رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ساخت ماده تشکیل‌دهنده عالم هستی در آزمایشگاه

دانشمندان دانشگاه کلورادو بولدر موفق به ساخت قطره های ماده به شدت داغی شدند که زمانی عالم هستی را پر کرده بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، ماده ساخته شده توسط محققان سه شکل مختلف در ابعاد و اندازه مختلف شامل دایره ای، مثلثی و بیضوی را تشکیل داد و تصویری که در ادامه می بینید نمایی بصری از قطره های پلاسمای گلوئون کوارک است.

ماده تشکیل‌دهنده عالم هستی

پلاسمای گلوئون کوارک در واقع وضعیتی شبیه به مایع از این ماده است که به باور فیزیکدانان کل عالم هستی را در ابتدایی ترین ثانیه ها بعد از انفجار بزرگ پر کرده بود. گفته می شود در طول آن مدت هستی به قدری داغ بوده که ذرات حتی نمی توانستند کنار یکدیگر قرار بگیرند و اتم ها را تشکیل دهند. آزمایشی که منجر به ساخت این ماده در آزمایشگاه شده PHENIX خوانده می شود.

پروفسور جیمی نگل از دانشگاه کلورادو بولدر با همراهی تیمش از دانشگاه وندربیلت موفق شد با استفاده از برخورد دهنده موجود در آزمایشگاه ملی Brookhaven بسته هایی از پروتون و نوترون را در ترکیب های مختلف کنار هم قرار دهد و هسته های اتمی بزرگتری بسازد. تیم پژوهشگران دریافتند زمانی که با دقت شرایط آزمایش را کنترل می کنند می توانند قطراتی از پلاسمای گلوئون کوارک را بسازند که در ادامه به صورت یکی از اشکال ذکر شده در بالا در می آمد.

تیم پژوهشگران قوی ترین شواهد موجود تا به امروز را ارائه کردند تا نشان دهند که این قطرات کوچک رفتاری شبیه به یک مایع را دارند. جالب است بدانید دانشمندان پیشتر تصور می کردند که چنین رفتاری برای این ماده غیرممکن است. نخستین آزمایشات در این رابطه نیز به سال ۲۰۰۰ میلادی انجام گرفت و در جریان آن هسته های سنگینی از اتم های طلا شکسته شدند تا دماهایی برابر با چندین تریلیون درجه سانتی گراد ساخته شود.

در این آزمایشات کوارک ها و گلوئون ها هم مشاهده شدند که در واقع ذراتی زیراتمی هستند و تمامی پروتون ها و نوترون هایی را می سازند که از زنجیره اتمی خود جدا شده و تقریبا به صورت آزادانه حرکت میکنند.

طبق نتایج آزمایش PHENIX برخورد دوتریوم ها اشکال بیضوی (با عمر کوتاه)، اتم های هلیوم ۳، مثلث و یک پروتون تنها نیز دایره را می سازند. دانشمندان باور دارند که این پژوهش میتواند به طرح فرضیه های بهتر در مورد چگونگی خنک شدن گلوئون کوارک اصلی عالم هستی در چندین هزارم ثانیه و در نهایت تولد نخستین اتم های هستی بیانجامد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.