رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا صادرات کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ممنوع شد؟

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ممنوعیت صادرات کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: با افزایش نرخ ارز در بازار، انگیزه برای صادرات بوجود آمد که لازم بود ممنوعیت صادرات آن اعلام شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با فارس درباره ممنوعیت صادرات کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: صادرات این اقلام از چند ماه پیش با ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی ممنوع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کالاها تاکنون صادر می‌شده‌ است، افزود: در گذشته منعی برای صادرات این اقلام وجود نداشت و کسی هم این کالاها را صادر نمی‌کرد و یا صادرات آن ناچیز بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اما با افزایش نرخ ارز در بازار، انگیزه برای صادرات بوجود آمد که لازم بود ممنوعیت صادرات آن اعلام شود.

 خسروتاج با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در تاریخ ۸ آبان ماه اعلام کرده بود: «صادرات کالا‌هایی که با ارز یارانه‌ای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شوند، ممنوع است».

گفتنی است چندی قبل، محمدحسین برخوردار، کارشناس اقتصادی در مصاحبه با یکی از رسانه ها درباره این موضوع گفته بود: «اگر کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، صادر شود ارز ناشی از آن با قیمت حداقل دو برابر ارز دولتی در بازار ثانویه عرضه خواهد شد که می‌تواند سود سرشاری را نصیب بنگاه‌های مربوطه کند.

اگرچه دولت ممنوعیت صادرات این کالاها را اعلام کرده و سازوکارهایی برای جلوگیری از این مسئله دارد، اما درآمد بادآورده‌ای که صادرات این کالاها به دلیل اختلاف نرخ ارز دولتی با بازار ثانویه ایجاد می‌کند آنقدر زیاد است که محدود کردن سوء استفاده کنندگان را سخت می‌کند».

به گزارش فارس، برنج خارجی، گوشت قرمز سرد، گوشت قرمز گرم، کنجاله سویا، جو، ذرت، داروهای دامی ضروری، سموم تکنیکال شیمیایی، روغن خام، برخی حبوبات شامل عدس، لپه و نخود از جمله ۲۵ قلم کالای مشمول واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.