اخیرا شرایط بیت‌کوین نسبت به گذشته تغییر کرده است. اخبار بیت‌کوین توانسته است سهم غالبی را در رسانه‌ها به خود اختصاص دهد و اقبال عمومی هم به سمت آن افزایش پیدا کرده است. از این رو بانک‌ها مجبور شده‌اند تا در این خصوص موضع مشخص‌تری اتخاذ کنند.

خطرات ناشی از ارزهای دیجیتال به خوبی شناخته شده‌ هستند. نوسانات چشم‌گیر این نوع ارز، آن را از سایر ارزها و دارایی‌ها متمایز کرده است. همین نوسانات شدید ارزهای دیجیتال از اولین زنگ‌ خطرهایی است که باعث می‌شود بانک‌ها به مشتریان خود اجازه‌ی خرید ارز دیجیتال با کارت‌های اعتباری را ندهند. در واقع بانک‌ها نگران این هستند که در صورت افت ارزش ارزهای دیجیتال، مشتریان آن‌ها نتوانند بدهی‌های بانکی خود را پرداخت کنند.

یکی از دلایل دیگری که بانک‌ها را از پذیرش ارزهای دیجیتال منع می‌کند، موضوع عدم امنیت است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال در بین عموم فراگیر شده‌‌اند، در موارد زیادی هک شدن حساب‌های کاربران گزارش شده است. اتهام دیگری که علیه ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که هویت دارندگان آن‌ها مخفی است و همین امر می‌تواند به رشد جرایم مالی مانند پول‌شویی و برنامه‌های تقلبی دامن بزند. بنابراین دلایل بی‌رغبتی بانک‌ها به ارزهای دیجیتال در نگاه اول قانع کننده به نظر می‌رسد؛ با این حال تمام این مشکلات یک راه حل پیش رو دارند و آن «مقررات» است.

هیچ پاسخ قطعی در خصوص پذیرش ارزهای دیجیتال از طرف بانک‌ها وجود ندارد. به هر حال، این تصمیم‌گیری منافع و خطرات خاص خود را دارد و برای درک این موضوع زمان بیشتری مورد نیاز است. بانک‌ها به عنوان مؤسساتی که تحت سلطه‌ی سیستم مالی سنتی قرار دارند لازم است رویکرد محتاطانه‌ای در خصوص ارزهای دیجیتال از خود نشان دهند. آینده‌ی دنیای مالی قطعا باید شامل ارزهای دیجیتال باشد اما ارزشمندی آن‌ها برای این سیستم زمانی نمود پیدا خواهد کرد که مانند دیگر سرمایه‌ها در سایه‌ی قانون و مقررات باشند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.