رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نحوه برخورد با همسری که نمی تواند بچه دار شود

تعداد خانم‌ها و آقایانی که به مشکلاتی نظیر نازایی دچارند، بسیار زیاد است و بدون شک نحوه برخورد درست و رفتار مناسب با این افراد مثل خیلی مشکلات و بیماری‌های دیگر اهمیت زیادی دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از زندگی آنلاین، تعداد خانم‌ها و آقایانی که به مشکلاتی نظیر نازایی و بچه‌دار نشدن دچارند، بسیار زیاد است و بدون شک نحوه برخورد درست و رفتار مناسب با این افراد مثل خیلی مشکلات و بیماری‌های دیگر اهمیت زیادی دارد.

نازایی باعث از بین رفتن و تخریب اعتماد به نفس می‌شود و تاثیرات روحی – روانی آن بسیار گسترده‌تر از چیزی می‌شود که به ذهن اطرافیان خطور می‌کند.

نازایی یک موقعیت آسان و ساده نیست. فشار خانواده، جامعه و دوستان می‌تواند به لحاظ روحی، آسیب‌های جدی روحی در فرد ایجاد نماید.

احساسات ناشی از تاثیر نازایی در فرد هم درونی است و هم بیرونی، یعنی توقعاتی از بیرون و از درون هر دو عامل باعث بروز احساسات می‌شوند.

غلبه بر هر کدام از این احساسات ابتدا نیاز به شناخت بیشتر دارد.

فرد مبتلا به نازایی بیشتر درگیر چه نوع حسی است ؟

شکست طرد شدن

خجالت‌زدگی و شرم کاهش عزت نفس

از دست دادن خشم و حسادت

استرس و فشار قضاوت شدن

همسر فرد نازا چگونه می‌تواند به او کمک کند ؟

ما در این مقاله به مشکلات و ناراحتی‌های روحی – روانی زنان و مردان نازا نمی‌پردازیم، بلکه بیشتر نحوه برخورد همسران با آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و اینکه چگونه با برخورد مناسب می‌توان فشار مشکلات در این خصوص را کاهش داد.

با او حرف بزنید و ارتباط‌تان را قطع نکنید

این جمله تکراری است، ولی بدون شک بیشترین تاثیر را دارد. شنیدن صدای شما برای همسرتان آرام‌بخش‌ترین مسکن است.

هیچ زنی دوست ندارد که روزی این جمله را بشنود که هرگز باردار نمی‌شود.

بیشتر خانم‌ها فکر می‌کنند که نازایی خجالت‌آور است و از آن به شدت وحشت دارند، ولی شما می‌توانید دیدگاه او را عوض کنید و راه‌های ارتباطی با او را قطع نکنید. آنها به دلسوزی شما احتیاج دارند.

به خاطر آوردنش برای صدمین بار هم ناراحت‌کننده است،‌ ولی حتما به دنبال راهی باشید تا به او بفهمانید که احساس ناراحتی‌اش را درک می‌کنید و همه تلاش‌تان را می‌کنید تا به او در برطرف شدن این احساس کمک کنید.

حمایت فیزیکی و عاطفی از او داشته باشید

همیشه به دنبال راه‌حل نباشید. گوش کنید بشنوید و همدردی کنید.

بگذارید همسرتان احساساتش را با شما در میان بگذارد. او به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین این ناراحتی را تحمل کند و باید مطمئن شود که شما هستید و او را حمایت می‌کنید؛ هم به لحاظ عاطفی و هم به لحاظ جسمی.

شانه‌های شما محل امن گریه کردن برای او است. هرگز این را از او دریغ نکنید که به شما تکیه کند.

دست‌های او را در دست گرفته و در آغوشش بگیرید و بگذارید که علاوه بر صدای شما، ‌از گرمای جسم‌تان هم برای تحمل این روزهای سخت، استفاده کند.

بدون شک شما بیشتر از هر کس دیگری می‌توانید او را درک کنید و به او نزدیک باشید.

باز هم به تحقیقات خود ادامه دهید

با آنکه گفته‌اند همسرتان به نازایی دچار است، ولی ناامید نشوید، چرا که با پیشرفت علم ممکن است هر روز دری باز شود. به تحقیقات و بررسی‌های خود ادامه دهید و کمی سماجت به خرج دهید.

برای این منظور نیاز به سرمایه‌گذاری است.

پس تلاش بیشتری کنید تا پول بیشتری پس‌انداز نمایید و برای این امر مهم مصرف کنید. هرگز ناامید نشوید.

هرگز او را سرزنش نکنید

مهم نیست که کدام‌یک از شما توانایی بارداری ندارید. مهم این است که در چنین شرایطی کنارش باشید.

احساس شما به همسرتان چیست؟ آیا او را دوست دارید؟ به چه دلیل او را دوست دارید؟ اصلا چرا می‌خواستید که بچه‌دار شوید؟

اگر دچار خشم خفته و ناراحتی هستید، حرف بزنید. احساسات خود را مخفی نگاه ندارید.

از یک مشاور و یا روانشناس کمک بگیرید و اجازه ندهید ناراحتی‌های شما باعث بروز رفتارهای ناخوشایند مثل سرزنش و توهین کردن شود.

روی خودتان تمرکز کنید

به خاطر داشته باشید که شما دو نفر از قبل بدون آنکه بچه‌ای در کار باشد و به فکر بچه‌دار شدن بوده باشید، کنار هم بودید.

