واکنش اهالی رسانه و فوتبال به تعطیلی دوهفته‌ای ۹۰

در حالی که دوشنبه شب پیش از دیدار حساس پرسپولیس-السد قطر در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا همه منتظر یک برنامه جذاب و دیدنی از ۹۰ و عادل فردوسی‌پور بودند، برای دومین هفته متوالی این برنامه پخش نشد آن هم در شرایطی که برنامه ۹۰ در کنداکتور پخش شبکه سوم درج و اطلاع‌رسانی شده بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از آخرین خبر، بلافاصله پس از اعلام عدم پخش برنامه ۹۰، روابط عمومی شبکه ۳ واکنش نشان داد و اعلام کرد: «با توجه به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه ۹۰ در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه هفته گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.»

اشاره روابط عمومی شبکه ۳ ظاهرا به مخالفت فردوسی‌پور با پخش برنامه‌اش پس از دیدار انگلیس-اسپانیا بوده که ابتدا اعلام کرده بود برنامه آماده پخش است و پس از آنکه قرار می‌شود پس از بازی و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه پخش شود فردوسی‌پور از آماده نکردن برنامه خبر می‌دهد و به قولی دست مدیران شبکه ۳ را در پوست گردو می‌گذارد. .

این هفته هم داستان اره بده تیشه بگیر مسئولان شبکه ۳ با فردوسی‌پور ادامه پیدا می‌کند و در حالی که در کنداکتور شبکه ۳ ساعت پخش برنامه ۹۰ درج شده بود به یک‌باره عدم پخش آن رسانه‌ای می‌شود تا ادامه همکاری عادل با صداوسیما و اساسا ادامه حیات برنامه درآمدزا، پرمخاطب و ۲۰ ساله ۹۰ در‌ هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

مسئولان صداوسیما اعلام کرده‌اند به دلیل رفتار خارج از عرف عادل فردوسی‌پور، مجری و تهیه‌کننده برنامه ۹۰، اجازه پخش این برنامه را نداده‌اند! اما نکته اینجاست که اساسا چرا این برنامه در کنداکتور شبکه ۳ قرار گرفته بود. همین مسئله به شایعاتی دامن زده و شنیده می‌شود عادل نپذیرفته تحت نظارت برخی افراد منتسب به مدیریت شبکه برنامه‌اش را روی آنتن ببرد و اصرارهای مسئولان شبکه ۳ برای راضی کردن او راه به جایی نبرده و به ناچار اجازه پخش برنامه را نداده‌اند!

به نظر می‌رسد هفته گذشته که عادل فردوسی‌پور از پخش برنامه‌اش به بهانه آماده نبودن خودداری کرده مدیران شبکه ۳ دلخور شده‌اند و فکر می‌کنند او بازی رسانه‌ای به راه انداخته و به رسانه‌ها گفته بنویسید برنامه من آماده بود و مدیران سازمان نگذاشتند پخش شود! بر مبنای این سوءتفاهم می‌خواهند با عادل برخورد و به اصطلاح او را تادیب کنند.

البته برخی هم علت این اختلاف عمیق بین مدیران جدید شبکه ۳ و مجری و تهیه‌کننده برنامه ۹۰ را به موضوع جنجالی ممانعت صداوسیما از ورود و حضور کارلوس پویول، میهمان خارجی برنامه جام‌جهانی ۲۰۱۸ عادل فردوسی‌پور مربوط می‌دانند که در ادامه به موضوعات تازه‌ای گره خورد و به یک لجبازی کودکانه بین طرفین تبدیل شده که تاوانش را رسانه ملی با ریزش مخاطب و کاهش درآمد و مخاطبان چند ساله برنامه ۹۰ و اهالی فوتبال می‌دهند.

این‌که کدام روایت درست است کدام نادرست مهم نیست آنچه اهمیت دارد آینده همکاری فردوسی‌پور با صداوسیما و حیات برنامه ۹۰ است. درست یا اشتباه بودن موضع مدیران شبکه ۳ مقابل عادل فردوسی‌پور و این‌که اصولا وجود این برنامه برای فوتبال ایران ضرورت دارد و اگر دارد باید با همین روند ادامه پیدا کند یا تغییر ماهیت و محتوا دهد مسئله‌ای است که افراد مختلف از اهالی رسانه، فوتبال و هنر نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره آن داشتند.

