رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مهم‌ترین نیاز اساسی جامعه معلولین

مدیرکل بهزیستی استان همدان به اشاره به اینکه امروزه نیاز معلولان فقط توانبخشی نیست گفت: امروزه مشکل اصلی این قشر از جامعه مسکن، اشتغال و مناسب‌سازی فضا‌های شهری است.

به گزارش اینتیتر به نقل ازتسنیم، حمیدرضا الوند ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز معلول با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان “جهانی فراگیر و برابر برای همه” اظهار داشت: در سال ۱۹۹۰ سازمان جهانی بهداشت پنج اصل اساسی را در حیطه خدمت به معلولان مصوب کرد که مهم‌ترین این اصول مساوات و برابری در بین انسان‌ها است که از دین مبین اسلام و دیگر ادیان نشأت می‌‌گیرد و نشان دهنده‌ حقوق مساوی همه‌ انسان‌ها از جمله معلولان نزد خداوند است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معلولان در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر است افزود: از هر ۱۰ نوزاد متولد شده یکی معلول می‌شود و از هر پنج انسان در دنیا یک نفر معلول است و تا سال ۱۹۷۰ عوامل وراثتی و ژنتیکی دلایل اصلی معلولیت بود که متأسفانه امروزه دلایل اصلی معلولیت را جنگ، عوامل زیست محیطی، مصرف بی‌رویه دارو‌های صنعتی شامل می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه امروزه عوامل ژنتیکی ۱۰ درصد ابتلا به معلولیت را تشکیل می‌دهند بیان کرد: عواملی چون جنگ، آلودگی بهداشت محیط و غیره زمینه را برای اجرای برنامه‌ریزی‌های درست و ایجاد می‌‌کند که یک سوم معلولان جهان در کشور‌های توسعه یافته و جهان سوم هستند و این موضوع زنگ خطری است که نشان دهنده‌ پیوستن ما در هر لحظه به این جرگه است.

وی مسکن، اشتغال و مناسب‌سازی فضاهای شهری را مشکلات اصلی معلولان دانست و بیان کرد: اجرای این عوامل نیازمند عزم ملی است و این سه مشکل در تمام دنیا مطرح شده و در کشور ما با موضلاتی مواجه است.

الوند تصریح کرد: بند‌های محکمی ‌در رابطه با رسیدگی به مشکلات معلولان در دولت وجود دارد که فراکسیون امور معلولان در قوه مقننه و تصویب و بازنگری قانون جامعه معلولان در قوه مجریه از نظیر این قوانین است که در این زمینه اشاره قرآن و ائمه معصوم(ع) به پرداختن به حقوق نیازمندان، ایتام، محروما‌ن و در راه ماندگان است.

وی با اشاره به این ما باید به این فکر باشیم که چه کار کردیم و چه کار باید بکنیم افزود: هدف ما از برپایی گردهمایی در روز معلولان این نیست که بنشینیم و به کارهایمان به به بگوییم بلکه هدف ما این است که باید چه برنامه‌هایی برای این امور انجام دهیم و اگر این باور در ذهن همه‌ مردم و مسئولان باشد با تمام این افکار تشخیص درخواست‌های معلولان راحت‌تر می‌شود و نگاه‌ها نسبت به این قشر تغییر می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با تأکید بر اینکه در نگاه جهانی بحثی به نام ستم اجتماعی وجود دارد گفت: ما در احداث ساختمان‌ها، منازل و بناها برای ارتباط دو طبقه پله را تعبیه می‌کنیم آیا در رابطه با معلولان به این امور اندیشیده‌ایم و این همان ستم اجتماعی است بنابراین باید ۷۵ میلیون جمعیت ایران به فکر این مشکل باشند چرا که معلولیت محرومیت نیست بلکه محدودیت است.

وی بیان کرد: بهزیستی بخش کوچکی در رابطه با این مشکل است و ما می‌‌گوییم که معلولان ما توانمندی‌هایی دارند و آیا کشور ما در عرصه توسعه و پیشرفت اقتصادی و فرهنگی به تاکید مقام معظم رهبری و شعار سال و اقتصاد مقاومتی جامعه عمل پوشانده است و این امر نیازمند حضور مردم در همه‌ عرصه‌ها است.

الوند با عنوان اینکه ۱۲ درصد جمعیت ایران را معلولان ورزشکار، هنرمند، پزشک و مهندس تشکیل می‌دهند افزود: ما باید از خودمان شروع کنیم و طرح‌های نو دراندازیم چرا که آمال و آرزوی معلولان فقط توانبخشی نیست بلکه مسکن اشتغال و مناسب‌سازی فضاهای شهری است.

وی اظهار داشت: تشکیل ستاد مناسب‌سازی مناطق شهری در رابطه با معلولان کار پسندیده‌ای بود که در استان همدان شکل گرفت که قرار برپایی جلسات هر سه ماه یکبار بود اما با تغییراتی هر یک ماه یک بار جلساتی با حضور عضو اصلی ستاد استاندار همدان برگزار می‌شود که این اقدامات شرایط لازم است و شرایط کافی نیست.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به فعالیت سمن‌ها بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد حامی ‌معلولان باید مطالبات خود را از مردم و دستگاه‌های مختلف تهیه کنند.

وی تاکید کرد: برای ارتقا و پیشرفت کشور باید به فرمایشات مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشانیم و به حقوق حمایتی، امنیتی و اجتماعی معلولان احترام بگذاریم و این همان عزم ملی است.

الوند با اشاره به تعبیه مکان‌هایی در فضاهای شهری برای پارک خودروهای معلولان بیان کرد: آیا به حقوق این افراد احترام می‌گذاریم و همان گونه که باید عمل می‌کنیم بنابراین باید در سطح ملی فراکسیون امور معلولان در مجلس و دولت ستادی به نام نظارت و اجرای این قانون تشکیل شود چرا که امروزه این قشر در جامعه افتخار آفرین هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.