حتی اگر بچه‌دار هم می‌شدید باز رابطه سالم دو نفره شما اهمیت اصلی را داشت. از طرفی علم و دانش در حال پیشرفت است و کار خودش را انجام می‌دهد.

بهتر است روی چیزهای دیگری تمرکز کنید. شاید حتی زمانی برسد که بتوان راه درمانی موثری پیدا کرد، ضمن اینکه خیلی از مشکلات و سختی‌های مربوط به این مسائل با پیشرفت علم، حل شده‌اند.

رابطه زناشویی خوب داشتن به این معنی نیست که حتما در انتها به بچه‌دار شدن ختم شود. از رابطه خود لذت ببرید و روحیه رومانتیک زندگی خود را بالا ببرید.

اگر خودتان نمی‌توانید کاری از پیش ببرید، از اطرافیان کمک بگیرید

اگر ناباروری همسرتان روی رابطه‌تان اثر گذاشته است و فکر می‌کنید در شرایطی نیستید که بتوانید کار مفیدی انجام دهید، ‌می‌توانید از اطرافیان خود کمک بگیرید.

پدر و مادر،‌ خانواده و دوستان می‌توانند از شما و همسرتان حمایت کنند. دقت کنید کسی را انتخاب نکنید که به جای کمک کردن،‌ اوضاع را سخت‌تر و آزاردهنده‌تر کند.

بهترین کسی هم که می‌تواند کمک‌تان کند،‌ مشاور خانواده است. هیچ‌گاه اجازه ندهید که باردار نشدن همسرتان رابطه زناشویی، سلامتی،‌ اعتماد به نفس، عزت نفس،‌ احساس امنیت و آرامش را از شما بگیرد.

همه ما آدم‌ها واکنش‌های یکسانی در برابر مسائل نداریم. شاید همسر منطقی و عاقل شما در برابر مسئله ناباروری‌اش نتواند خویشتن‌دار باشد و با این موضوع به راحتی کنار بیاید.

لازم نیست او را به زور متقاعد کنید تا با شما حرف بزند. در کنارش بمانید و از او حمایت کنید، ولی گاهی اوقات لازم است کمی زمان بگذرد تا او نیاز به حرف زدن پیدا کند،‌ فقط در این مدت نباید از او فاصله بگیرید.

عصبانی شدن،‌ پرخاش کردن، گریستن و … همگی از واکنش‌های طبیعی هستند. از او خرده نگیرید و نصیحتش نکنید.

او شرایط سختی را می‌گذراند. پس باید به او اطمینان بدهید که در هر قدم از زندگی کنارش هستید.

مدتی به خودتان استراحت بدهید

شما و همسرتان مدت زمانی را درگیر موضوع بچه‌دار شدن و روش‌های حل معضل ناباروری بوده‌اید و این موارد به شما استرس زیادی وارد کرده‌اند.

بهتر است هر دو مدت زمانی از تمام این قضایا دور شوید و اجازه دهید که استرس‌ها از بین بروند.

در عوض با هم ورزش و پیاده‌روی کنید.

فعالیت‌های فیزیکی دوتایی و مفرح انجام دهید،‌ روی نفس کشیدن خود متمرکز شوید و سعی کنید هر دو نفس‌های عمیق بکشید.

ریلکس کردن را با هم تجربه کنید. وقتی که با هم راه می‌روید دست او را بگیرید.

به تفاوت‌های‌تان احترام بگذارید

هر یک از ما در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های مختص خودمان را داریم. برخی‌ گریه می‌کنند، عده‌ای خودشان را با حرف زدن خالی می‌کنند، ‌عده‌ای عصبی می‌شوند و …، ولی به خاطر داشته باشید که ناباروری همسرتان نباید باعث شود که به خودتان یا به او آسیبی برسانید.

در نظر داشته باشید زن‌ها به لحاظ جنسیت‌شان، حساس‌تر و شکننده‌تر هستند و با در نظر گرفتن تفاوت‌هایی که معمولا بین دو جنس زن و مرد‌ بارز است، موقعیت را درک و به او کمک کنید.

صبور باشید

اگر مدت زمان زیادی از زندگی مشترک‌تان نمی‌گذرد، بهتر است صبور باشید.

بسیاری از زوج‌ها بعد از ده یا پانزده سال پس از ازدواج بچه‌دار شده‌اند.

این پروسه گاهی بسیار زمان‌بر می‌شود و گاهی در طول چند سال آینده راه‌حل مناسبی پیدا می‌شود.

صبور باشید و آرامش خودتان را حفظ کنید و اگر همسرتان دچار خشم و غضب شده است، خشم او را درک کنید و بگذارید در برابر احساساتش واکنش نشان دهد.

هیچ‌گاه خودتان را مستقل و بی‌نیاز از مراجعه به دیگران و کمک گرفتن از آنها ندانید. دوستان شما، مشاورین،‌ خانواده، طبیعت بیرون از خانه

و … می‌توانند مرهم خوبی برای احساس دردهایی که دارید، باشند.

ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید و حتی سعی کنید با زوج‌هایی که بچه‌دار نشده‌اند، ولی رابطه‌شان را حفظ کرده‌اند،‌ ارتباط بیشتری برقرار کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.