رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

معلولیت محدودیت می آورد!

اکثر معلولان با مشکلات فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری مواجه هستند، موانع اجتماعی، آنها را از استفاده از تسهیلات شهری و رفاهی محروم و نگرش عوامانه و غیرکارشناسانه اجتماعی نسبت به معلولان، آنان را تا حد زیادی از زندگی و روابط اجتماعی دور می‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، باید به معلولان فرصت داد تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد دهند و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند، به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود.

هدف از تعیین روز جهانی معلولان ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌هایی که باید از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی سودمند باشد است.

معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی، و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای او به وجود آید، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد، در واقع این گروه، شامل ناشنوا، نابینا، و معلول جسمی، حرکتی و ذهنی است.

باید به معلولان فرصت داد تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد دهند و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند، به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود.

از جمله اقدامات موثر برای این قشر می‌توان به تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطح مختلف هستند، و خواندنی‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان ذهنی مناسب باشد اشاره کرد.

سید صباح قریشی -مدیرکل بهزیستی استان کردستان-، اظهار کرد: در حوزه توانبخشی معلولان ذهنی، جسمی، حرکتی و بیماران روانی تعداد ۴۶ مرکز در استان وجود دارد که به صورت روزانه و شبانه در خدمت افراد معلول قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این تعداد از مراکز، ۱۷۰۰ نفر دختر و پسر معلول به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان، بیان کرد: در مراکز شبانه روزی خدمات به افراد معلول ذهنی که پدر و مادرشان فوت شده یا افرادی که بهداشت خانواده را به خطر می‌اندازند ارائه می‌شود.

قریشی عنوان کرد: تعدادی از این وظایف به بخش خصوصی واگذار شده که اداره بهزیستی یارانه برای آنها در نظر گرفته و تعدادی هم به صورت خیریه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۷ هزار نفر از اداره کل بهزیستی کردستان خدمات می‌گیرند، عنوان کرد: از این تعداد ۵۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی به صورت مستمر و غیر مستمر در استان شناسایی شده و مابقی افراد بی‌پرست و بدپرست بوده که اداره بهزیستی از آنها حمایت می‌کند.

مدیر کل بهزیستی استان کردستان، با بیان اینکه مراکز توانبخشی روزانه را توسعه می‌بخشیم، ذکر کرد: بنیاد فرزانگان مختص به افراد معلولی بوده که برای گذراندن اوقات فراغت، درمان و آموزش در مراکز روزانه حضور می‌یابند و در این صورت خانواده‌ها کمتر در نگهداری فرزند معلول خود اذیت می‌شوند.

قریشی گفت: افرادی که توانایی مالی ندارند در این مراکز می‌توانند هزینه‌ای پرداخت نکنند و خدمات کاملا رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی افزود: خوشبختانه افراد معلول در مراکز استان کردستان نسبت به سطح کشور تعداد کمتری دارند و این نشان می‌دهد که مردم کردستان نسبت به فرزند معلول خود محبت داشته و بافت مهربانی در خانواده‌ها وجود دارد.

در ادامه نصرالله ابراهیمی -مشاور معلولاندر استانداری استان کردستان، با اشاره به اینکه جامعه معلولان بخشی از افراد عادی جامعه هستند، گفت: در سطح بین‌المللی کلمه معلول را به قشری از نیازمندهای ویژه تغییر دادند و در این صورت هیچ گونه تحقیر و کمبودی در آن احساس نمی‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه معلولیت شدید نابینایی است، افزود: افراد معلول برای انجام کارهایشان با مشکلات زیادی مواجه‌اند که نسبت به فرد عادی انرژی چند برابر می‌خواهند اما برای هر کدام از موانع راه حلی وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه خوشبختانه تکنولوژی پیشرفت بسزایی داشته و افراد نابینا با برنامه‌ریزی و به کارگیری از تکنیک‌ها و دستاوردها می‌توانند راحت‌تر با مشکل معلولیت کنار بیایند.

مشاور معلولان در استانداری کردستان، عنوان کرد: راه‌اندازی حوزه مشاوره معلولان در استانداری برای حمایت از حقوق معلولان توسط سایر دستگاه‌ها و مناسب سازی محیط بزرگترین خدمت بهزیستی به جامعه معلولان در استان کردستان است.

برخی از حمایت‌های نامناسب به عزت نفس معلولان خدشه وارد می‌کند

در ادامه صباح مجیدی «معلول ضایعه نخاعی» با اشاره به اینکه فرد معلول توان‌خواه و توانمند است، بیان کرد: معلولیت ناتوانی نیست بلکه، یک محدودیت بوده و در صورتی که فرصت‌ها مساعد شود می‌تواند مانند دیگر افراد جامعه رفتار، فعالیت و عمل کند در واقع فرد معلول باید بتواند در زندگی خود پیشرفت و نسبت به گذشته تغییر کند.

وی افزود: قبل از سال ۸۸ به دلیل نامناسب بودن محل زندگی‌ام در خانه اسیر بودم و رفت و آمد نمی‌کردم اما نقل مکان کردیم و این امر باعث شروع حرکت بزرگی در زندگی‌ام بود.

مجیدی در ادامه بیان کرد: دغدغه و آرزوهایم موجب شد که بعد از چند سال خانه‌نشینی به بیرون بیایم و با جامعه ارتباط برقرار کنم و به یادگیری علایقم بپردازم.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از معلولان، ذکر کرد: حضور معلولان در جامعه و آگاهی مردم از دنیای معلولان، با وجود شرایط سخت به موفقیت‌شان کمک می‌کند زیرا برخی از حمایت‌های نامناسب به عزت نفس معلولان خدشه وارد کرده و موجب آزار آنها می‌شود.

معلولیت انتهای زندگی، ناکارآمدی و ناتوانی نیست

فایق یوسفی -دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان- بیان کرد: نکته اساسی از بعد روانشناختی، پزشکی، انسانی و اخلاقی در خصوص معلولان این است که معلول انتهای زندگی، ناکارآمدی و ناتوانی نیست.

وی افزود: در دنیا بزرگانی داشته و داریم که در عرصه‌های مختلف علمی، هنری و ادبی معلولیت جسمی داشته‌اند ولی به نقطه اوج و قله رفیع از پیشرفت و ارتقاء رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اصل، بهره هوشی و استعدادهای افراد است، خاطرنشان کرد: فردی که دارای هوش و استعدادهای چندگانه باشد چه معلول و چه غیر معلول می‌تواند موفق باشد، مهم بهره هوشی و مفید بودن آن در جامعه است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یادآور شد: اگر نگاه و نگرش جامعه و فرد معلول جسمی نسبت به ناتوانی معلولان عوض شود، در حد بالایی از استعدادها، توانمندی‌ها، خلاقیت‌ها و بهره هوشی افراد معلول جسمی را در جامعه خواهیم داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.