رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

طرح توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز سه شنبه طی مراسمی طرح توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات را افتتاح کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، در این مراسم با حضور ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و تعدادی از معاونان وزیر ارتباطات، علاوه بر افتتاح پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات از بسته اقتصادی حمایت از کسب و کارهای خدمات ابری، میزبانی و شبکه توزیع محتوا نیز رونمایی شد.

محمدجواد آذری جهرمی در این آیین گزارش یک ساله ای را از اقدامات وزارت ارتباطات و بخش ای سی تی کشور در توسعه شبکه ملی اطلاعات ارایه کرد و اظهار داشت: شبکه ملی همانطور که از نامش پیداست صرفا شبکه وزارت ارتباطات نیست و یک شبکه ملی است. این گزارش حاصل دستاورد صرفا وزارت ارتباطات نیست و تمام بخش ها شامل بخش های خصوصی و عمومی و دولتی در این گزارش آمده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که از سند سه گانه شبکه ملی اطلاعات، فقط سند تبیین الزامات بخش زیرساختی آن تهیه شده است، در ابتدای دولت دوازدهم بین آنچه در حال اجرا بود و انچه باید به آن می رسیدیم، تطبیق شرایط انجام دادیم. این سند را تهیه و تفاوت های آن را استخراج کردیم. گزارشی به شورای عالی فضای مجازی ارسال کردیم و یک مهلت دو ساله درخواست کردیم که ریل هایی را تغییر دهیم تا در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات کشور به نتیجه مطلوب برسیم.

جهرمی افزود: بر اساس گزارش ما، بخش دسترسی پهن باند خانگی که شامل پهن باند ثابت و موبایل است، باید گسترش پیدا کند. شبکه های درون استانی، شهری، استانی، شبکه هسته که شرکت زیرساخت متولی آن است، درگاه اینترنت و اتصالات به اینترنت جزو ساختار کلان و اجزای مهم شبکه ملی اطلاعات است.
وی خاطرنشان کرد: اقدام مهمی که در توسعه و تقویت زیرساخت ها انجام شده در توسعه دسترسی پهن باند سیار نسل های سه و چهار و رسیدن به پوشش سراسری بوده است. توسعه ظرفیت بخش هسته را داشتیم که شامل فیبر نوری، لایه انتقال و لایه آی پی بوده است. ایجاد شبکه مستقل درگاه اینترنت و توسعه و افزایش جزو مسایلی بوده که شورای عالی مجازی به ما ابلاغ کرده است.

«از دیگر اقدامات می توان به رسیدن به پوشش سراسری، توسعه و افزایش پایداری ارتباطات روابط بین الملل، برنامه ریزی برای ایجاد قطب های مراکز داده، توسعه مراکز داده و خدمات ابری و توزیع محتوا CDN توسط بخش خصوصی، کاهش هزینه‌ ارتباطات داخلی، کاهش هزینه ترافیک محتوا و خدمات داخلی برای کاربران نهایی، تغییر مدل سرویس در ارتباطات ثابت از مدل حجمی به غیر حجمی، توسعه خدمات برخط دولت الکترونیکی و دولت همراه و ارایه تسهیلات به شرکت های نوپا و فعال در حوزه فضای مجازی و تولید محصولات بومی و اقداماتی که برای توسعه و رشد خدمات کسب و کارهای داخلی بوده است، اشاره کرد.»

جهرمی یاداور شد: البته این ها گزارش عملکرد گروهی ماست. در حال حاضر بیش از دو‌برابر تجهیزات ما تولید داخل است و خود را از عرصه بین المللی مستقل کرده ایم.

وزیر ارتباطات افزایش امنیت و سالم سازی فضای مجازی، توان مرکز ماهر، ایجاد طرح صیانت از کودکان و برگزاری جشنواره کودکآنلاین را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی همچنین مقایسه نقطه به نقطه از شهریور ۹۶ تا شهریور ۹۷ ارائه کرد: «در سال قبل اینترنت نسل ۳را در ۱۱۵۷ شهر متصل داشتیم و در سال بعد ۱۲۴۲ شهر به این خدمات متصل شدند. اینترنت نسل چهار از ۷۱۰ شهر به ۱۲۴۲ شهر رسیده است. علاوه بر این از فرودین ۹۶ تا مرداد ۹۷ رشد استفاده از وای فای کاهش و اینترنت ۴g افزایش و ۳g رشد خود را حفظ کرده و روند ثابتی داشته است. مفهموم این امار این است که استقبال از ۴g خوب بوده و اینترنت ثابت ما بخشی از بازار را از دست داده است.»