فتح‌ا‌…زاده: فردوسی‌پور باید رویه‌اش را عوض کند
علی فتح‌ا…‌زاده، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال که بارها با فردوسی‌پور دچار چالش شده بود و حتی کار به قطع تلفن و عدم پاسخ‌گویی و تحریم برنامه ۹۰ هم کشیده بود، با آنکه مخالف برخی رفتارها و موضع‌گیری‌های مجری و تهیه‌کننده برنامه ۹۰ است اما ادامه حیات این برنامه را ضروری می‌داند و می‌گوید: «فردوسی‌پور در ابتدای کار بسیار متواضع بود اما پس از آنکه برنامه‌اش پا گرفت نگاه بالا به پایان داشت.

با وجود آنکه عادل فردوسی‌پور پرسپولیسی است و هیچ وقت عدالت را در مورد استقلال رعایت نکرده و پرونده زیادی از استقلال رو کرده و حاشیه‌ساز شده و حتی بنده را هم به چالش کشیده اما موافق برخورد حذفی و قهری با برنامه ۹۰ نیستم. من عادل را دوست دارم با این حال اعتقاد دارم بخشی از جامعه فوتبال به برخی کارها و رویکردهای او دلخور شده و اعتمادشان را به عادل و برنامه‌اش از دست داده‌اند. شخصا معتقدم در صورت ادامه حیات برنامه ۹۰، عادل باید رویه‌اش را عوض کند و آن عده را که اعتمادشان از او و برنامه‌اش سلب شده به گونه‌ای جذب کرده و برگرداند. به نظرم مدیران سازمان صداوسیما هم باید اجازه دهند فردوسی‌پور به کارش ادامه دهد منتها او باید در برنامه‌اش بازنگری کند و ۹۰ را پربارتر از قبل آماده سازد تا در خدمت فوتبال و ورزش ایران باشد.»

رویانیان: ادامه ۹۰ با این روند به صلاح فوتبال نیست
محمد رویانیان، مدیرعامل سابق پرسپولیس چندان دل خوشی از برنامه ۹۰ و فردوسی‌پور ندارد و می‌گوید: «من مخالف برنامه‌ای با شکل و محتوای ۹۰ هستم چون این برنامه خیلی از قواعد و اصول کار را زیر پا می‌گذاشت. با این‌که خیلی‌ها به مدیران صداوسیما و برنامه ۹۰ تذکر می‌دادند اما راه به جایی نمی‌برد و حالا ظاهرا این برنامه قاعده و چارچوب صداوسیما را هم به هم زده و آن‌ها برخورد کرده‌اند که این هم درست نیست چون خودشان او را پرورانده و به اینجا رسانده‌اند.

بهتر بود از ابتدا اینقدر مماشات نمی‌شد و به انتقادها و تذکرات نسبت به برنامه ۹۰ توجه می‌شد و از ابتدا کنترل می‌کردند تا این همه باعث چالش و تخریب فوتبال ایران نشود. برآیند و هدف این برنامه فقط سرگرمی و تفنن بوده و کمکی به فوتبال نکرده و برنامه ۹۰ مشکلی از فوتبال ما حل نمی‌کند.» مدیرعامل سابق پرسپولیس ادامه می‌دهد: «یک برنامه جذاب فوتبالی که به مردم پاسخ دهد و جای ۹۰ را بگیرد کم داریم باید یک برنامه‌ای باشد که حرفه‌ای و اصولی فوتبال را دنبال و نقد کند آن هم نقد منصفانه بدون درگیری و حرمت‌شکنی. پلشتی‌ها و زشتی‌ها نباید در تلویزیون رونمایی شود. ادامه این برنامه با این روند به صلاح فوتبال نیست و باید تغییر رویه دهد و اخلاق‌مدارتر و فنی‌تر باشد. من این برنامه را دوست ندارم اما آنچه که مسلم است فردوسی‌پور یک مجری ستاره است و ستاره باید به اصول و قواعد پایبند باشد.»

واعظی‌آشتیانی: برخورد مدیران شبکه ۳ منطقی و شجاعانه است!
امیررضا واعظی‌آشتیانی، مدیرعامل سابق استقلال از منتقدان سرسخت برنامه ۹۰ است و برخورد مسئولان و مدیران سازمان صداوسیما با عادل فردوسی‌پور را تمجید می‌کند. او در ابتدا با انتقاد از مدیران سابق سازمان صداوسیما می‌گوید: «من به این موضوع از زاویه فرهنگی و اجتماعی نگاه می‌کنم. مدیران وقت سازمان صداوسیما برای جذب مخاطب در ورزش برنامه ۹۰ را ساختند و بعدها دیدند که می‌توانند مخاطب بیشتری داشته باشند غافل از این‌که اثرات و تبعات آن را در نظر بگیرند.

