رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سفره یلدای امسال چقدر آب می‌خورد؟

دورهمی سالانه ایرانی‌ها در بلندترین شب سال، علاوه‌ بر تازه کردن دیدارها و حافظ‌‌خوانی، سفره مخصوص خود را دارد که شاید امسال، جمع و جورتر از سال گذشته باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، مقایسه هزینه یلدای امسال و سال گذشته، نشان خواهد داد که آیا در شب شکست تاریکی از روشنایی، مردم می‌توانند با شکست گرانی، دورهمی‌ یلدای خود را به خوبی سال گذشته بر پا کنند؟

انار، هندوانه، آجیل و شیرینی، چهار میهمان همیشگی خانه‌های ما در شب یلدا هستند. در این گزارش، هزینه دعوت از این چهار میهمان را به دورهمی بلندترین شب سال، برآورد می‌کنیم.

صد دانه یاقوت
برای تهیه انار و هندوانه، دو گزینه دارید؛ میادین میوه و تره‌بار شهرداری یا فروشگاه‌های سطح شهر که قیمت در میادین نسبت به سطح شهر، پایین‌تر است. قیمت هر کیلوگرم انار در میادین بین ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است و از نظر هزینه نسبت به قیمت‌های حدود ۹ هزار تومانی سطح شهر، گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

برای تهیه انار از فروشگاه‌های سطح شهر نسبت به سال گذشته باید ۲ هزار تومان بیشتر بپردازید. خرید از میادین شهرداری نسبت به سال گذشته به‌صرفه‌تر است. قیمت هر کیلوگرم انار در سال گذشته در میادین شهرداری بین ۳ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که امسال بازه قیمتی بیشتری را شامل می‌شود.

میوه در بسته
خرید هندوانه هم مثل انار، از میادین شهرداری به‌صرفه‌تر است. هندوانه‌های سطح شهر تقریباً سه برابر میادین شهرداری قیمت خورده‌اند و قیمت هر یک کیلوگرم هندوانه مغازه با سه کیلوگرم هندوانه میادین برابری می‌کند. یک کیلوگرم هندوانه در میادین شهرداری ۹۸۰ تومان قیمت خورده که یک هندوانه متوسط پنج کیلویی حدود ۴ هزار و ۹۰۰ تومان هزینه برمی‌دارد، اما خریدن همین هندوانه از فروشگاه‌های سطح شهر حدود ۱۸ هزار تومان خرج برمی‌دارد.

میانگین قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته در میادین شهرداری حدود ۱۹ درصد و در فروشگاه‌های سطح شهر حدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

شیرین‌کام باشید
قنادی‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها و کافه قنادی‌های سطح شهر هم در سفره یلدای شما سهیم هستند. ارزان‌ترین شیرینی که می‌توانید سر سفره بلندترین شب سال ببرید، کیک یزدی درجه یک با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان است که نسبت به پارسال، دو هزار تومان گران شده است.

گران‌ترین شیرینی هم شیرینی تَر درجه یک است که یک کیلوگرم آن ۲۶ هزار تومان آب می‌خورد و نسبت به پارسال، چهار هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

انتخاب‌های دیگری که برای شیرین کردن شب‌نشینی‌تان دارید، «زبان و پاپیون» به قیمت هر کیلوگرم ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که نسبت به پارسال سه هزار و ۵۰۰ تومان گران شده است. در واقع قیمت امسال زبان و پاپیون به اندازه یک کیلو شیرینی تَر پارسال است.

شیرینی دانمارکی انتخاب متوسط دیگری است که هر کیلوگرم آن ۲۱ هزار تومان خرج برمی‌دارد و یک کیلوگرم آن در سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

آجیل شب چله
برای خرید آخرین قلم سفره یلدا یعنی آجیل، دو گزینه دارید: آجیل با پوست و آجیل مغز که با توجه به کیفیت، اولی بین ۶۶ تا ۸۸ هزار تومان و دومی بین ۸۸ تا ۱۱۰ هزار تومان در هر کیلوگرم خرج برمی‌دارد. آجیل، سنگین‌ترین قلم این سفره است چون بیشترین افزایش قیمت را نسبت به پارسال داشته. میانگین قیمت آجیل نسبت به پارسال حدود ۷۳ درصد افزایش یافته و حتماً قیمت‌های کیلویی ۴۲ تا ۶۰ هزار تومانی پارسال برایتان خاطره شده است.

یلدا چند؟
یک خانواده چهار نفری برای شب‌نشینی یلدا چقدر هزینه می‌کند؟ می‌توانید سه سفره «اقتصادی»، «متوسط» و «دست‌ و دل‌بازانه» را برای خانواده تهیه کنید. ۲ کیلوگرم انار، یک هندوانه متوسط پنج کیلویی، یک ونیم کیلوگرم آجیل و یک کیلوگرم شیرینی، سبد خرید شما را کامل خواهد کرد.

برای سفره اقتصادی، ارزان‌ترین اقلام را در نظر می‌گیریم و از میادین میوه و تر‌ه‌بار خرید می‌کنیم. انار کیلویی ۲ و ۵۰۰ تومان، هندوانه کیلویی ۹۸۰ تومان، کیک یزدی کیلویی ۱۵ هزار تومان و آجیل کیلویی ۶۶ هزار تومان، سفره اقتصادی ما را تشکیل می‌دهند که با ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان پهن می‌شود که همین سفره در سال گذشته ۱۰۸ هزار و ۷۵۰ تومان هزینه داشت.

در سفره متوسط، میانگین قیمت‌ها را در نظر می‌گیریم که قیمت‌های حدودی برای هر کیلوگرم هستند: انار پنج هزار و ۶۰۰ تومان، هندوانه هزار و ۶۰۰ تومان، شیرینی ۱۴ هزار تومان و آجیل ۵۱ هزار تومان که در کل حدود ۱۷۳ هزار تومان خرج برمی‌دارد و نسبت به سفره متوسط پارسال، ۶۱ هزار تومان گران‌تر شده است.

و در نهایت سفره دست‌ و دل‌بازانه است که گران‌ترین جنس‌ها را از فروشگاه‌‎های سطح شهر به خانه می‌آورد. انار کیلویی ۹ هزار تومان، هندوانه کیلویی ۳ هزار و ۶۰۰ تومان، شیرینی تَر هر کیلوگرم ۲۶ هزار تومان و آجیل هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار تومان که برای یک خانواده چهار نفره ۲۲۷ هزار تومان هزینه دارد که تفاوت ۸۹ هزار تومانی با دست و دل‌بازی سال گذشته خواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.