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت هایی که در حوزه توسعه فیبر نوری صورت گرفته است، گفت: آذر ماه گذشته ۶۶۳۸۱ کیلومتر شبکه بین استانی داشتیم که در اختیار شرکت زیرساخت است و در حال حاضر به عدد ۶۸۹۲۰کیلومتر رسیده ایم. در بخش لایه انتقال شبکه ملی اطلاعات ظرفیت این شبکه سال شهریور گذشته۱۰ ترابیت بود که در دهه فجر سال گذشته به ۲۴ترابیت رسید و امروز با افتتاحی که انجام شد، هسته IP شبکه ملی اطلاعات از ۶٫۱۰ترابیت به ۱۸.۵ترابیت بر ثانیه خواهد رسید.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: موضوعی که همواره در حوزه ارتباطات بین الملل با آن مشکل داشتیم، این بود که ترانزیت ارتباطات اینترنت از مرزهای ورودی از درون شبکه اینترنت انجام می شد و این مقدمات اختلال را ایجاد می کرد و امنیت شبکه ما را پایین می آورد؛ در دهه فجر سال گذشته ما شبکه ملی اینترنت را از شبکه ملی اطلاعات جدا کردیم. به این معنا که یک لایه در دور کشور و در گذرگاه های هفتگانه کشور ایجاد شده و این هسته به صورت کامل به یکدیگر متصل است و اگر در نقطه ای قطعی رخ دهد در همان شبکه ترافیک رخ می دهد و اثرات کیفیتی اینترنت روی ظرفیت شبکه ملی اطلاعات اثر نخواهد گذاشت.

« امسال بنا بر ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی و به خاطر حداقل سازی تهدیدهای تحریمی پیرینگ با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دادیم. در یک سال گذشته تففاهم نامه با ترکیه، جمهوری آذربایجان و عمان نهایی شده و با کشورهایی مانند روسیه، عراق و پاکستان و عمارت در حال مذاکره هستیم که ارتباط مان را به جای انتقال به کشورهای اروپایی، به صورت منطقه ای تبادل کنیم ‘.

وی ادامه داد: در بهمن ۹۵ ظرفیت مراکز داده کشور ۶۰۰ رک بود و شهریور ۹۶ این عدد به ۱۱۵۰ و در آذر امسال به ۱۶۰۰ رک رسیده یعنی ظرفیت های فعال داده ماست که در حال حاضر از آن استفاده می کنند. در زمینه خدمات ابری هم ۳۰۰ درصد رشد داشته ایم. شکل گیری و رشد محتوای داخلی هم به ۱۶ درصد رسیده است. رشد VODها نیز قابل توجه بوده و رشد ۳۰۰درصدی را تجربه کرده است.

او با اشاره به این که استقلال کشور در فضای مجازی باعث بروز تحولات زیادی می شود گفت: در سال ۹۶ما ۱۲۰هزار اپلیکیشن و مارکت ایرانی داشتیم که امسال این عدد به ۲۵۰هزار رسیده است. در حال حاضر نقشه‌های بومی هم هستند که هم‌اکنون سهمی ۵۰ درصدی در بازار را از آن خود کرده‌اند آن هم بدون این که حمایت ویژه ای دریافت کنند.

او در ادامه گفت: امید داریم دو سند لایه محتوا و خدمات در مرکز ملی فضای مجازی به جمع بندی برسد تا مطالبه دستگاه هایی که امروز شبکه ملی اطلاعات را در کلام بلد هستند و در عمل نمی دانند که خودشان هم وظایف جدی دارند و گاهی خودشان بزرگ ترین مانع توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایه خدمات و محتوا هستند. تعین تکلیف شود و مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی به وظیفه تاریخی خود عمل کنند.»

جهرمی اضافه کردک شاید این بهترین خبری باشد که من امروز می دهم؛ ما در سال پیش رو، IXP بین‌الملل ایجاد خواهیم کرد و به خدمات دهندگان محتوا و شرکت زیرساخت اینترنت را به قیمت بین الملل عرضه خواهد کرد. این کار باعث می شود محصولات ما بازار جهانی به دست بیاورند.

وزیر در پایان اعلام کرد: ما دنبال توسعه همکاری های بین المللی هستیم. با چهار کشور ترکیه، روسیه، آذربایجان و ایران دنبال یک پیمان منطقه ای هستیم. تفاهم کلی صورت گرفته و امیدواریم که بتوانیم بازار کسب و کار بین المللی را پیش ببریم. همچنین بنا بر ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی ما کل تجهیزات آمریکایی را از شبکه ملی اطلاعات خارج کردیم امروز دیگر هیچ تجهیزات امریکایی در شبکه ملی اطلاعات برای اجرایی کردن پروژه های مان نداریم.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: در پایان می خواهم بگویم ما باید بستر را آماده می کردیم. خدمات داخلی باید به خاطر کیفیت، امنیت و قیمت رجحان داشته باشند که دارند. خواهشا مطالبات سیاسی خود را قاطی شبکه ملی اطلاعات نکنید و کلمه فیلترینگ را به شبکه ملی اطلاعات پیوند نزنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.