این برنامه در طول ۲۰ سال بخشی از مردم ما را ترغیب و تربیت به رفتار چالش‌برانگیز کرد. این‌که در برنامه ۹۰ حرمت‌شکنی شود، عده‌ای تحقیر شوند بحث‌های سیاسی انجام شود و ماحصل این برنامه چنین شد که ما در مناظرات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم که کاندیداها به جای ارایه اهداف و برنامه دنبال تحقیر و تخریب رقیب بودند چون برنامه ۹۰ عده‌ای مردم را اینگونه تربیت کرده بود که شاهد تخریب و تحقیر و تضییع حق دیگران باشند!» واعظی‌آشتیانی ادامه می‌دهد: «برنامه ۹۰ چه تاثیر مثبتی داشته؟ این‌که برخی می‌گویند که برنامه ۹۰ باعث شده فساد در فوتبال کمتر شود اصلا چنین نیست. آن‌هایی که برنامه‌ریزی برای فساد داشته‌اند کار خودشان را کرده‌اند و راه خودشان را رفته‌اند.

ضمن این‌که برخی موارد هست که نباید فساد را هویدا کنید. به فرموده امام(ره) صداوسیما دانشگاه است و ما باید این دانشگاه را مطهر و تمیز نگه داریم. به نظرم مسئولان شبکه ۳ هوشمندانه و منطقی برخورد کرده‌اند و شجاعت مدیران شبکه ۳ ستودنی است. باید محتوای برنامه ۹۰ و مجری آن تغییر کند. مسئولان سابق سازمان مماشات کرده‌اند اما مدیریت فعلی هم انقلابی عمل می‌کند هم منطقی و هم چارچوب‌های سازمان را دارد تعریف می‌کند.»
حواشی ۹۰
مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان:

عادل واقعا با سماجت و زحمت فراوان به اینجا رسید. شک نکنید حتما ۹۰ می‌ماند و عادل که با سرمایه کشور و مردم و سازمان عادل و خالق ۹۰ شد با درایت، همکاری خود در رسانه ملی را ادامه خواهد داد نه خداحافظی عادلی در کار است و نه از دست رفتن نودی چرا که قطعا صداوسیما خانه فردوسی‌پور است.

علیرضا فغانی داور مطرح و بین‌المللی فوتبال ایران در استوری اینستاگرامش نوشت: در زندگی اختیار بادها دست ما نیست اما اختیار بادبان‌ها دست ماست، می‌گذرد…

پرستو صالحی هنرپیشه فوتبالی تلویزیون: واقعا از این کج‌سلیقگی‌ها می‌مانم. نمی‌دانم چرا مسئولین ما هر برنامه‌ای که مردم دوستش دارند را حذف می‌کنند؟ چرا باید به برنامه ۹۰ یا عادل فردوسی‌پور فشار وارد شود، چون برنامه پر مخاطبی است؟ تلویزیون تنها پدر و مادری است که پشت بچه‌هایش نمی‌ایستد.

عبدالرضا اکبری هنرپیشه تلویزیون: به اعتقاد من حواشی ۹۰ در سال‌های اخیر خیلی زیاد شده بود و درگیری‌ها و تنش‌هایی که در این برنامه ایجاد می‌شد، خوب نبود‌. از طرفی عادل در برنامه‌اش عدالت لازم را اجرا نمی‌کرد. مخصوصا این‌که صحنه‌هایی که به ضرر استقلال بود را بیشتر نشان می‌داد و همین مسئله باعث شد تا هواداران استقلال نسبت به او جبهه بگیرند. به نظرم اگر قرار است برنامه ۹۰ برگردد، آقای فردوسی‌پور هم باید حواشی برنامه را کمتر کرده و عدالت بیشتری در برنامه‌اش داشته باشد تا کمتر حرف و حدیثی پیش بیاید. در کل مخالف تعطیلی این برنامه هستم اما ۹۰ بی‌حاشیه‌تر را بیشتر دوست دارم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.